لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

«عکاس خبری گاهی مجبور است رو در روی دولت بایستد»


از عکس‌های حسن سربخشیان در نمایشگاه کوالالامپور.
از عکس‌های حسن سربخشیان در نمایشگاه کوالالامپور.
«دانشگاه زنده است» عنوان نمایشگاه عکسی است که روز ۱۶ ژوئیه به منظور یادبود دوازدهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه تهران در گالری انکس کوالالامپور، پایتخت مالزی افتتاح شد.

این نمایشگاه از سوی رسام (تشکیلات راه سبز ایرانیان مالزی) برگزار شده و در آن عکس‌های حسن سربخشیان، عکاس خبری ایرانی از رخدادهای ۱۸ تیر ۷۸ به نمایش درآمده‌است.

هیجدهم تیر ۱۳۷۸ کوی دانشگاه تهران شاهد حمله نیروهای پلیس و لباس شخصی به خوابگاه دانشجویان بود که طی آن اتاق‌های کوی به آتش کشیده شد و دانشجویان به شدت مضروب شدند.

مراسم گشایش نمایشگاه عکس یادبود ۱۸ تیر در کوالالامپور مالزی
جزئیاتی از این حمله در آن تاریخ در کادر دوربین حسن سربخشیان ثبت شد و دوازده سال بعد از آن روزها نمایشگاهی از این عکس‌ها توسط تشکیلات رسام در مالزی ترتیب داده شده‌است.

این نمایشگاه با اجرای سرود «ای ایران» و توضیحاتی پیرامون جنبش دانشجویی در ایران به زبان انگلیسی افتتاح شد. مدیر گالری انکس در ادامه وجوه مشترک جنبش‌های آزادی‌خواهی در نقاط مختلف جهان را برشمرد.

در ادامه، پیام حسن سربخشیان در خصوص عکس‌برداری و پوشش تصویری وقایع جنبش دانشجویی در ایران برای حاضرین پخش شد. حسن سربخشیان در پیام خود گفت که «عکاس خبری، چشم مردم است و حتی گاهی می‌تواند تاریخ‌ساز باشد.»

او همچنین افزود که «یک عکاس خبری باید همیشه بیان‌کننده حقیقت باشد و گاهی مجبور است رو در روی دولت بایستد. دولتی که نمی‌خواهد حقایق گفته شود؛ و من خوش‌شانس بوده‌ام که عکاس ۱۸ تیر بودم. در آن روز شاهد درخواست دانشجویان برای عبور از یک رژیم توتالیتر به دموکراسی بودم و خوشحالم که امروز مردم مالزی این تصاویر را می‌بینند.»

پخش نماهنگ تصاویر دانشجویان کشته‌شده در ۱۸ تیر و رویدادهای پس از انتخابات سال ۸۸ در ایران و اجرای قطعات موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی و فارسی از جمله برنامه‌های دیگر افتتاحیه این نمایشگاه بود.

نمایش فیلم دایره اثر جعفر پناهی و بحث و بررسی در بارهٔ آن، برگزاری کارگاه عکاسی خبری در ایران با حضور نفیسه مطلق، عکاس و خبرنگار ایرانی مقیم مالزی، از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه در روزهای آینده خواهد بود.

مراسم اختتامیه نمایشگاه عکس «دانشگاه زنده است» روز یکشنبه ۲۴ ژوئیه ( ۲مردادماه) برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG