لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

خزعلی: در صورت جان باختن، سازمان ملل بدنم را کالبدشکافی کند


مهدی خزعلی فعال سیاسی زندانی
مهدی خزعلی فعال سیاسی زندانی
مهدی خزعلی، فعال سیاسی زندانی، که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد در نامه‌ای به مسئولان زندان اوین اعلام کرده‌ است در صورت مرگ در ادامه اعتصاب غذا، کالبدشکافی و معاینات پزشکی قانونی زندان را قبول ندارد و جسدش تنها باید توسط پزشکان اعزامی از سوی مجامع بین‌المللی کالبدشکافی شود.

مهدی خزعلی، فعال سیاسی منتقد دولت محمود احمدی‌نژاد و فرزند آیت‌الله خزعلی، عضو مجلس خبرگان، است که در دادگاه به به چهار سال و نیم حبس و ده سال تبعید در شهرستان برازجان محکوم شده‌ است.

مهدی خزعلی پس از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری چند بار زندانی شده‌ است و این بار در اعتراض به وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران اعتصاب غذا کرده‌ است و به‌رغم وخامت اوضاع جسمی، حاضر به شکستن اعتصاب غذای خود نیست.

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، آقای خزعلی روز چهارشنبه در نامه یادشده به جریان مرگ هدی صابر و کالبدشکافی وی اشاره کرده و دلیل شک و تردید خود به معاینات پزشکی قانونی جمهوری اسلامی را تجربه مرگ هدی صابر ذکر کرده ‌است.

هدی صابر، فعال سیاسی ملی‌مذهبی، که در خردادماه سال ۹۰، در بند ۳۵۰ زندان اوین، دوران محکومیت خود را می‌گذراند، در اعتراض به نحوه کشته شدن هاله سحابی اعتصاب غذا کرد، در پایان اعتصاب غذا، حال جسمی او رو به وخامت گذاشت و در نهایت در بیمارستان درگذشت.

۳۶ زندانی هم‌بند او، در شهادت‌نامه‌ای گواهی دادند بدرفتاری و بی‌توجهی مسئولان زندان اوین عامل مرگ او بوده‌ است.

به گفته این زندانیان، هدی صابر در هشتمین روز اعتصاب غذای خود در بهداری زندان اوین از سوی مامورانی که حدس می‌زنند «ماموران امنیتی و اطلاعاتی بوده‌اند»، به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و این زندانیان شرایط بد جسمانی وی را از نزدیک شاهد بوده‌اند.

پزشکان بیمارستان مدرس نیز معتقدند علت مرگ وی علاوه بر اعتصاب غذا سهل‌انگاری مقامات زندان در انتقال به موقع به بیمارستان بوده ‌است، اما مقامات قضایی کشور از جمله دادستان کل کشور هیچ‌گاه به این موضوع نپرداختند.

مهدی خزعلی در چهلمین روز اعتصاب غذای خود در نامه‌ای از زندان به همسرش نوشت: «سخت است مشاهده سوگواری همسر و فرزندان در مرگ تدریجی و ارادی خویش» و افزود که «اینک که این سطور را برایت می‌نگارم ... بر مصائب شما سخت گریسته‌ام».

وی اما در این نامه تأکید کرد که این گریستن عزم او را «جزم می‌کند» و «این‌ها موجب نمی‌شود که پایمان سست شود» و «گریستن بر مصائبی است که در راه حق تحمل می‌کنیم».

همسر مهدی خزعلی در دی‌ماه امسال به رادیوفردا گفته بود که ماموران امنیتی مهدی خزعلی را با ضرب و شتم دستگیر کردند، به طوری که دست و دندان او شکست.
XS
SM
MD
LG