لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

تقویت احتمال آزادی جاسوس اسرائیل در آمریکا بخاطر پیشرفت روند صلح


پوسترهایی در بیت‌المقدس برای دفاع از آزادی جاناتان پولارد.
پوسترهایی در بیت‌المقدس برای دفاع از آزادی جاناتان پولارد.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با هدف جلوگیری از اعلام شکست مذاکرات سیاسی اسرائیلی – فلسطینی، برای دومین بار در کمتر از یک هفته گذشته، در بیت‌المقدس با رهبران اسرائیلی و فلسطینی به گفت‌وگو نشسته‌است.

آقای کری که شامگاه دوشنبه یازدهم فروردین وارد اسرائیل شد، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و تسیپی لیونی مذاکره کننده ارشد اسرائیلی گفت‌وگوهای جداگانه‌ای انجام داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دومین دیدار جان کری با نتانیاهو سه شنبه دوازدهم فروردین انجام شد اما رسانه‌های اسرائیلی گفتند، «پیشرفت چشمگیری» حاصل نشد.

درحالی که بلندپایگان فلسطینی گفته‌اند که جنبش فتح به رهبری محمود عباس درخواست اسرائیل برای تمدید دوران مذاکره را رد کرده‌است، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که جان کری در حال تنظیم پیشنهادی است که اسرائیل و فلسطینی‌ها را به ماندن در مسیر گفت‌وگوها تشویق کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی، جان کری سه‌شنبه برای ادامه رسیدگی به بحران اوکراین به اروپا بازمی‌گردد اما چهارشنبه سیزدهم فروردین دوباره به اسرائیل خواهد رفت و احتمال دیدار با محمود عباس در رام‌الله در روز چهارشنبه مطرح شده‌است.

فلسطینی‌ها از اینکه دولت نتانیاهو تعهد پیشین در زمینه آزادی مرحله چهارم زندانیان امنیتی فلسطینی را عملی نکرد، خشمگین هستند.

قرار بود این گروه از زندانیان امنیتی فلسطینی تا دهم فروردین آزاد می‌شدند اما نتانیاهو آن روز گفته بود، آزادی گروه دیگری از زندانیان فلسطینی، «بدون بها» نخواهد بود.

با وجود این، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، نتانیاهو پیشنهاد کرده بود که اگر فلسطینی‌ها دوره گفت‌وگوهای صلح را تمدید کنند، اسرائیل آمادگی آزادی شمار بیشتری از زندانیان، فراتر از تعهد پیشین، را دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات ارشد فلسطینی این پیشنهاد نتانیاهو را با عنوان این‌که «اسرائیل به شیوه همیشگی اخاذی ادامه می‌دهد»، رد کردند.

جان کری چهارشنبه گذشته نیز در اوج سفر اروپایی خود برای حل بحران اوکراین، به طور غیرمترقبه به اردن رفت تا با ابومازن (محمود عباس) دیدار کند.

مسئله آزادی «جاسوس خطرناک»

روزنامه واشینگتن پست شنبه این هفته نوشته بود، آمریکا به اسرائیل پیام داده‌است که در صورت ناکام ماندن روند صلح، فلسطینی‌ها برای تحقق هدف خود در استقلال کشور فلسطین به نهادهای بین‌المللی رجوع خواهند کرد، و این بار آمریکا نمی‌تواند مانع از این کار شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یکی از هدف‌های دولت اسرائیل در تعلل عامدانه در آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی، سنگین کردن اهرم فشار بر آمریکا، برای آزاد کردن جاسوس اسرائیلی زندانی در آمریکا، جاناتان پولارد است.

به‌نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکا برای نخستین بار تایید می‌کنند که احتمال آزادی این جاسوس امنیتی را در دست بررسی دارند.

جاناتان پولارد یک یهودی آمریکایی با رخنه در نهادهای مهم نظامی ایالات متحده، در طول سال‌ها با ماموریت از سوی دولت‌های اسرائیل برای این کشور جاسوسی کرده بود.

پولارد در سال‌های نیمه اول دهه هشتاد میلادی اطلاعات حساس نظامی آمریکا را به اسرائیل تحویل می‌داد.

جاناتان پولارد که از روی وفاداری به دولت اسرائیل جاسوسی می‌کرد، زمانی که در سال ۱۹۸۵ می‌خواست به سفارت اسرائیل در آمریکا پناهنده شود، درهای سفارت به روی او بسته ماند.

نیروهای امنیتی آمریکا که در تعقیب پولارد بودند وی را دستگیر کرده و در محاکمه‌ای طولانی، او را در سال ۱۹۸۷ به حبس ابد محکوم کردند. اکنون ۲۹ سال از زندانی شدن او می‌گذرد.

تمامی روسای جمهوری پیشین آمریکا درخواست‌های پی در پی دولت‌های اسرائیل را برای آزادی پولارد رد کرده و جاسوسی او را خطرناک‌ترین در نوع خود دانسته و گفته بودند که نمی‌توانند او را شامل عفو کنند.

در حالی که اوباما نیز در دوره اول ریاست جمهوری خود چند درخواست نتانیاهو برای آزادی پولارد را بی پاسخ گذاشت، به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اکنون احتمال آزادی او در چارچوب یک معامله سراسری، مطرح شده‌است.

گیلعاد شلیط سرباز اسرائیلی که پنج سال و نیم از سوی سازمان حماس در غزه در اسارت بود، دوشنبه در نامه به باراک اوباما از او درخواست کرد که پولارد را آزاد کند.

اوباما قبلاً گفته بود می‌داند آزادی پولارد تا چه حد برای اسرائیلی‌ها مهم است اما او باید حافظ منافع و امنیت آمریکا باشد.

مقامات فلسطینی در روزهای گذشته گفتند آنها با آزادی پولارد مخالفتی ندارند اما اگر آمریکا وی را رها کند، اسرائیل هم باید مروان برغوثی محبوب‌ترین چهره فلسطینی در زندان اسرائیل و هزار زندانی امنیتی دیگر را آزاد نماید.

به‌نوشته «تایمز اسرائیل»، دولت نتانیاهو ممکن است با آزادی چهارصد زندانی دیگر فلسطینی موافقت کند نه با هزار نفر آنها.

مهلت نُه ماهه‌ای که آمریکا برای مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی تعیین کرده بود، نهم اردیبهشت، بیست و نهم آوریل، به پایان می‌رسد اما برای هیچیک از موضوع‌های اساسی مورد نزاع، راه حلی که طرفین بر آن توافق داشته باشند، به‌دست نیامده‌است.

شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل و معمار روند صلح با فلسطینی‌ها، یک‌شنبه در سفر به اتریش گفته بود، همین روزها «خبرهای خوشی» در مورد روند صلح اسرائیلی- فلسطینی بشارت داده می‌شود.
XS
SM
MD
LG