لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

مالت مجوز کشتی ایرانی حامل نفت سوریه را لغو کرد


یک کشتی نفت‌کش ایرانی به نام دلوار که با پرچم مالت حرکت می‌کند در آب‌های سنگاپور. ۱ مارس ۲۰۱۲.
یک کشتی نفت‌کش ایرانی به نام دلوار که با پرچم مالت حرکت می‌کند در آب‌های سنگاپور. ۱ مارس ۲۰۱۲.
وزارت خارجه کشور مالت روز یک‌شنبه اعلام کرد که مقام‌های ترابری این کشور هفته گذشته مجوز یک کشتی نفت‌کش متعلق به ایران که تحت پرچم مالت به طور غیرقانونی برای سوریه نفت حمل می‌کرد را باطل کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه خبر داد پس از آنکه دولت سوریه به خاطر تحریم‌ها موفق به صدور یک محموله نفت خام به ارزش ۸۴ میلیون دلار از بندر طرطوس سوریه نشده‌بود، مقام‌های ایرانی یک کشتی نفت‌کش خود را برای حمل این نفت و رساندن آن به دست یک شرکت دولتی چینی ارسال کرده‌بودند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید کشتی مذکور «ام. تی. تور» نام دارد و متعلق به شرکتی به نام «آی‌اس‌آی‌ام تور» است که «جزء آن دسته از شرکت‌هایی است که ایران برای دور زدن تحریم‌ها برپا کرده‌است.»

به گفته وزارت خارجه مالت، مقام‌های این کشور پس از آگاهی از اینکه این کشتی ایرانی با پرچم مالت اقدام به بارگیری ۱۲۰ هزار تن نفت خام برای دولت سوریه کرده است «بلافاصله» برای لغو مجوز آن اقدام کردند.

این وزارتخانه اعلام کرد: «مالت به رعایت کامل تحریم‌هایی که توسط سازمان ملل و اتحادیه اروپا وضع شده اند ادامه خواهد داد و هر کشتی دیگری که با پرچم مالت حرکت کند و به نقض تحریم‌ها بپردازد نیز لغو مجوز خواهد شد.»

مالت کشوری جزیره‌ای در جنوب ایتالیا است و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌شمار می‌آید.

کمک های ایران برای صدور نفت سوریه در حالی است که جمهوری اسلامی خود مشمول تحریم‌های گسترده غرب و به‌ ویژه ایالات متحده است و برای فروش نفت خام هم‌اکنون با مشکلات زیادی روبه‌روست.

خبرگزاری رویترز به نقل از «منبعی در صنعت نفت» می‌گوید، کمپانی چینی که قرار بود نفت کشتی «ام. تی. تور» را دریافت کند «ژوهایی ژن‌رونگ» نام دارد و این شرکت، خود نیز در ماه ژانویه گذشته مشمول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی شده‌است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده در ماه ژانویه اعلام کرد که کمپانی «ژوهایی ژن‌رونگ» بزرگ‌ترین تامین‌کننده فراورده‌های پالایشی برای ایران است و به همین دلیل از تجارت در بازار آمریکا منع شده‌است.

به گفته مقامات آمریکایی، ایران به دنبال افزایش تحریم‌ها و با هدف دور زدن آنها، شرکت‌های صوری بسیاری را در نقاط مختلف جهان از جمله دبی و سنگاپور به ثبت رسانده‌است.

ایران و سوریه تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند، اما سخنگوی کمپانی چینی از وجود این کشتی نفت‌کش و حمل نفت سوریه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌است.

ایران از هم‌پیمانان نزدیک حکومت بشار اسد در سوریه است و چین نیز با وتو کردن قطعنامه‌های سازمان ملل علیه خونریزی در سوریه از دولت اسد پشتیبانی کرده‌است.

کشورهای غربی و عربی تحریم‌هایی را علیه دولت سوریه وضع کرده‌اند تا این دولت را وادار به توقف سرکوب معترضان کنند.

اعتراض‌های ضد دولتی در سوریه از حدود یک سال پیش آغاز شده است و به برآورد سازمان ملل تاکنون حدود ۹ هزار شهروند سوری در جریان سرکوب این اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG