لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

نتانیاهو: روند صلح را به هر قیمتی دنبال نمی‌کنیم


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
در حالی که روند گفت‌وگوهای صلح اسرائیلی و فلسطینی از هفته گذشته به بن‌بست جدی رسیده‌است، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفت «دولت او روند صلح را به هر قیمتی دنبال نمی‌کند».

نتانیاهو یک‌شنبه هفدهم فروردین در نشست دولت خود در بیت‌المقدس، با تهدید فلسطینی‌ها به «مجازات بخاطر اقدامات یکجانبه»، گفت «دولت فلسطینی تنها در نتیجه روند صلح برپا می‌شود».

نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرد که دولت او فلسطینی‌ها را به‌خاطر رجوع به سازمان ملل برای شناسایی «دولت مستقل فلسطین» مجازات خواهد کرد.

اشاره نتانیاهو به امضای الحاق «دولت مستقل فلسطین» به پانزده معاهده سازمان ملل متحد در هفته گذشته بود.

سخنان نتانیاهو در حالی یک‌شنبه بیان شد که قرار است، مارتین ایندیک نماینده ناظر آمریکا بر روند صلح، در همین روز با مذاکره‌کنندگان ارشد اسرائیلی و فلسطینی در بیت‌المقدس دیدار کند.

مارتین ایندیک دیپلمات ارشد آمریکایی ناظر بر گفت‌وگوهای صلح گفته بود، با هدف جلوگیری از مرگ مذاکرات امروز با بلندپایگان اسرائیلی و فلسطینی ملاقات می‌کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در هشت ماه گذشته برای پیش‌برد روند صلح تلاش کرده و خود او بارها به منطقه سفر کرده‌است، روز جمعه گفته بود مقطعی که کشورش دخالت در روند صلح را مورد بازنگری قرار دهد فرا رسیده، و افزوده بود «روند صلح، نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد».

آقای کری در همین حال تاکید کرده بود که «توان آمریکا در زمینه روند صلح، محدود است» و از این‌رو این کشور گام‌های بعدی خود را سبک و سنگین می‌کند.

در حالی که دوره نُه ماههٔ گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی، می‌بایست تا نهم اردیبهشت، بیست و نهم آوریل، به پیمان نهایی صلح منجر شود، یک‌رشته اقدامات یک‌جانبه از سوی طرفین در این دیرپاترین نزاع خاورمیانه، روند صلح را با بحرانی جدی روبه‌رو کرد.

از یک سو، خودداری اسرائیل از آزاد کردن گروه چهارم و پایانی از زندانیان امنیتی فلسطینی و تصویب ساخت‌وسازهای جدید در یهودی‌نشین‌های غیرقانونی در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، و از سوی دیگر، اقدام یک‌جانبه رهبری تشکیلات فلسطینی در زمینه درخواست از سازمان ملل برای شناسایی «دولت مستقل فلسطین»، موجب بحرانی وخیم شده‌است.

دولت اسرائیل متعهد بود، در آخرین ماه از مذاکرات صلح، بیست و شش نفر از قدیمی‌ترین زندانیان امنیتی فلسطینی را که از پیش از امضای توافق صلح میان اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین در سپتامبر ۱۹۹۳ زندانی شده بودند، آزاد کند اما از اجرای آن سر باز زد.

دولت اسرائیل همچنین هفته گذشته مناقصه ساخت بیش از هفتصد خانه در «گیلو» در شرق بیت‌المقدس را با این ادعا که «بخش جدایی‌ناپذیر از پایتخت» است، اعلام کرد.

تسیپی لیونی وزیر دادگستری و مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل روز شنبه گفت شاید تنها راه باقیمانده، انجام دیداری مستقیم میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی باشد.

در سه سال اخیر دیداری مستقیم میان نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردانی انجام نشده‌است.

حکومت فلسطینی شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جهان آگاه است که مقصر شکست روند صلح، دولت اسرائیل است».

براساس گزارش منابع فلسطینی، ابومازن (محمود عباس) از اتحادیه عرب خواست، در یک نشست اضطراری، حمایت خود را از تشکیلات فلسطینی مورد تاکید قرار دهد.

نشست اضطراری کشورهای عضو اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

منابع فلسطینی همچنین یکشنبه گفتند، جان کری از ابومازن و نیز از نتانیاهو خواسته‌است از تشدید گام‌های تلافی‌جویانه خودداری کنند.

در حالی که مقاماتی در کنگره واشنگتن احتمال تحریم مالی تشکیلات فلسطینی را مطرح کرده‌اند، به گفته منابع فلسطینی، جان کری به رهبری فلسطینی گفته‌است، تلاش خواهد کرد تا کنگره را به خودداری از مجازات فلسطینی‌ها متقاعد کند.

در این میان، توماس فریدمن روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و حامی دولت باراک اوباما یک‌شنبه هفدهم فروردین نوشته‌است افراطیون دولت اسرائیل و حامیان تندروی آن در میان یهودیان آمریکایی مانند میلیاردر شلدون ادلسون با حمایت‌هایی که از ساخت‌وسازهای غیرقانونی می‌کنند، موجب نزدیکی اعلام مرگ روند صلح شده‌اند.

جان کری «از لجاجت دو طرف عاصی شده‌است»

روزنامه ساندی تایمز نیز یک‌شنبه نوشته‌است، جان کری که «با خوش‌دلی و نیت صادقانه» برای پایان دادن به نزاع اسرائیلی و فلسطینی تلاش کرده بود، از پیگیری روند صلح و لجاجت دو طرف عاصی شده‌است.

روزنامه واشینگتن پست نیز پنجشنبه نوشته بود، باراک اوباما و جان کری باور به رسیدن به موفقیت در روند صلح را از دست داده‌اند.

با وجود این بحران، رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند، بن‌بست در روند صلح به بقای دولت نتانیاهو کمک کرد زیرا راستگرایان در ائتلاف دولت، وی را تهدید کرده بودند که در صورت آزادی زندانیان فلسطینی دیگری، با ترک ائتلاف، دولت را به سقوط خواهند کشاند.

راست‌گرایان دولت نتانیاهو در برابر آزاد شدن جاسوس اسرائیل از زندان آمریکا نیز در معامله‌ای سه جانبه بین اسرائیل، آمریکا و فلسطینی‌ها، حاضر به حمایت از آزادی زندانیان فلسطینی نبودند.

هفته گذشته این احتمال که آمریکا به عنوان مشوقی در راه صلح، جاناتان پولارد جاسوس اسرائیلیِ محکوم به حبس ابد را آزاد کند، از روی میز برداشته شد؛ جان کری نیز گفت «آزادی هیچ زندانی در دستور کار نیست».

در این میان، در پی حملات راکتی شامگاه شنبه از سوی غزه به جنوب اسرائیل، جنگنده‌های این کشور در اوایل بامداد یکشنبه، به نقاطی از غزه حمله کردند.

با وجود این، از آسیب جانی به هیچیک از طرفین خبری نرسیده‌است.
XS
SM
MD
LG