لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۲

سخنگوی شورای نگهبان دولت را فقط «پشتیبانی‌کننده» انتخابات دانست


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه، ۳۱ مرداد، در تازه‌ترین اظهارنظر خود در مورد موضوع تغییر مجری و برگزارکننده انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران گفت که دولت مجری انتخابات نیست، بلکه «تنها پشتیبانی‌کننده برگزاری انتخابات» است.

به گزارش وب‌سایت خبرآن‌لاین، عباسعلی کدخدایی در این باره گفت: «طبق قانون مجری انتخابات مردم و هیئت‌های اجرایی هستند و وزارت کشور به عنوان پشتیبانی‌کننده است.»

این سخنان وی در حالی بیان می‌شود که برپایه قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، فرمانداری‌ها که زیرمجموعه وزارت کشور هستند به عنوان «مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری و تشکیل‌دهنده هیئت‌های اجرایی» معرفی شده‌اند.

در ماده ۳۸ فصل چهارم قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران آمده‌ است که «بلافاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت کشور، فرماندار دستور تشکیل هیئت‌های اجرایی را به بخشداران صادر نموده و موظف است ظرف سه روز هیئت اجرایی انتخابات شهرستان را به ریاست خود و عضویت رئیس ثبت احوال و دادستان یا نماینده وی و هشت نفر از معتمدین تشکیل دهد».

بحث کنار گذاشتن دولت از مسئولیت برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری از اواخر ماه گذشته و در جریان دیدار علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و برخی از روحانیان قم آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدارها گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «چندی پیش دستور تصویب سیاست‌های کلی قانون انتخابات را به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده‌ است».

در صورتی که این طرح به تصویب برسد، برگزارکننده انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران از این پس نه دولت، بلکه نهادی مستقل از سه قوه خواهد بود.

نخستین واکنش دولت به این طرح از سوی محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون رئیس جمهوری ایران در اجرای قانون اساسی، بیان شد و وی در این خصوص اظهار داشت که «اگر نهادی مثل دولت که مورد تایید و تنفیذ ولایت و انتخابات مستقیم مردم و رأی اعتماد مجلس هست مورد اعتماد انتخابات نباشد، چگونه می‌توان به نهاد دیگری اعتماد کرد».

بر پایه اصل نود و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان است؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، اما تاکنون در مورد مجری این انتخابات‌ها نظرات متفاوتی را بیان کرده‌ است.

در حالی که او روز سه‌شنبه قوه مجریه را تنها پشتیبانی‌کننده برگزاری انتخابات دانسته، روزنامه شرق در شماره چهارم مرداد خود نوشت که عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با برنامه نگاه روز رادیو ایران تصریح کرده‌ است که «طبق قانون اساسی بحث اجرا بر عهده قوه مجریه است».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباسعلی کدخدایی روز سه‌شنبه ۳ مرداد حتی گفته‌ بود که «واگذاری اجرای انتخابات به نهادی غیر از دولت طرحی سیاسی است که قابلیت اجرا ندارد».

در همین حال در هیچ بندی از قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره‌ای به این که مجری انتخابات ریاست‌ جمهوری چه کسی باشد نشده‌ است.

موافقان طرح سلب این مسئولیت از دولت می‌گویند که به این خاطر قانون اساسی مانعی برسر راه تغییر قانون انتخابات ایجاد نمی‌کند.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون محمود احمدی‌نژاد، اما در این مورد گفته است: «این که در اصل ۹۹ قانون اساسی یا اصول دیگر سخنی از اجرای انتخابات نیامده‌ است به دلیل شدت وضوح آن است.»
XS
SM
MD
LG