لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۸

هشدار وزارت خارجه ایران به آمریکا در مورد «اینترنت چمدانی»


جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه به ایالات متحده هشدار داد تا اقدام به ایجاد شبکه اینترنت موازی و شبکه مخفی تلفن همراه در ایران نکند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ایران، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد گفت: «آمریکایی‌ها با وارد شدن به فضای سایبری، جریان بسیار قوی را علیه خودشان به راه می‌اندازند.»

رامین مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه موضع وزارت امور خارجه ایران درخصوص برنامه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا برای کشورهای سوریه، ایران و لیبی با عنوان «اینترنت در چمدان» چیست؛ افزود: «آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی تلاش زیادی کردند تا با عزم و اراده ملت ما و دیگر ملت‌های مستقل منطقه مقابله کنند؛ حرکت برخلاف حقوق ملت‌ها، پاسخ دندان‌شکنی خواهد داشت.»

اشاره سخنگوی وزارت خارجه ایران به گزارش روز یکشنبه روزنامه «نیویورک تایمز» در مورد طرح مورد حمایت وزارت خارجه آمریکا به نام «اینترنت در چمدان» است؛ طرحی که قصد دارد با دور زدن سانسور در کشورها، به کاربران اجازه وصل شدن به شبکه‌های بی‌سیم مستقل را بدهد.

رامین مهمان‌پرست در این باره اظهار داشت که آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی «از همه روش‌ها در فضای جنگ نرم از جمله اینترنت استفاده کردند.»

وی افزود که ملت‌های مناطق مختلف و «مسلمانانی که در منطقه ما هستند از قدرت و دانش بالایی در زمینه آی‌تی برخوردارند و اگر آنها می‌خواهند صحنه نبرد را به عرصه جنگ‌های سایبری و فضای مجازی بکشانند باید دید در نهایت غالب می‌شوند و یا دچار بزرگ‌ترین شکست خواهند شد مانند دیگر زمینه‌هایی که تاکنون اقدام کرده‌اند.»

پروژه اینترنت در چمدان، می‌تواند هر وسیله ارتباطی معمولی مثل یک دستگاه تلفن همراه و یا یک رایانه شخصی را به مرکز یا موتور یک شبکه مستقل و نامرئی اینترنت بدل کند. ...
روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه نوشت که دولت آمریکا می‌کوشد با هزینه کردن رقمی نزدیک به ۷۰ میلیون دلار اقدام بین‌المللی برای ایجاد شبکه‌های اینترنت و تلفن‌های همراه «جایگزین» را در کشورهای استبدادی رهبری کند.

بنا بر این گزارش، هدف از این اقدامات «فراهم کردن امکانات برای مردم و مخالفان چنین رژیم‌هایی است که به خاطر ماهیت سرکوبگر حکومت‌ها از حداقل آزادی ارتباطات برخوردار نیستند.»

وزارت خارجه آمریکا از بسیاری از این طرح‌ها حمایت مالی می‌کند. به نوشته «نیویورک تایمز» ارزیابی‌های موجود نشان می‌دهد که تا پایان سال میلادی جاری دولت آمریکا رقمی نزدیک به ۷۰ میلیون دلار را صرف این طرح‌ها خواهد کرد.

روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که در چارچوب پروژه «اینترنت در چمدان»، گروهی از کارشناسان اینترنت زیر نظر مقامات وزارت خارجه آمریکا در حال ساخت و توسعه ابزاری هستند که می‌تواند هر وسیله ارتباطی معمولی مثل یک دستگاه تلفن همراه و یا یک رایانه شخصی را به مرکز یا موتور یک شبکه مستقل و نامرئی اینترنت بدل کند.

«نیویورک تایمز» می‌گوید که این اطلاعات را از مصاحبه‌های مقامات دولت، اسناد مربوط به طراحی این شبکه‌ها و پیام‌های دیپلماتیک محرمانه‌ای که به دست این روزنامه افتاده به‌دست آورده‌است.

ایالات متحده ماه گذشته نیز اعلام کرد که تصمیم دارد چند میلیون دلار به فناوری جدیدی اختصاص دهد که قادر است سانسور شبکه اینترنت در کشورهایی مانند چین و ایران را «بی‌اثر» کند.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند قرار است ۱۹ میلیون دلار به این امر اختصاص داده شود که این مبلغ، بخشی است از ۳۰ میلیون دلاری که کنگره آمریکا در سال مالی جاری برای پیشبرد آزادی اینترنتی تصویب کرده‌ است.

بر پایه ارزیابی سازمان گزارشگران بدون مرز، نام ایران در فهرست ۱۰ کشوری است که دشمن اینترنت به شمار می‌روند و هم‌اینک ۱۱ نفر از فعالان ایرانی فضای مجازی در زندان‌ به سر می‌برند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم‌چنین بر تشدید سانسور در اینترنت ایران از طریق راه‌اندازی پلیس سایبری تأکید می‌کند.
XS
SM
MD
LG