لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

خبرنگاران در راه اسرائیل برای مشاهده «محموله توقیف‌شده ایرانی»


تصویری که وزارت دفاع اسرائیل از محموله کشتی توقیف‌شده منتشر کرده است
تصویری که وزارت دفاع اسرائیل از محموله کشتی توقیف‌شده منتشر کرده است
اسرائیل اعلام کرد که کشتی تجاری «کلوس سی» که در روزهای گذشته به تسلط تکاورهای نیروی دریایی این کشور درآمد، شامگاه شنبه، هفدهم اسفند، در ساحل بندر ایلات در جنوب اسرائیل لنگر خواهد انداخت.

اسرائیل می‌گوید این کشتی حامل محموله‌های تسلیحاتی است که از سوی شاخه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برای گروه‌های مسلح هم‌پیمان با ایران در منطقه ارسال شده بود.

درهمین حال، اسرائیل می‌گوید که تنها از بخشی از محموله‌های کشتی آگاهی دارد که راکت‌های ساخت سوریه است و اگر محموله‌های تسلیحاتی دیگری در کشتی باشد، در روزهای آینده در بررسی از کشتی در ایلات، روشن خواهد شد.

اسرائیل می‌گوید که در طول ماه‌های گذشته در حال گردآوری اطلاعاتی بود تا ببیند چرا محموله راکت‌هایی که ساخت صنایع نظامی سوریه، از نوع «ام ۳۰۲» است، به ایران انتقال یافته بود.

به گفته مسئولان اسرائیل، ایران همواره در مسیر هوایی تهران- دمشق محموله‌های جنگ‌افزار را به سوریه می‌فرستد تا بدست ارتش سوریه برسد یا سپس به حزب‌الله لبنان انتقال یابد، اما این که محموله‌های راکتی ساخت سوریه این بار از دمشق به تهران برده شد، پرسش‌هایی را در میان عوامل ارشد اطلاعاتی اسرائیل برانگیخت و آنها را وادار کرد که این ماجرا را از طریق ردگیری‌های ویژه، تعقیب کنند.

اسرائیل می‌گوید از مدتی پیش که محموله راکت‌های ساخت صنایع نظامی سوریه، با هواپیما از دمشق به تهران انتقال یافت، این محموله ردگیری شده بود.

به گفته اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران پس از رسیدن محموله راکت‌های سوری، آنها را در جعبه‌هایی پنهان کرد و درون کانتینر نهاد و اطراف جعبه‌ها را با پاکت‌های سیمان تولیدی در کارخانه‌های سیمان ایران پوشاند.

اسرائیل می‌گوید کانتینرها در حالی در بندرعباس بر عرشه کشتی «کلوس سی» زیر پرچم پاناما نهاده شد، که ناخدا و خدمه آن، از محتوای محموله خبری نداشتند و بر این باور بودند که تنها سیمان را برای رساندن، ابتدا به بندر عراقی «ام‌القصر» و سپس برای «پورت سعید» در مصر، بارگیری کرده‌اند.

به گفته گزارش‌هایی که اسرائیل منتشر کرده‌است، کانتینرهای کشتی پس از رسیدن به بندر ام‌الاقصر در جنوب عراق، جابه‌جا شد و کانتینرهای تجاری دیگری نیز بروی عرشه کشتی قرار گرفت اما کانتینرهای مشخصی که محموله‌های تسلیحاتی در دل آنها پنهان شده بود، با مراقبت عوامل ویژه شاخه قدس سپاه پاسداران ایران که آنها نیز در «ام القصر» حضور داشته‌اند، بروی عرشه این کشتی باقی ماندند.

کشتی «کلوس سی» پس از بازگشت از «ام‌القصر» مسیر خلیج فارس را طی می‌کند، از آبراه هرمز عبور می‌نماید، آب‌های جنوبی سواحل یمن را دور می‌زند؛ سپس با عبور از باب‌المندب، وارد آب‌های دریای سرخ می‌شود؛ زمانی که کشتی بامداد چهارشنبه گذشته به ۱۶۰ کیلومتری سودان رسیده بود، نیروهای اسرائیلی که از ایلات به طرف جنوب در آبراه سرخ حرکت کرده بودند، راه کشتی را سد کردند.

