لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

ایران ضبط اموال خود در کانادا را به شدت محکوم کرد


رامین مهمان‌پرست می‌گوید این اقدام «به خوبی انگیزه‌های دولت کانادا را روشن می‌کند».
رامین مهمان‌پرست می‌گوید این اقدام «به خوبی انگیزه‌های دولت کانادا را روشن می‌کند».
پس از اعلام حکم دادگاهی در کانادا مبنی بر ضبط املاک دولت ایران در این کشور، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، در واکنشی دیرهنگام این اقدام را شدیداً محکوم کرده و گفت که «دولت کانادا مسئول این نقض مقررات بین‌المللی است».

روزنامه کانادایی «نشنال پست» روز پنج‌شنبه، یازدهم آبان، گزارش داد که قاضی دادگاهی در اونتاریو کانادا حکم ضبط املاک متعلق به دولت ایران از جمله سفارت این کشور در شهر اتاوا و مرکز فرهنگی سابق در شهر تورنتو را صادر کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، پس از پنج روز در واکنش به این اقدام آن را مغایر با مقررات حقوقی عرفی بین‌المللی دانسته و خواستار توقف فوری این روند شد.

وی همچنین افزود: «بدیهی است حق پیگیری سیاسی و حقوقی این اقدام دولت کانادا برای دولت جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.»

حکم ضبط املاک متعلق به دولت ایران شامل سفارتخانه جمهوری اسلامی در شهر اتاوا و مرکز فرهنگی سابق ایران در شهر تورنتو است و ضبط این اموال بخشی از غرامت ۱۳ میلیون دلاری است که چندی پیش دادگاه‌های آمریکا در یک پرونده بمب‌گذاری علیه جمهوری اسلامی مقرر کرده‌ بودند.

این بمب‌گذاری ۱۰ سال پیش توسط گروه حماس در دانشگاهی در شهر بیت‌المقدس انجام شد و در جریان آن «مارلا بنت» اهل شهر سن دیه‌گو آمریکا کشته شد. خانواده این قربانی به دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه فلسطینی حماس علیه سازمان‌های اطلاعاتی این کشور به دادگاه شکایت کرده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در بخشی از واکنش خود به اقدام دادگاه کانادایی، هرگونه مداخله جمهوری اسلامی در اقدامات تروریستی در هر نقطه از جهان را رد کرد.

وی در مورد ضبط املاک ایران در کانادا با اظهار این که «انگیزه‌های سیاسی در ورای این اقدام بر هیچ کس پوشیده نیست»، گفت: «این که بلافاصله پس از تعلیق روابط سیاسی و بستن سفارت ایران در کانادا، دادگاه‌های کانادایی بر روی اموال ملت ایران دست می‌گذارند، به خوبی انگیزه‌های دولت کانادا را روشن می‌کند.»

کانادا در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران و «برنامه ناشفاف هسته‌ای، کمک‌های تسلیحاتی به سوریه، و تهدید اسرائیل»، از روز ۱۷ شهریور با جمهوری اسلامی قطع رابطه دیپلماتیک کرده و پس از آن ورود افراد «وابسته به حکومت» جمهوری اسلامی به خاک کانادا را نیز ممنوع کرد.

خبرگزاری مهر خبر داد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران، نیز روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، به ضبط دارایی‌های ایران در کانادا واکنش نشان داده و گفت «کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل و دیگر نوکران‌شان همچون کانادا که سفارت‌شان در ایران تعطیل شده‌ است وقتی می‌بینند کاری از دست‌شان برنمی‌آید اموال ما را در سفارتخانه توقیف می‌کنند.»
XS
SM
MD
LG