لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

احتمال روبه‌رو شدن ارتش اسرائیل با مسئله کاهش بودجه


یک هفته پس از تشکیل دولت جدید اسرائیل، وزیر دفاع این دولت «هشدار» داده که نباید بودجه این وزارتخانه و ارتش کاهش یابد و استدلال کرده که «خطرات امنیتی بزرگی» فراروی اسرائیل قرار دارد، و همزمان فرمانده پشت جبهه این کشور گفته در صورت وقوع جنگی جدید با حزب الله، «ده بار سخت‌تر» از نبرد هفت سال پیش خواهد بود.

ژنرال موشه یعلون وزیر جدید دفاع که از ده روز پیش جانشین اهود باراک شد، پنج‌شنبه هشتم فروردین در دیدار با یائیر لاپید وزیر جدید دارایی اسرائیل ضمن تاکید بر نیازهای امنیتی و نظامی وزارت دفاع و ارتش، از او خواست از «دست زدن به بودجه وزارت دفاع و ارتش» خودداری کند.

یائیر لاپید چند روز پیش گفت توان مالی و اقتصادی کشور چندان خوب نیست و دولت پیشین نتانیاهو حقیقت را به اطلاع افکار عمومی نرسانده و از این‌رو، کاهش بودجه بسیاری از وزارتخانه‌ها و برقراری مالیات‌های سنگین‌تر در دستور کار وی قرار می‌گیرد.

یائیر لاپید رهبر حزب «آینده‌ای هست» در کارزار انتخاباتی خود به مردم طبقه متوسط قول بهبود وضع زندگی و کاهش مالیات‌ها را داده بود اما در نخستین اظهارنظر خود درباره وضع اقتصادی، از تحمیل مالیات‌های سنگین‌تر سخن گفت.

افزایش نرخ کالاهای اساسی نیز بخش دیگری از برنامه‌های دولت در ماه‌های آینده است در حالی که قول کاهش بار مالی بر دوش اقشار متوسط و ضعیف داده شده بود.

موشه یعلون و بلندپایگان نظامی و مسئولان وزارت دفاع گفتند، تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران و نیز خطراتی که از ناحیه سوریه متوجه اسرائیل است، دولت را مجبور می‌کند از کاهش بودجه ارتش و وزارت دفاع عدول کند.

به نوشته معاریو، وزارت دارایی گفته است که «چربی‌های بزرگ» وزارت دفاع را خواهد گرفت، که از جمله، اشاره به قراردادهای نظامی و صنایع دفاعی است که کنترل زیادی بروی آن، به بهانه محرمانه بودن، وجود ندارد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر خود یکشنبه گذشته گفته بود، کاهش اصولی بودجه وزارت دفاع الزامی شده است.

سخن از کاهش چهار و نیم میلیارد شِکِل (معادل یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دلار آمریکا) از بودجه وزارت دفاع است.

همزمان، اسرائیل از کاهش کمک‌های مالی و نظامی آمریکا نگران است و به گزارش روزنامه معاریو، کمیسیون مشترکی را برای پیشبرد این هدف برپا کرده است.

معاریو پنج‌شنبه هشتم فروردین نوشت کاهش کمک‌های نظامی و مالی آمریکا که نظر به وضع آمریکا و کاهش اجباری بودجه سال ۲۰۱۳ این کشور اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، درحالی است که باراک اوباما هفته گذشته در سفر به اسرائیل بر هم‌پیمانی نظامی دو کشور تاکیدهای مکرر گذاشت.

درهمین حال، فرمانده ستاد پشت جبهه اسرائیل در مصاحبه‌ای با هاآرتص پیش‌بینی کرد، هرجنگ تازه‌ای که بین کشورش و حزب‌الله لبنان رخ دهد، هرچند ضربات سهمگینی بر حزب‌الله وارد خواهد کرد اما سختی‌های اسرائیل «ده برابر» بیشتر خواهد بود.

ژنرال ایال آیزنبرگ فرمانده پشت جبهه اسرائیل در این مصاحبه که جمعه نهم فروردین منتشر شد، افزود از زمان جنگ هفت سال پیش اسرائیل و حزب‌الله، برای همیشه شرایط پشت جبهه اسرائیل تغییر کرده و افزون بر نیازمندی‌های نظامی، باید امکانات دیگر برای تقویت پشت جبهه، بخش جدایی‌ناپذیر از راهکارهای دفاع از شهروندان باشد.
XS
SM
MD
LG