لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

تصویب بقیه طرح نظارت بر سازمان‌های غیردولتی سه ماه عقب افتاد


بنا بر گزارش‌ها، طرح نظارت بر سازمان‌های غیر دولتی یا به گفته خبرگزاری‌ها سازمان‌های «مردم‌نهاد» در ایران با پیشنهاد جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مدت سه ماه مسکوت می‌ماند.

تاکنون ۲۵ بند از این طرح به تصویب مجلس رسیده ‌است، در حالی که سازمان عفو بین‌الملل این طرح را «میخ دیگری بر تابوت حق آزادی انجمن و تشکل‌ها در ایران» توصیف کرده بود.

در همین حال زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس، روز چهارشنبه در پیوند با تصویب ۲۵ بند قبلی اظهار داشت که «قرار است هزار ان.جی.او با اظهارنامه‌ای از این اقدام مجلس تقدیر کنند».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، با اعلام خبر مسکوت ماندن سه‌ماهه رسیدگی به بقیه بندهای این طرح افزود: «این مسئله به این معنا نیست که ۲۵ ماده تصویب شده منتفی است، بلکه این ۲۵ ماده تصویب شده و پس از سه ماه باقی مواد نیز پس از رفع ایرادات مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.»

بر اساس بندهای تصویب شده، از این پس هیئت عالی سازمان‌های غیردولتی (ان.جی.اوها) در ایران از «ناظرانی» تشکیل خواهد شد که متعلق به سه وزارتخانه اطلاعات، امور خارجه و کشور و همچنین نهادهای دیگری چون سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، قوه قضائیه و نیروی انتظامی هستند.

علی‌رغم درخواست شیرین عبادی، فعال حقوق بشر، و ۹ سازمان حقوق بشری و اتحادیه کارگری از نمایندگان مجلس برای رأی ندادن به طرح نظارت بر تأسیس و فعالیت سازمان‌های غیردولتی، مجلس روز سه‌شنبه بندهای دیگری از این طرح را تصویب کرد.

در پی درخواست نهادهای حقوق بشری، زهره الهیان، نماینده تهران در مجلس، روز چهارشنبه گفت: «عصبانیت رسانه‌های خارجی در تصویب این طرح را شاهدیم، چرا که نظام سلطه قصد داشت از ان.جی.اوها در جهت دور زدن نظام و مقابله با آن استفاده کند.»

در بیانیه شیرین عبادی و ۹ سازمان حقوق بشری و اتحادیه کارگری هشدار داده‌ شده است که با نهایی شدن این طرح «سازمان‌های جامعه مدنی در ایران که در حال حاضر نیز بسیار محدود شده‌اند، از بین خواهند رفت».

این بیانیه به مواردی چون منع آزادی تشکل و تجمع، منع راهپیمایی‌ها در مخالفت با سیاست‌های دولت، منع ارتباطات بین‌المللی نهادهای غیردولتی و دریافت کمک از سازمان‌های بین‌المللی در این طرح اشاره کرده‌ بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تصمیم مسکوت ماندن سه ماهه تصویب بقیه بندهای این طرح، روز چهارشنبه با ۱۵۶ رای موافق و ۲۰ رای مخالف به تصویب رسیده است.
XS
SM
MD
LG