لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

وزیر اطلاعات اسرائیل: رآکتور اراک مشکل اصلی نیست


یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل.
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل.
در حالی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته‌است که جمهوری اسلامی آماده تغییر طراحی رآکتور اراک است، یک وزیر اسرائیلی گفته‌است، کوره آب سنگین اراک مشکل اصلی نیست بلکه «توان غنی‌سازی اورانیوم ایران و تعداد سانتریفیوژهایش» اهمیت دارد.

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شنبه سی‌ام فروردین در مصاحبه با شبکه «العالم» گفت، ایران آماده‌است از کوره آب سنگین اراک استفاده دیگری به عمل آورد تا تردیدهای غربی نسبت به ماهیت این سایت اتمی ایران از بین برود.

صالحی به «العالم» گفته بود مسئله اراک «تقریباً حل شده و ۱+۵ از پیشنهاد ایران، مبنی بر بازطراحی قلب رآکتور و کاهش پلوتونیوم تولیدی به میزان یک پنجم، استقبال کرده‌است».

به گفته صالحی، «قرار شده با بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، سوخت آن را از طبیعی به سوخت غنی شده تبدیل کنیم... و راکتور را به یکی از مدرن‌ترین رآکتورهای تحقیقاتی جهان مبدل کنیم... و در خصوص تولید رادیوایزوتوپ‌ها هم سریع‌تر آنها را تولید خواهیم کرد... جزئیات به اطلاع ۱+۵ رسیده و آنها نیز موافق هستند چون نگرانی آنها در خصوص پلوتونیوم بود و ما این مشکل را به این شیوه حل کردیم و از این پیشنهاد ایران استقبال کردند».

اما یووال اشتاینیتز وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل در واکنشی فوری به این سخنان آقای صالحی، گفت «اصلی‌ترین مشکل، ادامه توان ایران در غنی‌سازی اورانیوم است و از این‌رو، تعداد سانتریفیوژهایی که ایران با آن غنی‌سازی را انجام می‌دهد، اهمیت دارد».

اشتاینیتز که پیگیری «پرونده ایران» در دولت اسرائیل را در دست دارد، شنبه سی‌ام فروردین در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت ایران با مطرح کردن این ادعاهای جدید، می‌خواهد توجهات را از مسئله اصلی، که «غنی‌سازی اورانیوم است، منحرف کند».

این وزیر اسرائیلی ایران را به «فریبکاری تازه» متهم کرد.

اشتاینیتز به تلویزیون اسرائیل گفت «ایران اگر بخواهد بمب اتم تولید کند، آن را از اورانیوم غنی‌شده تولید می‌کند نه از تولیدات نیروگاه اراک».

اشتاینیتز درحالی تغییر کارکرد نیروگاه آب سنگین اراک را «بی‌اهمیت» دانست که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر دولت اسرائیل بارها در ماه‌های گذشته بر لزوم برچیدن این نیروگاه، به عنوان یکی از شرط‌های مهم برای «رفع خطر» از برنامه اتمی ایران تاکید کرده بود.

نتانیاهو گفته بود، وجود سایت هسته‌ای اراک راه «میان‌بُر» از سوی ایران برای دستیابی به تولید بمب اتمی، از طریق تولید پلوتونیوم است.

ایران در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی تاکید کرده‌است که رآکتور آب سنگین اراک قرار است جایگزین نیروگاه تحقیقاتی تهران شود تا «برای مصارف پزشکی از جمله درمان مبتلایان به سرطان رادیوایزوتوپ دارویی تولید کند».

پیش از دست‌یابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای موقت، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با حمایت از درخواست اسرائیل، بر لزوم برچیدن سایت هسته‌ای اراک تاکید می‌کرد. اصرارهای او امضای توافق را مدتی با تاخیر روبرو کرده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه شنبه با «العالم»، همچنین خبر داده بود که رقیق‌سازی اورانیومی که ایران در سال‌های اخیر با غلظت بیست درصد تولید کرده بود، بر اساس طرح «اقدام مشترک» پایان یافته‌است.

جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گویند که ایران تعهدات خود را بر اساس توافق هسته‌ای موقت اجرا کرده‌است.

ایران و قدرت‌ها در هفته‌های گذشته نیز پس از سه دور نشست‌های مختلف در وین، از نزدیک شدن به تفاهم‌های مرضی‌الطرفین برای دست‌یابی به توافق نهایی در ماه‌های آینده سخن گفته‌اند.

اسرائیل گفته بود توافق هسته‌ای موقت «اشتباه تاریخی» بوده و باید این «اشتباه» در پیمان نهایی هسته‌ای با ایران «جبران» شود.
XS
SM
MD
LG