لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

اعتصاب سراسری تمامی سفارتخانه‌های اسرائیل در جهان


با مبدل شدن کم‌کاری‌های ماه‌های اخیر در وزارت خارجه اسرائیل به اعتصاب سراسری، تمامی سفارتخانه‌ها و دفاتر نمایندگی اسرائیل در جهان تعطیل شد و همزمان، کارمندان وزارت خارجه به نشانه خشم، گذرنامه‌های دیپلماتیک شماری از مسئولان ارشد دفتر نخست‌وزیری را باطل کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اعتصاب سراسری تعداد ۱۲۰۰ تن از کارکنان نمایندگی‌های اسرائیل را دربر می‌گیرد و علت آن عدم توجه وزارت دارایی اسرائیل به مطالبات این کارکنان اعلام شده‌است.

خواسته‌های کارمندان وزارت خارجه اسرائیل عبارت است از: افزایش مزایای دیپلمات‌هایی که راهی ماموریت‌های خارجی می‌شوند، دریافت حق ماموریت داخلی در اجرای پروژه‌هایی که خارج از عرف کار عادی است، تنظیم سازوکاری برای پرداخت غرامت به زن یا شوهر دیپلماتی که به‌خاطر ماموریت خارجی همسر کار خویش را از دست از می‌دهد، و دائمی کردن کارمندان و پایان دادن به حالت قراردادی آن‌ها.

کارمندان وزارت خارجه می‌گویند، حق ماموریت دیپلمات‌ها از دوازده سال پیش تغییر نکرده‌است و گرانی زندگی در برخی کشورها مانند اسکاندیناوی نسبت به حقوق اسرائیلی، زندگی آن‌ها را سخت کرده‌است.

اعتصاب سراسری وزارت خارجه اسرائیل از یک‌شنبه سوم فروردین اعلام شد و صدها کارمند آن با پوشیدن لباس ورزشی یا شلوار جین، مقابل دفتر نخست وزیری رفته و با سوت و فریاد، شعار می‌دادند.

این نخستین بار در ۶۵ سال گذشته‌است که وزارت خارجه اسرائیل کاملاً تعطیل می‌شود.

در پی این اعتصاب سراسری، یکصد و سه سفارت و دفتر نمایندگی اسرائیل در پنج قاره جهان بسته شد.

از یکشنبه پارچه‌نوشته‌های بزرگی بر درازای ساختمان وزارت خارجه در ورودی بیت‌المقدس پهن شده‌است، که در آن آمده‌است: «نبرد بر سر حفظ وطن، از (ماموریت) خارج آغاز می‌شود؛ دیپلماسی بازیچه دست آماتورهای کوچک وزارت دارایی نیست».

اشاره این شعار، به مخالفت وزارت دارایی با تامین مطالبه‌های اعتصاب‌کنندگان وزارت خارجه است.

کارمندان و دیپلمات‌های این وزارتخانه اسرائیلی از سال گذشته کم‌کاری‌هایی را آغاز کردند که به روند عادی کار آن لطمه زد اما در پی بازگشت آویگدور لیبرمن به مقام وزارت خارجه در ماه‌های گذشته، کارمندان مدتی به لیبرمن برای رسیدگی به خواسته‌ها مهلت دادند.

نظر به اینکه لیبرمن نیز مطالبات کارمندان وزارت خارجه را «اغراق‌آمیز» تشخیص داد، دیپلمات‌های وزارت خارجه در سه هفته اخیر، دور جدید اعتراض‌ها را با کم‌کاری و کاهش چشمگیر فعالیت کنسول‌گری‌های اسرائیل در آمریکا از سرگرفتند.

اما در پی مقاومت لیبرمن ضمن حمایت دفتر نخست‌وزیری نسبت به تامین مطالبات کارمندان وزارت خارجه، معترضان اعتصاب سراسری را از روز یکشنبه آغاز کردند.

این وزارتخانه حدود سه هزار کارمند و صدها کارمند محلی در جهان دارد.

کارمندان وزارت خارجه از سال گذشته، غیر از ملاقات‌های سیاسی مهم، با لباس عادی و حتی ورزشی و دمپایی به سر کار می‌روند تا مسئولین خود را عصبانی کنند.

کارمندان وزارت خارجه در دوره اخیر سفرهای مقامات خارجی به اسرائیل نیز اخلال ایجاد کرده و از استقبال از آنها یا ترتیب شایسته سفر مهمانان بلندپایه خودداری می‌کنند.

سه هفته پیش نیز در سفر نتانیاهو به آمریکا، دیپلمات‌های کنسول‌گری اسرائیل در لس آنجلس، زمانی که نخست وزیر کشورشان مهمان هالیوود بود، به استقبال او نرفتند و وی را همراهی نکردند که این امر موجب تاخیر جدی در آغاز ملاقات نتانیاهو با چهره‌های مشهور هالیوودی شد چرا که وی ناچار شد مدتی طولانی در پارکینگ، بدون حضور استقبال‌کنندگان دیپلماتیک، بماند.

در حالی که از مدت‌ها قبل گفته شده بود که نتانیاهو در چارچوب یک دیدار «تاریخی» به شماری از کشورهای آمریکای لاتین سفر خواهد کرد، دفتر نخست وزیری یکشنبه اعلام کرد که ناچار است این سفر را بدلیل عدم همکاری وزارت خارجه باطل کند.

همزمان، وزارت خارجه ساعاتی پیش از آغاز اعتصاب کامل، گذرنامه‌های دیپلماتیک سه نفر از دستیاران ارشد دفتر نخست وزیری را باطل کرد تا آنها نتوانند به نمایندگی از سوی نتانیاهو راهی ماموریت‌های ویژه در خارج شوند.

وزارت خارجه از موساد نیز خواسته‌است از دخالت در امور این وزارتخانه و کمک به سفرهای خارجی نخست‌وزیر خودداری کند.

سه هفته پیش نیز که دولت اسرائیل از توقیف یک فروند کشتی پانامایی حامل «راکت» برای جهاد اسلامی فلسطین از ایران به غزه خبر داد، وزارت خارجه اسرائیل از همکاری لازم با نخست وزیری برای خبررسانی بین‌المللی در این زمینه خودداری کرد.

در حالی که نتانیاهو نسبت به آغاز اعتصاب کامل وزارت خارجه سکوت کرده‌است، آویگدور لیبرمن یکشنبه با نکوهش شدید کارمندان وزارت خارجه، اقدامات آنها را «هیجانی» و «متشنج» نامید.

لیبرمن گفته‌است در زمانی که اسرائیل در حال تلاش برای مقابله با برنامه اتمی ایران است، دیپلمات‌ها با اعتصاب، به این تلاش «لطمه جبران‌ناپذیر» وارد می‌کنند.
XS
SM
MD
LG