لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

سفیر ایران در ونزوئلا: چک طهماسب مظاهری برای دستمزد کارگران بود


طهماسب مظاهری، رییس پیشین بانک مرکزی ایران.
طهماسب مظاهری، رییس پیشین بانک مرکزی ایران.
سفیر ایران در ونزوئلا روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن گفت چک ۷۰ میلیون دلاری که مقام‌های آلمانی در چمدان طهماسب مظاهری، رییس پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی، یافته‌اند قرار بود برای پرداخت دستمزد کارگران یک شرکت ایرانی در ونزوئلا استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی «گلوبوویژن» ونزوئلا گفت که این چک به ارزش ۳۰۰ میلیون بولیوار ونزوئلایی قرار بود برای هزینه‌های شرکت «کِیسون» استفاده شود.

به گفته او این شرکت ساختمانی که مقر آن در تهران است مشغول ساخت هزاران واحد مسکونی برای دولت ونزوئلا است.

مقامات گمرک آلمان روز جمعه، ۱۳ بهمن، اعلام کردند که از چمدان یک مسافر ایرانی چکی به ارزش تقریبی «۷۰ میلیون دلار» کشف و ضبط کرده‌اند و صاحب این چک بعدا طهماسب مظاهری معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای مظاهری که ۲۱ ژانویه با پروازی از ترکیه به فرودگاه شهر دوسلدورف آمده بود در ابتدا به ماموران این فرودگاه گفته‌بود که کمتر از ۱۰ هزار یورو (۱۳ هزار و ۶۴۴ دلار) به همراه دارد.

حال حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا می‌گوید آقای مظاهری که به عنوان مشاور شرکت کیسون کار می‌کند در حال انتقال پولی بوده که دولت ونزوئلا به این شرکت پرداخت کرده و چک آن به «امضای یکی از مدیران» در ایران رسیده‌است.

به گفته او، این چک از سوی بانک دولتی ونزوئلا، «بانکوو دِونزوئلا»، صادر شده و قرار بود در همین بانک نقد شود.

توضیحات سفیر ایران پس از آن بیان شد که رهبران اپوزیسیون ونزوئلا از دولت هوگو چاوز خواستند تا توضیح دهد چک بانک دولتی ونزوئلا با این مبلغ در دست یک شهروند ایرانی چه می‌کرده است.

آقای سلطانی گفت که طهماسب مظاهری هم‌اینک در ایران است و در انتظار بازیابی چک ضبط‌شده از طریق تلاش‌های شرکت کیسون است.

مقام‌های آلمانی اعلام کرده‌اند که در حال انجام تحقیقات در مورد احتمال پول‌شویی در ارتباط با این چک هستند و طی ماه جاری در خصوص این چک تصمیم می‌گیرند.

سفیر ایران در ونزوئلا خبر داده است که شرکت کیسون پیش از این ۱۰ هزار خانه در ونزوئلا ساخته و هم‌اینک ۱۷ هزار واحد مسکونی دیگر را در دست ساخت دارد.
XS
SM
MD
LG