لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

پرویز همایون‌پور، مترجم آثار کوندرا، درگذشت


برادر پرویز همایون‌پور می گوید که این مترجم آثار میلان کوندِرا هفته گذشته در دریاچه لِمان سوئیس غرق شد و در شهر ژنو به خاک سپرده شده است.

پرویز همایون‌پور که برای انجام پروژه‌ای تحقیقاتی در سوئیس به‌سر می‌بُرد سوم شهریورماه در دریاچه لمان در نزدیکی ژنو ناپدید شد و یک هفته بعد، دهم شهریورماه، پیکر بی‌جانش پیدا شد.

پرویز همایون‌پور مترجم ایرانی آثار میلان کوندِرا، نویسنده مشهور چکی-فرانسوی، است و پس از سال‌ها همکاری با وزارت علوم ایران و یونسکو به پروژه‌هایی تحقیقاتی پرداخت که در ارتباط با این پروژه سفرهایی نیز به سوئیس داشت.

هرمز همایون‌پور، برادر دوقلوی پرویز همایون‌پور، به خبرگزاری ایسنا گفته است که «بر اساس گزارش پلیس ژنو، برادرم چند روز پیش و به رسم معمولی که برای خود گذاشته بود، برای شنا به دریاچه لمان در این شهر می‌رود، ولی بر اثر سرمای آب دریاچه، سنکوب می‌کند و می‌میرد.»

وی در عین حال تاکید کرد که برادرش به رغم کهولت سن (دارا بودن ۷۳ سال)، از لحاظ جسمی نسبتاً توانمند بوده، اما به گفته پلیس گویا سرمای این دریاچه در آن روز به حدی بالا بوده که بدن وی تحمل آن را نداشته‌است.

پرویز همایون‌پور در شهریور ۱۳۱۸ در شهر شیراز به دنیا آمد. او دکترای علوم سیاسی را در سال ۱۹۶۷ از دانشگاه لوزان سوئیس دریافت کرد و پس از کار در مؤسسه برنامه‌ریزی آموزشی وزارت علوم ایران، سال‌ها به عنوان مشاور امور آموزشی در سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، فعالیت می‌کرد.

وی کتاب‌های متعددی از جمله برخی از آثار مهم میلان کوندرا هم‌چون «بار هستی»، «هویت»، و «هنر رمان» را برای نخستین بار به فارسی ترجمه کرد. وی اخیراً کتابی هم با عنوان «درباره قالی‌بافی و عشایر» نوشت که در آستانه انتشار قرار دارد.

تألیف کتاب‌هایی چون «پیکار سوادآموزی»، «آموزش و پرورش در خدمت تحول بنیادی جامعه» و «جیران زن عشایر و چنته» از دیگر فعالیت‌های پرویز همایون‌پور است.

به گفته برادر او، بیشتر کار پرویز همایون‌پور در یونسکو در آفریقا گذشت و پس از بازنشستگی، حدود ۱۵ سال پیش به ایران بازگشت و مشغول کارهای تحقیقاتی شد.

برادر این مترجم ایرانی افزود: «از آن‌جا که بخشی از این کارها مربوط به انجام پروژه‌ای تحقیقاتی در سوئیس می‌شد، برای انجام برخی کارها چند وقت یک‌بار به آن‌جا سفر می‌کرد و در سفر اخیرش به آن‌جا در هنگام شنا در رودخانه لمان درگذشت.»

همسر و دو فرزند پرویز همایون‌پور برای انجام خاکسپاری به سوییس رفته‌اند و قصد دارند پس از بازگشت به ایران، مراسمی را برای او برگزار کنند.
XS
SM
MD
LG