لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

هشدار ایران به آمریکا در مورد «نقض حریم هوایی» در خلیج فارس


محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل می‌گوید آمریکا هفت بار بر فراز ساحل بوشهر پرواز کرده‌است.
محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل می‌گوید آمریکا هفت بار بر فراز ساحل بوشهر پرواز کرده‌است.
ایران با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد نسبت به آن چه «نقض مکرر حریم هوایی ایران توسط نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان» خواند اعتراض کرده و نیروی دریایی آمریکا را متهم به انجام «اعمال غیرقانونی و تحریک‌آمیز» کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۴ آذر خبر داد که محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی در این خصوص را با ارسال همزمان نامه‌ای به بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، و شورای امنیت اعلام کرده‌ است.

در این نامه آمده‌ است که هواپیماهای نیروی دریایی آمریکا طی ماه اکتبر «در هفت مورد» بر فراز مناطق ساحلی بوشهر پرواز کرده‌اند و اخیراً نیز در تاریخ یکم نوامبر یک پهپاد آمریکایی «تمامی هشدارهای رادیویی را نادیده گرفته» و وارد حریم هوایی ایران شده‌ است.

جمهوری اسلامی در این نامه از بان گی‌مون خواسته‌ است تا به آمریکا در مورد «ادامه اعمالی که ناقض قانون بین‌الملل» است هشدار دهد و «پیامدهای نامطلوب هرگونه عمل تحریک‌آمیز و خطرناک که مسئولیت آن به پای ایالات متحده خواهد بود» را به آن کشور گوشزد کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، این نامه روز جمعه ارسال شده و کاخ سفید تا جمعه شب هنوز واکنشی به این نامه نداشته‌ است.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که دو جنگنده ایرانی، ۱۱ آبان‌ماه در خلیج فارس به یک پهپاد غیرمسلح آمریکایی شلیک کرده‌اند.

به گفته آمریکا، دو جنگنده سوخوی ۲۵ ایران به سوی این پهپاد شلیک کرده و پس از آن نیز چندین کیلومتر آن را دنبال کرده‌اند.

با این که آمریکا می‌گوید که این پهپاد «به هیچ عنوان در حریم هوایی ایران» نبوده و مشغول «پرواز عادی شناسایی» بوده، اما وزیر دفاع ایران گفته‌ است که علت شلیک به سوی این شیء پرنده، ورود این پهپاد به «فضای فوقانی دریای سرزمینی ایران» بوده‌ است.

ایالات متحده ضمن تأکید بر ادامه یافتن پروازهای شناسایی‌اش بر روی آب‌های بین‌المللی خلیج فارس هشدار داده‌ است که برای محافظت از نیروهایش در منطقه، در صورت ضرورت از اقدام نظامی دریغ نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG