لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

مازیار بهاری: پرس تی‌وی علیه من جو سازی کرده است


مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی.
مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی.
نهاد نظارت بر رسانه‌های بریتانیا موسوم به «آف کام»، شبکه تلویزیونی پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران را که در لندن مستقر است، ۱۰۰ هزار پوند یا ۱۵۶ هزار دلار جریمه کرده و به آن مدتی فرصت داده تا پروانه ثبتش را به ایران منتقل کند.

این حکم، به‌خاطر پخش مصاحبه‌ای با مازیار بهاری، روزنامه‌نگار ایرانی که در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در تهران بازداشت و زندانی شد، صادر شده‌است.

آف کام اعلام کرده‌است که پرس تی‌وی با پخش گزيده‌ای از این مصاحبه در زمانی که مازيار بهاری هنوز در تهران بازداشت بود، «قوانين اين سازمان را نقض کرده است.»

از مازیار بهاری که در لندن مقیم است خواستیم تا درباره این مصاحبه که سبب محکومیت پرس تی‌وی شده، توضیح دهد:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:25 0:00
لینک مستقیم


مازیار بهاری: بعد از حدود دو هفته که من زندان بودم، یک شب مرا به اتاق بازجویی بردند. چشمان من بسته بود و من اطرافم را نمی‌دیدم، فردی که به نظر می‌رسید رئیس بازجویی من بود، به من گفت که اتهام شما جاسوسی است.

بعد از آن ادامه داد که حدود شش سال روند بازجویی شما طول می‌کشد. او خیلی راحت در این مورد حرف می‌زد انگار که داشت در مورد یک چیز معمولی صحبت می‌کرد.

بسیار راحت و آسوده به من گفت که شما به احتمال زیاد جاسوس هستید و حتما اعدام می‌شوید.

من هم با توجه به اینکه به هر حال افراد بی‌گناه زیادی در جمهوری اسلامی کشته شده بودند و خاطره زهرا کاظمی هم در خاطرم بود، خیلی احساس ناراحتی کردم و نمی‌دانستم باید چکار کنم.

افرادی مثل خانم سکینه آشتیانی و کسان دیگری که تحت فشار، با پرس تی‌وی مصاحبه کردند بدانند که این حق را دارند به عنوان بیننده، بر علیه پرس تی‌وی شکایت کنند.

مازیار بهاری

در ادامه، آقای بازجو گفت که تنها یک راهی هم وجود دارد و آن این است که شما یک مصاحبه تلویزیونی بکنید و در این مصاحبه بگویید که رسانه‌های غربی در جریان تظاهرات بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ نقش داشتند و بعد از این مصاحبه ما می‌توانیم شما را آزاد کنیم.

فردای آن روز ترتیب یک مصاحبه داده شد و سه گروه متفاوت با من مصاحبه کردند. گروه اول از واحد مرکزی خبر بودند. گروه دوم از پرس تی‌وی و گروه سوم نیز خبرنگاران خبرگزاری فارس بودند.

بعد از ۱۱۸ روز که من از زندان آزاد شدم متوجه شدم که پرس تی‌وی نه تنها بخشی از مصاحبه مرا پخش کرده‌است، بلکه در جریان پخش آن خبری که راجع به حمله به پایگاه بسیج در شمال میدان آزادی داشتند، ذکر کرده بودند که مشخص نیست که مازیار بهاری اتفاقی در آن‌جا حاضر بوده‌است یا بر اساس قرار قبلی؟

به نوعی آنها با قسمت اطلاعات سپاه که مرا متهم به جاسوسی می‌کرد و می‌گفتند که شما با حمله‌کنندگان همکار هستید، هم‌زبان شده بودند و به شکلی، پرس تی‌وی هم مرا به این اتهامات متهم می‌کرد.

همان طور که خودتان می‌دانید این مسئله می‌تواند در ایران مجازات مرگ به دنبال داشته باشد.

پس شما از پرس تی‌وی شکایت کردید؟

بله. من از طریق سازمان آف کام شکایت کردم. که در حقیقت سازمان نظارت بر برخی از رسانه‌های بریتانیاست.

در حکمی که این نهاد صادر کرده‌است، گفته می‌شود که ۳۵ روز به پرس تی‌وی فرصت داده می‌شود تا ثبت دفترشان را به ایران منتقل کنند.

این مسئله چه تاثیری بر فعالیت این شبکه در لندن خواهد داشت؟

تاثیری که خواهد داشت این است که افرادی مثل خانم سکینه آشتیانی و کسان دیگری که تحت فشار، با پرس تی‌وی مصاحبه کردند و تحت فشار، تصویرشان از پرس تی‌وی پخش شده‌است، بدانند که این حق را دارند که خودشان یا وکلای‌شان و یا افرادی که از سوی آنها تعیین شده‌اند، می‌توانند به عنوان بیننده، بر علیه پرس تی‌وی شکایت کنند.

آیا شبکه پرس تی‌وی وکیل هم داشت که از آنها دفاع کند؟

بله. وکیل‌شان آقای مک لی ریچاردسون بود که در تمام موارد اتهامی از سوی پرس تی‌وی با آف کام صحبت می‌کرده‌است و طی حکمی هم که امروز از سوی آف کام آمده‌است، نام ایشان ذکر شده‌است.

شبکه پرس تی‌وی در واکنشی که داشته‌است خانواده سلطنتی و دولت بریتانیا را متهم کرده‌است که برای لغو پروانه فعالیت این شبکه فشار می‌آورده‌اند و این حکم با انگیزه‌های سیاسی صادر شده‌است.

از همان روز اولی که من علیه پرس تی‌وی شکایت کردم، پرس تی‌وی علیه من و آف کام شروع به جوسازی، دروغ‌گویی و تهمت‌زنی کرد.

این‌که، خانواده سلطنتی بریتانیا در صدور این حکم نقش داشته‌است، این‌که، من جاسوس «ام.آی.سیکس» (سازمان اطلاعات و امنیت بریتانیا) بوده‌ام، این‌که، آف کام توسط دولت اسرائیل و صهیونیست‌ها اداره می‌شود، همه اینها تنها بخشی از دروغ‌ها و تهمت‌هایی بوده‌است که در طول این دو سال به من و آف کام وارد شده‌است.
XS
SM
MD
LG