لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

تغییرات تازه در شورای عالی حوزه های علمیه؛ محمد یزدی از دبیری کنار رفت


ترکیب دوره ششم شورای عالی حوزه‌های علمیه روز یک‌شنبه ۷ خرداد اعلام شد و بنا بر گزارش ها، آیت‌الله محمد یزدی از دبیری این شورا کنار رفته و دو تن از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی نیز از این شورا حذف شده‌اند.

بر اساس اطلاعیه‌ «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» در انتخابات تازه‌ای که برای تعیین ترکیب این شورا انجام شده است، آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه قم، به دبیری این شورا انتخاب شده و احمد خاتمی، امام جمعه تهران و از منتقدان تند دولت محمود احمدی‌نژاد، نیز به عنوان نفر آخر به این شورا راه یافته است.

محمود عبداللهی و محمود رجبی، دو تن از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی، نتوانستند آرای لازم برای عضویت در شورای عالی را کسب کنند و در این دوره کنار گذاشته شدند.

محمد یزدی به دلیل آنچه که «بیماری» عنوان شده است از مقام دبیری شورای عالی حوزه علمیه قم کناره گیری کرده است.

هفت عضو این شورا عبارتند از: رضا استادی، هاشم حسینی بوشهری، مرتضی مقتدایی، محمد غروی، ابوالقاسم وافی، علی نکونام گلپایگانی و احمد خاتمی.

در اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده‌است که نصب و عزل اعضای شورای عالی به پیشنهاد جامعه مدرسین و تصویب مرجع یا مراجع حوزه و رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

تایید يا عدم صلاحيت افراد در مقام مرجعيت شیعه از وظایفی است که این تشکیلات زیر نظر آیت الله خامنه ای برای خود تعریف کرده است. از دیگر وظایف این نهاد می‌توان به اصلاح و تکمیل برنامه‌های درسی حوزه‌های علوم اسلامی و پرورش طلاب و «سعی در اجرای احکام و قوانین سیاسی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی و فرهنگی اسلام» اشاره کرد.

شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز محتوای آموزشی و شرایط دریافت مدارک در حوزه‌های علمیه در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی را تعیین می‌کند و اتخاذ تصمیم در مورد جلوگیری از ارائه و ادامه فعالیت و یا انحلال مراکز حوزوی و واحدهای تابعه آنها نیز در چارچوب اختیارات این شورا است.

آیت‌الله رضا استادی، دبیر جدید این شورای عالی، سابقه مدیریت حوزه علمیه قم، نمایندگی خبرگان رهبری و عضویت در شورای نگهبان به عنوان فقیه را در کارنامه خود دارد.

آیت الله استادی از جمله کسانی است که از معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ به شدت انتقاد کرده و در یکی از خطبه‌های نماز جمعه قم گفت که «هرچه ابهت و اقتدار رهبری بیشتر باشد و نهاد رهبری تقویت شود این به نفع اسلام و نظام است»

محمد یزدی که هم‌اینک به دلیل «بیماری» از دبیری شورای عالی حوزه کنار رفته است به نوشته «پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه» روز دوم خرداد سال جاری در یک سخنرانی گفته بود: «باید بدانیم که وابستگی حوزه‌های علمیه به دولت و نظام حاکم امری غیر صحیح است».

دو شاگرد آیت‌الله مصباح یزدی که هم‌اینک از فهرست اعضای این شورا حذف شده‌اند از اعضای «جبهه پایداری» هستند، تشکلی سیاسی که با محوریت محمدتقی مصباح یزدی شکل گرفته و توسط این روحانی ذی‌نفوذ حمایت می‌شود.

«جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» که پیشتر از دولت محمود احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد به مرور به صف منتقدان این دولت پیوسته است.

اين تشکيلات که در انتخابات سال ۱۳۸۸ به طور رسمی از نامزدی آقای احمدی نژاد برای رقابت های رياست جمهوری حمايت کرده بود اخيرا به انتقاد از عملکرد دولت وی بويژه به دليل افزايش گرانی ها در ايران پرداخته است.
XS
SM
MD
LG