ده‌ها تکاور اسرائیلی در اولین ساعات بامدادی روز چهارشنبه در آب‌های دریای سرخ در میان اریتره و سودان، جایی که ۱۶۰۰ کیلومتر تا ساحل اسرائیل فاصله دارد، کشتی «کلوس سی» را به کنترل خود درآوردند.

از گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی چنین برمی‌آید که در کنار مهم‌ترین کشتی نظامی نیروی دریایی اسرائیل که به این ماموریت فرستاده شد، شمار زیادی از قایق‌های توپدار این کشور نیز در این عملیات مشارکت داشتند.

اسرائیل گفته‌است که ناخدا و خدمه کشتی بدون «هیچ مقاومتی» تسلیم شدند و به تکاوران این کشور امکان دادند تا کشتی را بررسی کنند؛ کشتی از روز چهارشنبه در حرکت دریایی با اسکورت قایق‌های توپدار اسرائیل و کوماندوهای این کشور، برای انتقال به ساحل ایلات است.

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید، کاپیتان و شانزده خدمه کشتی که شهروندان جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان هستند، «رفتاری مسالمت‌جویانه داشته و در سلامت کامل هستند».

رسانه‌های اسرائیلی فیلم‌هایی را از کوماندوهای این کشور منتشر کردند که آنها را در شامگاه جمعه شانزدهم اسفند بروی عرشه قایق‌های توپداری نشان می‌دهد که در حال خواندن نیایش استقبال از «شنبه مقدس» در حال حرکت به سوی ایلات هستند.

یعلون: راکت‌ها به احتمال قوی برای جهاد اسلامی ارسال شده بود

در حالی که ایران و حماس ارتباط خود را با این کشتی رد کرده‌اند و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز همزمانی انتشار خبر این عملیات اسرائیل را با سفر روزهای گذشته نخست وزیر این کشور به آمریکا، دلیلی برای دروغ بودن این ماجرا دانسته‌است.

بنیامین نتانیاهو روز جمعه در سلسله مصاحبه‌هایی با رسانه‌های کشورش گفت، «زمانی که کشتی به ایلات برسد، معلوم می‌شود، دروغ کدام است و راست کدام».

اسرائیل می‌گوید که کشتی پس از لنگر انداختن در ایلات، مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت و تا روز دوشنبه نوزدهم اسفند، محموله‌های آن به رسانه‌ها نشان داده خواهد شد.

نمایندگان رسانه‌های جهانی از هم اکنون به ایلات رسیده‌اند تا محموله‌هایی که از کشتی بیرون آورده خواهد شد، مشاهده کنند.

آمریکا تایید می‌کند که این کشور با همکاری اطلاعاتی با اسرائیل در ردگیری کشتی نقش داشته‌است.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه با همتای اسرائیلی خود، ژنرال موشه یعلون در این باره گفت‌وگو و از عملیات اسرائیل در تسلط بر کشتی «تقدیر» کرد.

آقای هیگل در پی گفت‌وگو با یعلون، گفت «روشن است که اقدامات غیر قانونی ایران، برای جامعه بین‌المللی قابل قبول نیست و ایران تعهدات شورای امنیت سازمان ملل را آشکارا پایمال کرده‌است».

ژنرال یعلون نیز پس از این گفت‌وگو، جمعه به رسانه‌های اسرائیل گفت، ارزیابی‌ها این احتمال را تقویت می‌کند که قرار بود محموله‌های راکتی بدست شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین برسد.

رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، دو بار در هفته‌های گذشته به تهران دعوت شده بود و همچنین با مقامات ایران، و از جمله محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، در سفر آقای ظریف به لبنان، دیدار کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که دوشنبه گذشته در کاخ سفید با نتانیاهو دیدار داشت، در جریان حرکت کشتی «کلوس سی» بود و آگاهی داشت که دولت اسرائیل برنامه عملیاتی اعزام تکاورهای خود را برای تسلط بر کشتی، تصویب کرده‌است.

