لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

محمدصدیق کبودوند نیاز به جراحی خارج از زندان دارد


محمدصدیق کبودوند، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی.
محمدصدیق کبودوند، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ایرانی.
وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه خواستار آزادی فوری محمدصدیق کبودوند و روزنامه‌نگاران دربند ایرانی شد.
محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان حقوق بشر کردستان از ۵ سال پیش زندانی است و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به تحمل ۱۱ سال زندان محکوم شده‌است.

جزئیات بیشتر در گزارش زیر:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00
لینک مستقیم


وزارت خارجه آمریکا از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست محمد صدیق کبودوند، معاون سازمان حقوق بشر کردستان و همچنین روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: «محمد صدیق کبودوند درباره شکنجه و نقض حقوق بشر در کردستان ایران گزارش تهیه می‌کرد، اما اکنون خودش هم سال‌هاست که در زندان به سر می‌برد.»

آقای کبودوند به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، و تبلیغ علیه نظام از طریق تاسیس سازمان حقوق بشر کردستان به تحمل یازده سال زندان محکوم شده‌است.

او که مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «پیام مردم» هم هست، از پنج سال پیش زندانی است و مدت شش ماه هم در سلول انفرادی زندانی بوده‌است.

آقای کبودوند که از بیماری‌های متعددی از جمله ناراحتی قلبی رنج می‌برد، به گفته خانواده‌اش شرایط زندان برای او مناسب نیست و نیاز به جراحی و درمان در خارج از زندان دارد.

او در این مدت چندین بار درباره اعتراض به شرایطش در زندان دست به اعتصاب غذا زده، ولی آن طور که خانواده‌اش می‌گویند مسئولان تاکنون با مرخصی استعلاجی او موافقت نکرده‌اند.

پریناز حسنی، همسر محمدصدیق کبودوند درباره وضعیت همسرش در زندان این طور می‌گوید: «ایشان به خاطر بیماری‌های قلبی و عروقی و پروستات‌شان چندین بار طی این چند ماه به بیمارستان منتقل شده‌اند و آزمایش‌های مختلفی رویشان انجام شده‌است و پزشکان گفته‌اند که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. ولی تا این لحظه هنوز هم اجازه‌ای از سوی مقام‌های قوه قضائیه برای بستری شدن ایشان صادر نشده‌است.

به ما گفته‌اند که ما درخواست اعزام ایشان به بیمارستان را برای دادستانی فرستاده‌ایم و منتظریم که دادستانی اجازه بدهد تا ایشان را اعزام کنیم به بیمارستان تا تحت عمل قرار بگیرد. ولی هنوز هیچ پاسخی از سوی دادستانی نیامده‌است.»

تاکنون چندین نهاد حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نسبت به وضعیت آقای کبودوند در زندان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه همچنین گفت که از این فرصت استفاده می‌کند تا از حکومت ایران بخواهد روزنامه‌نگاران دربند ایرانی را هم هر چه زودتر آزاد کنند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه‌اش به عنوان «حمله به مطبوعات» ایران را «بدترین زندان روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۱ میلادی» نامید.
XS
SM
MD
LG