لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

پاسخ منفی مالزی به هشدار ایران در مورد حکم اعدام دو زن ایرانی


حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران
حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران
وزارت خارجه مالزی روز چهارشنبه، هشتم آبان، گفت که با وجود هشدارهای تهران در مورد تأثیر سوء اعدام دو زن ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر در مالزی، «روند قانونی در مورد این دو نفر باید ادامه پیدا کند».

شهرزاد منصور، ۳۱ ساله، و ندا مصطفایی، ۲۶ ساله، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به خاطر آن‌ که در دسامبر ۲۰۱۰ «قاچاقی متاآمفتامین وارد مالزی کرده بودند» حکم اعدام دریافت کرده‌اند و وکیل مدافع آنان هم‌اینک برای این پرونده‌ها فرجام‌خواهی کرده‌ است.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه ایران، روز یکم آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، درباره صدور حکم اعدام در مالزی برای این دو زن ایرانی گفته بود: «همیشه اعدام اتباع خارجی یک علامت بد برای روابط دوجانبه است و هیچ دولتی نمی‌تواند بگوید که من در این باره ملاحظات روابط دوجانبه میان کشورها را در نظر نمی‌گیرم.»

وی با ذکر این‌ که «به طور حتم مجازات اعدام، حکم بد و نامناسبی برای روابط دوجانبه میان کشورهاست» گفت: «توصیه ما به همتایان و مقامات مالزیایی این است که چنین اقداماتی رخ ندهد تا دوستی و برادری میان ایران و مالزی تداوم یابد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه مالزی در واکنش به این اظهارات با انتشار بیانیه‌ای گفت با وجود این که «برای روابطش با ایران ارزش قائل است»، اما نمی‌تواند «فعالیت‌های غیرقانونی که بر وجهه و امنیت مالزی تأثیر منفی دارند» را نادیده بگیرد.

این بیانیه می‌افزاید: «با هرگونه نقض قانون، چه از سوی خارجی‌ها صورت گرفته باشد و چه از سوی شهروندان مالزی، مطابق قوانین مالزی برخورد می‌شود.»

در پایان این بیانیه نیز وزارت خارجه مالزی نسبت به «استقلال» دستگاه قضایی آن کشور و «قانونی بودن» روند دادرسی افراد نام‌برده به ایران اطمینان داده است.

به نوشته این بیانیه، بیش از ۲۰۰ ایرانی در زندان‌های مالزی به‌ سر می‌برند که جرم بیشتر آنها قاچاق مواد مخدر است. در حدود نیمی از این ۲۰۰ نفر احکام قضایی دریافت کرده‌اند که حکم ۷۰ نفر از آنها حبس ابد یا اعدام است.

با وجود این‌ که در حال حاضر در مالزی برای صدها نفر حکم اعدام صادر شده، اما این کشور در سال‌های اخیر تنها در چند مورد این احکام را اجرا کرده‌ است.

دو زن ایرانی که هم‌اینک برای آنها حکم اعدام صادر شده در لحظه ورود در فرودگاه بین‌المللی کوآلالامپور دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، قاضی دادگاه عالی شهر «شاه عالم» در مالزی، اعلام کرده است که از چمدان‌های این دو شهروند ایرانی جمعاً ۵ کیلو و ۳۰۰ گرم ماده مخدر مِتاآمفِتامین کشف شده است.

شهرزاد منصور و ندا مصطفایی در دفاعیات خود در دادگاه، ضمن اظهار بی‌گناهی گفته‌اند از وجود مواد مخدر در چمدان‌های خود اطلاعی نداشته‌اند و شخصی با نام علیرضا در ازای پرداخت هزینه سفرشان به مالزی، از آن‌ها خواسته است تا بسته‌هایی حاوی مواد غذایی به این کشور ببرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قاضی مالزیایی در دادگاه رسیدگی به این پرونده این دفاعیات را «داستان‌سرایی» توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG