لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

هواداران محمد مرسی سه کلیسا را به آتش کشیدند


«پاکسازی» اردوگاه معترضان در نزدیکی دانشگاه قاهره، توسط نیروهای دولتی مصر.
«پاکسازی» اردوگاه معترضان در نزدیکی دانشگاه قاهره، توسط نیروهای دولتی مصر.
هواداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلام‌گرای برکنارشده در مصر، روز چهارشنبه ۲۳ مرداد سه کلیسا را در مرکز مصر به آتش کشیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواداران مرسی می‌گویند که این اقدام را «در تلافی حملات پلیس به تظاهرات طرفداران مرسی در قاهره» انجام داده‌اند.

خبرگزاری دولتی مصر گزارش می‌دهد که طرفداران دولت اسلام‌گرای مرسی، با پرتاب سه کوکتل مولوتف کلیسای «مار جرجیس» را در استان سوهاج به آتش کشیدند.

بنا بر گزارش‌ها دو کلیسای دیگر نیز در همین روز در استان «مِنیا» مورد حمله اسلام‌گرایان قرار گرفت و ساختمان‌های آنها از حریق خسارت دید.

اقلیت مسیحی مصر معروف به اقلیت قِبطی حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۸۴ میلیون نفری را تشکیل می‌دهند. مقامات مذهبی قبطی از کودتای سوم ژوئیه ارتش که منجر به برکناری محمد مرسی شد اعلام حمایت کرده‌اند.

از حدود شش هفته پیش که این کودتا رخ داد، هواداران مرسی دو اردوگاه اصلی در قاهره برای تحصن اعتراضی برپا کرده‌اند که حمله نیروهای پلیس مصر به این دو اردوگاه، روز چهارشنبه، تعداد زیادی کشته و مجروح برجای گذاشت.

در حالی که خبرگزاری فرانسه تعداد کشته‌شدگان این حمله پلیس را ۴۳ نفر ذکر کرده، سخنگوی اخوان‌المسلمین شمار جان‌باختگان این حمله را ۲۵۰ نفر و شمار زخمیان را «بیش از ۵ هزار نفر» گزارش کرده‌است.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که پلیس در شهرک نصر در شمال قاهره گاز اشک‌آور شلیک کرده و در همین حال یک هلیکوپتر پلیس نیز بر فراز این شهرک پرواز کرده و نفربرهای ارتش نیز در نزدیکی محل تجمع مخالفان مستقر شده‌اند.

بنا بر این گزارش، سربازان ارتش مصر به سوی معترضانی که سنگ پرتاب می‌کردند آتش گشوده و این سربازان کوشیده‌اند به سوی مسجدی در شهرک نصر که مقر اخوان‌المسلمین و کانون اعتراضات چند هفته اخیر بوده پیشروی کنند.

از اردوگاه تحصنی دوم که در نزدیکی دانشگاه قاهره واقع شده نیز خبر می‌رسد که نیروهای دولتی روز چهارشنبه با استفاده از بلدوزر این محل را «به طور کامل» تخلیه کرده‌اند.

مفتی احمد الطیب، شیخ اعظم دانشگاه اسلامی الازهر مصر روز چهارشنبه در یک بیانیه تلویزیونی سرکوب معترضان توسط دولت را محکوم کرده و اعلام کرد که با اعمال روش‌های خشونت‌آمیز مخالف است.

در همین حال در همین روز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که «برخوردهای خشن و کشتار مردم» در مصر را محکوم می‌کند و همه طرف‌های درگیر را به «خویشتن‌داری» دعوت کرد.

ترکیه، آلمان، و قطر از دیگر کشورهایی بودند که در این روز خواستار توقف خشونت‌ها در مصر شده و مخالفت خود با سرکوب معترضان در مصر را اعلام کردند.
XS
SM
MD
LG