لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع آیت‌الله طاهری بازداشت شدند


آیت‌الله جلال‌االدین طاهری اصفهانی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «باطل» خوانده بود.
آیت‌الله جلال‌االدین طاهری اصفهانی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «باطل» خوانده بود.
گزارش‌های دریافتی حاکی است که شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله طاهری اصفهانی، از روحانیون منتقد حکومت در اصفهان، بازداشت شده‌اند.

فضل‌الله صلواتی، یکی از فعالین سیاسی اصفهان، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو فردا تأیید کرد که فرزند او، نعیم صلواتی، نیز درمیان بازداشت‌شدگان است.

مراسم تشییع جنازه آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی، امام جمعه سابق اصفهان و از روحانیون حامی مواضع اصلاح‌طلبان، روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد به صورت تظاهراتی علیه دولت درآمد که در آن تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان شعارهایی علیه حکومت ایران و وضعیت سیاسی کنونی کشور سر دادند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00
لینک مستقیم

فضل‌الله صلواتی در گفت‌وگو با رادیو فردا خبر داد که روز سه‌شنبه هنگامی که جمعیت کمتر شد نیروهای دولتی «مجموعه‌ای ۱۰ تا ۲۰ نفری از جوانانی را که گوشه‌ای ایستاده و حرف می‌زدند و نیروهای دولتی به آنها دسترسی داشتند را بازداشت کردند.»

فضل‌الله صلواتی در ارتباط با دستگیری فرزند ۲۴ ساله‌اش گفت «زمانی که او از من جدا شد و در حالی که شعاری هم نمی‌داد بازداشت شد.»

وی افزود که فرزند او و جمعی دیگر از جوانان دستگیرشده به بازداشتگاه موقتی در کنار زندان که مربوط به وزارت اطلاعات است برده شده‌اند.

آقای صلواتی افزود که «من شنیدم حدود ۱۵ نفر دستگیرشده که سه نفرشان نیز زن بودند در پاسگاه بودند و ما هم دم پاسگاه رفته‌ایم اما از دیروز خبری از بازداشت‌شدگان نداریم.»

به گفته آقای صلواتی جمعیت شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله طاهری روز سه‌شنبه بسیار زیاد بوده و مراسم روز اول خاکسپاری او که در مسجد سید برگزار شده حتی شلوغ‌تر از سه‌شنبه بوده است.

وی افزود که روز چهارشنبه در مراسم خاکسپاری نیز نیروهای امنیتی زیادی حضور داشتند «اما شعار داده نشد و مشکلی پیش نیامد.»

دکتر فضل‌الله صلواتی، زندانی سیاسی دوران پهلوی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی است که از سال ۱۳۷۹ ریاست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شاخه اصفهان را بر عهده دارد. وی از سال ۹۰ که قصد سفر به خارج از کشور را داشت ممنوع‌الخروج شده‌است.

سال ۸۹، فرزند دیگر این فعال سیاسی، فرید صلواتی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی-اجتماعی با هجوم نیروهای امنیتی به منزلش در اصفهان بازداشت شد. وی برای اولین بار مسئله تجاوز گروهی در یکی از باغ‌های اصفهان را رسانه‌ای کرده بود.

شعارهای ضد دولتی روز سه‌شنبه در اصفهان در سال‌های اخیر و پس از سرکوبی اعتراضات سال ۸۸ ایران امری کم‌سابقه بود.

آنگونه که ویدیوها نشان می‌دهد جمعیت انبوه تشییع‌کنندگان آیت‌الله طاهری شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، «یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» و «طاهری، طاهری آزادی‌ات مبارک» سر داده‌اند.
XS
SM
MD
LG