لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۲

نماینده مجلس: آمارهای دولتی از کاهش نرخ بیکاری صحیح نیست


قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی
قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی
قدرت‌الله علیخانی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، گفت در حالی که «مسئولان وزارت کار میزان بیکاری را حدود ۱۰ درصد اعلام می‌کنند، گزارش‌های نمایندگان مجلس که از مراجع رسمی هم می‌باشد بیانگر بیکاری ۱۵٫۶ درصدی است که می‌شود ۴ میلیون بیکار در کشور.»

وی روز شنبه با اظهار این که «بیکاری در قزوین غوغا می‌کند» گفت: «آمارهای دولت مبنی بر کاهش نرخ بیکاری در کشور صحیح نیست.»

ذکر عدد چهار میلیون بیکار از سوی قدرت‌الله علیخانی که به آمار اعلام شده «مرکز آمار ایران» نیز نزدیک است در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، تعداد بیکاران در ایران را ۲٫۵ میلیون نفر ذکر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، نماینده قزوین در مجلس افزود: «این که برخی امامان جمعه مثل امام جمعه شیراز که منطقه فقیری هم نیست از بیکاری گلایه دارد بیانگر این است که آمارهای دولت در مورد کاهش نرخ بیکاری صحت ندارد و مردم این موضوع را احساس نمی‌کنند.»

سخنان این نماینده مجلس در حالی بیان می‌شود که به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، در همین روز با اعلام این که دولت درصدد است تا کشور به «بهشت تعاونی‌ها» تبدیل شود، گفت: «ایجاد یک میلیون شغل تعاونی در سال جاری و کاهش نرخ بیکاری به زیر ۵ درصد هدف‌گذاری شده ‌است.»

محمود احمدی‌نژاد تاکنون چند بار گفته‌ است که نرخ بیکاری تا دو سال دیگر یا تا پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، به صفر کاهش خواهد یافت، وعده‌ای که شماری از کارشناسان اقتصادی غیرواقعی می‌دانند.

آخرین رقمی که در سال ۸۹ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد، مربوط به نرخ بیکاری در فصل بهار سال گذشته بود و رقم بیکاری در ایران را ۱۴٫۶ درصد نشان می‌داد که، وزیر کار و امور اجتماعی آن را غیر واقعی و غیرعملی دانسته بود.

پیشتر عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر کار و امور اجتماعی، در واکنش به نرخ بیکاری اعلام شده در فصل بهار از سوی مرکز آمار ایران گفته بود: «به نظر می‌رسد نرخ بیکاری بهار ۸۹ دارای اشتباه است یا این که نرخ‌های اعلام شده در سال‌های گذشته اشکال داشته ‌است.»

شماری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ واقعی بیکاری در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است. در این خصوص نیز حسن روحانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته که «تعداد بیکاران خیلی زیاد است» و نرخ بیکاری در میان جوانان را در حدود ۳۰ درصد دانسته ‌است.

گروهی از کارشناسان اقتصادی در ایران از تغییر تعریف شاغل در آمارهای داخلی و از نظر دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داده‌اند که بر اساس آن، هر فردی که حتی یک ساعت در هفته کار کرده باشد، شاغل به حساب می‌آید. بر اساس این تغییر، حتی سربازان، دانشجویان، دانش‌آموزان و زنان خانه‌دار نیز شاغل ارزیابی می‌‌شوند.
XS
SM
MD
LG