لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

ورزشکاری که اتومبیل احمدی‌نژاد را به ستاد میرحسین اهدا کرد


محمد عاکفیان ورزشکار ایرانی در رشته دو و میدانی
محمد عاکفیان ورزشکار ایرانی در رشته دو و میدانی
با گذشت یک هفته از اعلام خبر پناهندگی ستاره دوهای سرعت ایران به کشور سوئد، هیچ‌کدام از مسئولان فدراسیون دوومیدانی یا وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران، واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

تاریخچه پناهندگی ورزشکاران برجسته ایرانی نشان می‌دهد که این نخستین بار است مسئولان ورزش، از تکذیب خبر در روزهای نخست خودداری کرده و سکوت را به اظهار نظر درباره «فریب خوردن» ورزشکار مورد نظر ترجیح داده‌اند. رویه‌ای که پیش از این همواره رایج بوده و پس از تکذیب و سپس بیان اظهاراتی در نکوهش فرار ورزشکاران، از سرنخ‌ها و شواهدی صحبت می‌شد که مبنی بر دخالت عوامل بیرونی برای «فریفتن» ورزشکار متواری بود.

وقتی جبار مهدیون عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۱۹۸۲ ادمونتون از هتل محل اقامت ایران فرار کرد، مقامات ایرانی بی آنکه اسم ببرند، «عوامل ضد انقلاب» را به عنوان مشوقین کشتی‌گیر فراری معرفی کردند.

سپس وقتی چند کشتی‌گیر دیگر در مسابقات کشتی فرنگی جوانان جهان و رقابت‌های کشتی آزاد ارتش‌های جهان از محل اقامت تیم ایران گریختند، از «توطئه استکبار جهانی» به عنوان دلیل اصلی این اقدام، یاد شد.

مروری بر اظهارات مسئولان در پی فرار ورزشکاران ایرانی طی سه دهه اخیر و عدم بازگشت آنها به کشور حاکی از آن است که از «صهیونیست‌ها» گرفته تا «منافقین»، «عناصر خودفروخته» و عوامل دیگری از این دست، به عنوان اهرم‌هایی برای فراری دادن ورزشکاران ایرانی یاد شده‌است.

این بار اما به نظر می‌رسد برای نخستین بار از نگاه مقامات مسئول در ایران، عوامل بیرونی در فرار ورزشکار شاخص ملی دخیل نبوده‌اند.

محمد عاکفیان دارنده ۴ مدال طلا ۱ نقره و ۲ برنز آسیا در رشته دو و میدانی از کشور سوئد درخواست پناهندگی کرده‌است. روز دوشنبه نیز خبرگزاری ایسنا، تاکید کرد که مسئولان ورزش از تایید یا تکذیب این خبر خودداری کرده‌اند.

نطق پرشور قهرمان آسیا

موج چشمگیر پناهندگی چهره‌های برجسته ورزش ایران در کشورهای گوناگون، پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ شتابی محسوس به خود گرفت و ورزش‌های رزمی مثل کاراته و جودو تا شمشیربازی، قایقرانی، سنگ‌نوردی، کشتی، وزنه‌برداری، ورزش بانوان و چند رشته دیگر را نیز در برگرفت.

اما آنچه شرایط محمد عاکفیان را با سایر ورزشکاران پناهنده متمایز می‌کند و رنگ و بوی سیاسی به آن می‌بخشد، اظهارات او در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی است.

اظهارات او در ایام انتخابات، بازتاب چشمگیری در رسانه‌هایی داشت که اخبار مربوط به این کاندیدا را پوشش می‌دادند. سایت‌هایی مانند قلم نیوز که مدتی کوتاه پس از اعلام نتایج انتخابات، ردی از آنها در دنیای مجازی باقی نماند و زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی، خبر هک شدن آن را اعلام کرد.

سخنرانی انتقادی عاکفیان در روز پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ حتی در همان مقطع و پیش از انتخابات، باعث تعجب و نگرانی ورزشکاران و خبرنگارانی شده بود که از نزدیک شنونده و نظاره‌گر نطق پرهیجان او بودند.

در همایش ورزشکاران حامی میرحسین، جمعی پرتعداد از پیشکسوتان، مسئولان پیشین ورزشی و ورزشکاران برجسته رشته‌های مختلف حضور داشتند.

مهران احدی کاپیتان تیم ملی پینگ پنگ گفت: «بیان همراه با صداقت میر حسین، موج حمایت مردمی از وی را به راه انداخت.»

نیما نکیسا نیز با بیان انتقاداتی از وضعیت حاکم بر ورزش ایران گفت؛ پس از تماشای مناظره‌های انتخاباتی بین موسوی و احمدی‌نژاد تصمیم گرفته به موسوی رای بدهد.

اما جمعیت حاضر در مراسم که مطابق رویه رایج در نشست‌های تبلیغاتی برای انتخابات، در پی هر جمله‌ای به وجد آمده و شادمانی می‌کردند، در بین ستاره‌های ورزشی حاضر در مراسم، بیشترین کف و سوت را برای اظهارات یک دونده زدند.

محمد عاکفیان قهرمان ۴۰۰ متر آسیا نخست به نقد وضعیت دو و میدانی ایران پرداخت. سپس گفت: «با دل و جان به حمایت از مهندس موسوی می‌پردازم و حواله خودرویی که آقای احمدی‌نژاد به عنوان هدیه قهرمانی به من اهدا کردند را در حمایت از مهندس موسوی به ستاد ایشان تقدیم می‌کنم.»

او که در ده سال اخیر در سطح اول دو و میدانی ایران و آسیا حضور داشته‌است، در ادامه نیز گفت: «من تعجب می‌کنم احمدی‌نژاد چطور دیگران را متهم به فساد می‌کند در حالی که آقازاده یکی از مدیرانش به دلیل اختلاس در واگذاری مجموعه ورزشی انقلاب، همچنان در حال تردد به دادگاه است.»

عاکفیان پس از انتخابات نیز دست از انتقاد برنداشت و از جمله نفراتی بود که انصراف خود را از همراهی تیم ملی ایران در ماده ۴ در ۴۰۰ متر امدادی قهرمانی آسیا اعلام کرد و با اعلام این که از بی برنامگی فدراسیون به ستوه آمده‌است، گفت: «وقتی اردو ندارم، وقتی حقوق نمی‌گیرم، وقتی کسی نمی‌پرسد کجا تمرین می‌کنی ترجیح دادم انصراف بدهم.»

محمد عاکفیان حالا در کشور سوئد به سر می‌برد و از این کشور درخواست پناهندگی کرده‌است.

«برخی دست‌اندرکاران فدراسیون دوومیدانی» که حاضر نشده‌اند نام خود را اعلام کنند، به ایسنا گفته‌اند عاکفیان در هفته‌های گذشته چند بار برای اخذ مجوز رسمی خروج کشور در فدراسیون حاضر شده بود.
XS
SM
MD
LG