لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

تهدید‌های ایران برای بستن تنگه هرمز «حکم خودکشی» دارد


تنگه هرمز.
تنگه هرمز.
«مایکل روبین» از تحلیلگران موسسه تحقیقات راهبردی «امریکن انترپرایز» با اشاره به اقدامات اخیر دولت ایران در واکنش به دور جدید تحریم و فشارهای آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن کشور می‌نویسد که هرگونه اقدام یا تهدید جدی ایران در مورد تنگه هرمز برای آن کشور «حکم خودکشی خواهد داشت.»

به نوشته وی تهدید ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز را باید جدی‌ترین رویارویی تنش‌آمیز میان ایران و آمریکا طی ۲۰ سال گذشته تلقی کرد. تنگه هرمز با عرض حدود ۵۵ کیلومتر گذرگاه حدود یک سوم از کل نفت خام جهان است که توسط کشتی‌های نفت‌کش حمل می‌شوند. فرمانده نیروی دریایی ایران روز چهارشنبه گفت که مسدود کردن این تنگه استراتژیک برای ایران «مثل آب خوردن است.»

«مایکل روبین» می‌افزاید باید خطر ایران را جدی گرفت ولی گزافه‌گویی‌های رهبران این کشور در مورد تنگه هرمز بیش از آن‌‌که یک خطر جدی باشد با هدف منحرف کردن فضای تنش و فرافکنی صورت می‌گیرد. این تنگه همان‌قدر که برای جریان صدور نفت منطقه اهمیت دارد برای بقاء ایران نیز مهم است.

حکومت ایران خود سومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و در عین حال تحت تاثیر چند دهه تحریم و سوءمدیریت در صنایع نفت اکنون به شدت نیازمند بنزین وارداتی است. مسدود کردن تنگه هرمز حتی برای یک روز بیش از آنکه به اقتصاد جهان لطمه بزند اقتصاد ایران را تحت فشار قرار خواهد داد.

اقتصاد ایران در وضع نابسامانی قرار دارد. ارزش واحد پول آن کشور طی سال گذشته یک‌سوم کاهش یافته‌است. رقم بیکاری و تورم رو به افزایش است و ایران به شدت به درآمد ارزی ناشی از فروش نفت خود نیازمند است. اقتصاد ایران با بهای نفت نازل‌تر از هشتاد دلار برای هر بشکه فلج خواهد شد. به همین خاطر حکومت ایران به خوبی می‌داند که با تهدید به بستن تنگه هرمز بهای نفت افزایش یافته و از این طریق به درآمد خود خواهد افزود.

​«مایکل روبین» از تحلیلگران موسسه «امریکن انترپرایز» می‌افزاید که اگر ایران واقعا بخواهد به اهداف آمریکایی و غربی حمله کند تنگه هرمز محل چنین حمله‌ای نخواهد بود. با وجودی‌که قایق‌های تندرو، مین‌های ضد کشتی و موشک‌های ایران می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند ولی قدرت آتش و برتری نظامی آمریکا در آب‌های منطقه بسیار فراتر از آن است.

همواره یک یا دو ناو هواپیمابر و تهاجمی آمریکا در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان گشت می‌زنند. به زودی شمار این ناوها در منطقه به سه فروند خواهد رسید. افزون بر این تمام تحرکات هواپیماها و کشتی‌های جنگی ایران توسط نیروهای مسلح آمریکا کنترل می‌شود.

هرگونه اقدام مسلحانه و یا تهدید عملی ایران برای بستن تنگه هرمز برای آن کشور حکم خودکشی را خواهد داشت. در سال ۱۹۸۸ که حکومت ایران آب‌های خلیج فارس را مین‌گذاری کرد به دستور رونالد ریگان رئیس جمهور وقت آمریکا نیروهای مسلح این کشور دو پایانه نفتی ایران را مورد حمله قرار دادند.

در جریان این ماجراجویی، ایران یک کشتی جنگی، یک قایق توپدار، سه قایق تندرو و بهره‌برداری از دو پایانه نفتی را به طور موقت از دست داد. اگر هواپیماهای جنگی ایران از معرکه نگریخته بودند به احتمال زیاد تعدادی از این جنگنده‌ها نیز به فهرست خسارت‌های ایران افزوده می‌شد.

«مایکل روبین» از تحلیلگران موسسه تحقیقات راهبردی «امریکن انتر پرایز» در پایان تحلیل خود تاکید می‌کند که رهبران حکومت ایران می‌دانند که برای تهدید و یا به خطر انداختن بازار بین‌المللی بهترین هدف نه مسیرهای دریایی بلکه راه‌های زمینی است. روز ۲۲ دسامبر معاون نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که میزان تولید نفت این کشور از سه میلیون بشکه در روز فراتر رفته‌است.

اگر گروه‌های مسلح وابسته به ایران لوله‌های انتقال نفت و یا، تنها پایانه نفتی عراق در ساحل خلیج فارس را نابود کنند بهای نفت به شکل سرسام‌آوری افزایش خواهد یافت. شرکت نفت جنوب عراق تاکنون هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای برای مقابله با این خطر انجام نداده‌است و با توجه به خروج نظامیان آمریکا آسیب‌پذیری عراق افزایش یافته ست.

بحران تنگه هرمز به زودی به پایان خواهد رسید ولی خطر مربوط به آسیب‌پذیری تاسیسات نفتی عراق در انتهای خلیج فارس برجای خود باقی است.
XS
SM
MD
LG