لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

اژه‌ای حاضر به ارائه جزئیات حکم قضات متهم در پرونده کهریزک نشد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه ۱۰ تیر از صدور حکم قضات متهم در پرونده کهریزک خبر داد اما از ارائه جزئیات این حکم خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در نشست خبری خود با اشاره به حکم شعبه ۷۶ دادگاه کیفری در خصوص پرونده متهمان کهریزک اظهار داشت: «حکم این پرونده صادر شده است و قابل تجدید نظر خواهی است. تا زمانی که حکم قطعی نشود نمی‌توانیم جزئیات آن را اعلام کنیم.»

وی در این نشست خبری با ذکر این‌که «متهمان و وکلای آنان پس از ۲۰ روز از ابلاغ حکم فرصت دارند نسبت به تجدید نظرخواهی اقدام کنند» گفت «چنانچه متهمان اعتراضی نسبت به این حکم نداشته باشند حکم قطعی بوده و اعلام خواهد شد.»

دادگاه کهریزک به اتهام‌های سعید مرتضوی، حسن زارع دهنوی (معروف به قاضی حداد) و علی‌اکبر حیدری‌فر، سه مقام پیشین قضایی ایران، در پرونده کشته شدن محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی در بازداشتگاه کهریزک رسیدگی کرده است.

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی مرگ این سه نفر در بازداشتگاه کهریزک را تایید کرده‌اند و اکنون نیز شاکیان اصلی پرونده خانواده‌های روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی هستند که خواهان «محاکمه آمران و عاملان اصلی» این واقعه شده‌اند.

به گزارش مهر، روز چهارم تیرماه، سیامک مدیر خراسانی، قاضی پرونده کهریزک، در مورد برخی اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سعید مرتضوی به ۱۵ سال حبس و پنج سال انفصال از خدمت محکوم شده است، گفت: «در مورد این خبر تاییدیه تا تکذیبیه‌ای ندارم و باید منتظر رای باشید.»

سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده کهریزک، روز ششم خرداد گفت که این پرونده سیاسی است و اتهامات آن را قبول ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی منکر ضرب و جرح سه فرد جان‌باخته در بازداشتگاه کهریزک شد و گفت آنان در خیابان و هنگام بازداشت مصدوم شده بودند.

وی گفت که اگر دادگاه حکمی علیه وی صادر کند «حتما اعتراض می‌کند و تمکینی به آن حکم نمی‌کند».

روز یکم خردادماه، علی‌اکبر حیدری‌فر، یکی دیگر از متهمان پرونده کهریزک، پیش از ورود به یازدهمین جلسه دادگاه کهریزک گفت که «کهریزک غیرقانونی نبوده بلکه سلیمانی، مدیرکل نظارت بر زندان‌های استان‌های تهران، گفت که نظارتی بر این زندان نبوده است.»

سه نفری که در بازداشتگاه کهریزک جان باختند در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ ایران بازداشت شده‌بودند.

مقام‌های ایران این بازداشتگاه را «فاقد استانداردهای لازم» توصیف کرده‌اند و این بازداشتگاه در نهایت با انتشار اخباری که از «شکنجه» و کشته شدن برخی از بازداشت‌شدگان حکایت داشت تعطیل شد.

وضعیت احراز پست دولتی توسط معترضان ۸۸

در نشست خبری روز دوشنبه محسنی اژه‌ای، وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس درباره احراز پست از سوی برخی محکومان اعتراض‌های سال ۸۸ در دولت یازدهم، گفت: «ممکن است فردی حتی محکوم هم نشده باشد، اما شرایط احراز پست دولتی را نداشته باشد.»

سخنگوی قوه قضاییه افزود: «البته به طور قطع، دولت یازدهم با توجه به شعار قانونگرایی در خصوص انتخاب افراد دقت لازم را خواهد کرد تا مشکلی پیش نیاید.»

محسنی اژه‌ای در ادامه گفت که موردی نیز وجود دارد که «افرادی هستند که محکوم شده‌اند و به زندان هم رفته‌اند و آثار وضعی اجرای حکم آنها نیز رفع شده است، در خصوص این افراد از دستگاه قضایی استعلام می‌شود و دستگاه قضایی نسبت به این افراد پاسخ خود را می‌دهد.»

در فهرست گمانه‌زنی‌های مربوط به کابینه دولت روحانی که به تازگی در رسانه‌ها بازتاب یافته نام افرادی چون حسین مرعشی نیز دیده می‌شود و در جریان اعتراضات ۸۸ بازداشت شده بودند.

حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۸، به اتهام توهین به نظام در یک مصاحبه اینترنتی بازداشت و برای اجرای حکم یک‌ساله روانه زندان شده‌بود.

حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب ایران، در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات،گفت که دولت آینده او خود را وامدار هیچ گروه سیاسی و جناحی نمی‌داند و از این رو تلاش می‌کند تنها شایسته‌ترین افراد را «به شرط اعتدال» به کار بگیرد.

آقای روحانی که از میانه مرداد اداره دولت ایران را در دست می‌گیرد، با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که درباره ترکیب کابینه او در رسانه‌ها منتشر می‌شود، تاکید کرد که تاکنون هیچ تصمیمی درباره هیچ شخصی نگرفته و در حال حاضر مشغول مشورت با صاحب‌نظران و گروه‌های مختلف در این رابطه است.

وضعیت شهروندان اسلواکی بازداشت‌شده در ایران

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه نشست خبری خود درباره بازداشت چند تبعه کشور اسلواکی در ایران گفت: «۹ نفر از جمله هشت تبعه اسلواکی و یک ایرانی در این پرونده بازداشت شده‌اند که آنها تجهیزات غیرمجاز را به صورت قطعه قطعه وارد ایران کرده و به صورت غیر مجاز از آن استفاده کردند.»

وی افزود: «این افراد همچنین از مراکز ممنوعه عکس و فیلم گرفته‌اند. این پرونده در دادسرا در حال رسیدگی است و تحقیقات درباره انگیزه آنها از این اقدام ادامه دارد. این اتفاق در حوزه اصفهان رخ داده و سفارت این کشور در جریان قرار گرفته و ملاقاتی داشته است.»

روز جمعه، روزنامه اس‌ام‌ای اسلواکی گزارش داد پنج یا شش نفر از شهروندان اسلواکی که با پاراگلایدر پرواز می‌کردند به اتهام جاسوسی و عکسبرداری از محوطه‌های نظامی ایران بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های اسلواکی گزارش داده‌اند که این کشور در حال رایزنی برای آزادی شهروندان خود در ایران است. این برای دومین بار طی شش ماه گذشته است که شهروندان اسلواکی در ایران بازداشت می‌شوند.
XS
SM
MD
LG