لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

مریم رجوی: خروج مجاهدین از فهرست، موازنه قدرت را تغییر می‌دهد


مریم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدین خلق.
مریم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدین خلق.
مریم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدین خلق، روز جمعه هفتم مهر، در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر خارج کردن نام این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی گفت که این امر «موازنه قدرت را تغییر خواهد داد».

در همین روز اما یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که در تصویری که واشینگتن از آینده ایران دارد «مجاهدین خلق جایی ندارند».

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد که «براساس اقدام سازمان مجاهدین خلق در علنی محکوم کردن خشونت، تایید نشدن انجام هرگونه اقدام تروریستی توسط این گروه در یک دهه اخیر، و همکاری مسالمت‌آمیز آن در بستن اردوگاه شبه نظامی اشرف» نام این سازمان را پس از پانزده سال از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج کرده‌ است.

مریم رجوی، ۵۸ ساله، که روز جمعه در مقر سازمان مجاهدین در شهر «اُوِر سورُواز» در حومه پاریس با آسوشیتدپرس سخن می‌گفت اظهار داشت که «الان برای همگان مسجل شده‌ است که این اتهامات [تروریسم] نادرست بوده‌ است».

مریم رجوی گفت که به باور او «مهم‌ترین تأثیر خروج مجاهدین از این لیست در داخل ایران مشاهده خواهد شد».

وی افزود: «موازنه قدرت تغییر خواهد کرد. برای مثال، اولین پیام آن برای مردم ایران این خواهد بود که دیگر از افزایش فعالیت‌ها و افزایش تظاهرات ترسی نخواهند داشت.»

او در ادامه با اظهار این که «ترس‌ها از بین خواهد رفت و این به گسترش فعالیت‌های ضد رژیم در داخل ایران خواهد انجامید» افزود که «هدف ما دموکراسی و آزادی دموکراسی برای آینده ایران است».

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، روز جمعه یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت که خارج کردن سازمان مجاهدین خلق از لیست یادشده به این معنی نیست که آمریکا و این سازمان در جبهه مشترکی در برابر جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود افزوده‌ است که به باور واشینگتن، مجاهدین خلق گروهی نیست که به عنوان یک نیروی اپوزیسیون قادر به اشاعه ارزش‌های دموکراتیک در ایران باشد.

وی با اشاره به سازمان مجاهدین خلق گفت که «این گروه در تصویری که ما از آینده ایران داریم جایی ندارد.»

در سال‌های اخیر در مورد زنده یا مرده بودن مسعود رجوی، از اعضای ارشد سازمان مجاهدین خلق، گمانه‌زنی‌هایی زیادی صورت گرفته و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز جمعه این گمانه‌زنی‌ها را با مریم رجوی مطرح کرده است.

وی در پاسخ گفت که مسعود رجوی «زنده‌ است» اما جزئیات دیگری در این مورد ارائه نداد.

خارج شدن مجاهدین خلق از فهرست تروریستی آمریکا بدین معنی است که دارایی‌های این سازمان در آمریکا از حالت مسدود بودن درآمده و شهروندان آمریکایی از این پس اجازه معامله با این گروه را دارند.

پیش از این بریتانیا در سال ۲۰۰۸ و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کرده بودند.
XS
SM
MD
LG