لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۲

انتقاد شدید وزیر خارجه اسرائیل از اظهارات اشتون


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل.
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل.
آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل با رد درخواست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه لزوم «بازنگری» در تصمیمات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، خانم اشتون را به «عدم درک درست» مسائل مرتبط با نزاع اسرائیلی- فلسطینی متهم کرد.

کاترین اشتون جمعه بیست و نهم فروردین از اسرائیل خواسته بود تصمیماتی را که به منزله «تنبیه دسته‌جمعی» فلسطینی‌ها محسوب می‌شود، لغو کند.

اشاره خانم اشتون به بلوکه شدن پول مالیات فلسطینی‌ها و لغو همکاری‌های اسرائیلی – فلسطینی، در پی صدور دستور روزهای گذشته بنیامین نتانیاهو بود.

نتانیاهو دستورهای تنبیهی را پس از آن صادر کرد که از اقدام رهبری فلسطینی برای پیوستن «دولت فلسطین» به پیمان‌های بین‌المللی، خشمگین شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه روز جمعه خود در باره تشدید تنش در مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها، از یک رشته حوادث خشونت‌بار روزهای اخیر نیز ابراز نگرانی کرد.

در روزهای گذشته یک افسر ارشد اطلاعاتی اسرائیل از شهرک‌نشین‌های یهودی در کرانه باختری بر اثر آتش‌باری عوامل ناشناس فلسطینی کشته شد و همزمان، تنش‌های شدیدی در صحن مساجد عمر و الاقصی در شرق بیت‌المقدس رخ داد.

اسرائیل انبارهایی را نیز که با حمایت اتحادیه اروپا در آن کالا نگاهداری می‌شد، در فاصله میان شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری، تخریب و محموله کمک‌های ارسالی از سوی اتحادیه اروپا را مصادره کرد.

این تخریب‌ها برای توسعه شهر اسرائیلی‌نشین «معله ادومیم» در کرانه باختری صورت گرفته است؛ جامعه جهانی این شهر را جزو مناطق اشغالی می‌داند.

همچنین، دستور اسرائیل به تخریب چند خانه در کرانه باختری شماری از خانواده‌های فلسطینی را بی خانه کرد و همزمان، یهودی‌نشین‌های شهر الخلیل خانه‌ای از فلسطینی‌ها را اشغال کردند.

به‌نوشته جروزالم پست، این دستورات برای توسعه یهودی‌نشین‌های «گوش عتصیون» در کرانه باختری صادر، و با حمایت ارتش، اجرایی شده‌است.

دولت نتانیاهو همچنین گفته بود بخاطر بدهی پول برقی که به فلسطینی‌های کرانه باختری می‌دهد، ده‌ها میلیون دلار از پول مالیات بازرگانان و کسبه فلسطینی را بلوکه کرده‌است.

بر پایه توافق‌های پیشین، اسرائیل پول مالیات فلسطینی‌های کرانه باختری را می‌گیرد اما باید آن را به حساب بانک مرکزی تشکیلات فلسطینی واریز کند.

به گفته خانم اشتون، این اقدامات تنبیهی از سوی اسرائیل، بر خلاف اعتمادسازی مورد نیاز برای تداوم روند صلح است.

اما آویگدور لیبرمن روز جمعه از طریق صفحه فیس‌بوک خود به درخواست‌های رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ گفت و او را شدیداً مورد انتقاد قرار داد.

لیبرمن با طعنه زدن به اتحادیه اروپا نوشت: در شرایطی که جهان درگیر بحران اوکراین است؛ هر روز صدها نفر در سوریه کشته می‌شوند؛ عراق در تروریسم غرق است؛ جای بسی خوشبختی است که خانم اشتون کشف خود را که خطر واقعی برای صلح جهانی چیست، بشارت می‌دهد.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی اعلام کردند، آخرین دیداری که مذاکره‌کنندگان دو طرف پنجشنبه بیست و هشتم فروردین با میانجی‌گری مارتین ایندیک در بیت‌المقدس انجام دادند، بی نتیجه بوده و بن‌بست روند صلح ادامه یافته‌است.

تشدید بحران در حالی است که مهلت نُه ماهه گفت‌وگوهای سیاسی، نهم اردیبهشت، بیست و نهم آوریل، به پایان می‌رسد.
XS
SM
MD
LG