شبکه اول تلویزیون اسرائیل جمعه شب اعلام کرد، طرح تسلط بر کشتی، ده روز پیش از سفر نتانیاهو به آمریکا، در یک نشست ویژه دولت که سران موساد و ارتش نیز در آن شرکت کردند، به تصویب وزیران رسید ولی بخاطر اطمینان‌هایی که سران ارتش در موفقیت این طرح به او دادند، مقرر شد که نتانیاهو سفر خود به آمریکا را لغو نکند هر چند که در طول سفر خود، دایم در جریان پیشرفت تدارکات برای انجام این عملیات بود.

تحلیلگران اسرائیلی: «دولت ایران در ماجرای ارسال کشتی دخالتی ندارد؛ سپاه پاسداران برای ضربه زدن به دولت روحانی عامل این اقدامات است»

نخست وزیر اسرائیل با بهره‌گیری از این ماجرا، از جامعه جهانی خواسته‌است در بهبود مناسبات با ایران، تامل کنند.

اسرائیل از بهبود مناسبات ایران با کشورهای غربی ناخشنود است و با «اشتباه تاریخی» نامیدن پیمان اتمی موقت میان شش قدرت و ایران، خواهان آن است که برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه پیمان نهایی هسته‌ای، «اسقاط» شود؛ درخواستی که هیچیک از قدرت‌های جهانی آن را قبول ندارند.

تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با آنچه که «کارزار لبخند» حسن روحانی و محمد جواد ظریف نسبت به جامعه جهانی، می‌نامد، پرسش‌هایی را در مورد ماجرای کشتی «کلوز سی» ایجاد کرده‌است.

در همین حال، بسیاری از تحلیلگران خود اسرائیل در رسانه‌های این کشور تاکید کرده‌اند که دولت حسن روحانی در ماجرای اعزام کشتی نقشی ندارد و ممکن است که حتی از آن نیز کاملاً بی خبر بوده‌است، چرا که به گفته آنان شاخه قدس سپاه پاسداران ایران که مسئول حمایت از گروه‌های مسلح در منطقه است، برنامه‌ریز و مجری ارسال محموله‌های تسلیحاتی برای گروه‌های هم‌پیمان با ایران در منطقه است.

از جمله، تحلیلگران وب‌سایت «وای. نت» جمعه شانزدهم اسفند نوشته‌اند که عوامل ارشد سپاه پاسداران ایران با هدف عامدانه ضربه زدن به حسن روحانی و دولت او، به اقدامات گذشته در حمایت از تروریسم در منطقه، ادامه می‌دهند.

این تحلیلگران در همین حال نوشته‌اند که کشتی توقیف شده، «قطره‌ای در دریا» است و شاخه قدس سپاه پاسداران ایران با فرماندهی سرلشکر قاسم سلیمانی، برای تقویت توان نظامی گروه‌های هم‌پیمان با ایران تلاش گسترده‌ای را در منطقه و جهان پیگیری می‌کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران چهاردهم بهمن ۱۳۹۰، سوم فوریه ۲۰۱۲ در ایراد خطبه نماز جمعه آن روز تهران، گفت، «من هیچ هراسی از این ندارم که بگویم ما از هر گروه یا ملتی که بخواهد با رژیم صهیونیستی مقابله کند، حمایت کرده و خواهیم کرد».

در آن خطبه‌های نماز، آیت‌الله خامنه‌ای، افزود «ایران به حمایت خود از حماس و حزب الله در عملیات آنها در برابر غده سرطانی صهیونیستی... که بزودی ریشه‌کن خواهد شد، افتخار می‌کند و این حمایت خود را بدون هراس اعلام می‌کند... که نتیجه آن هم، پیروزی جنگ‌های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه‌است و بعد از این هم، از هر گروهی که با رژیم صهیونیستی مقابله کند، حمایت کرده و پشتیبانی اش خواهیم کرد».

منظور از «جنگ ۳۳ روزه» عملیات نظامی اسرائیل و حزب الله در تابستان ۲۰۰۶، و هدف از «جنگ ۲۲ روزه»، عملیات «سرب گداخته» ارتش اسرائیل در دسامبر ۲۰۰۸ و ژانویه ۲۰۰۹ در برابر حماس در غزه بود.
XS
SM
MD
LG