لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

نظر سنجی: ۴۲ درصد از سیاستمداران آمریکایی گزینه نظامی علیه ایران را منتفی نمی‌دانند


یک نظرسنجی که روز سه‌شنبه منتشر شد نشان می‌دهد که درصد بالایی از سیاست‌گذاران آمریکایی و اروپایی، در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، سناریوی ایران مسلح به جنگ‌افزار هسته‌ای را به گزینه حمله نظامی به ایران ترجیح می‌دهند.

گزارش این نظرسنجی توسط «صندوق مارشال ایالات متحده برای آلمان» و «بنیاد کامپانیا دی سان پائولوی» ایتالیا منتشر شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نتایج این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد که در این زمینه میان دیدگاه سیاستمداران غربی و عامه مردم غرب تفاوت‌هایی وجود دارد.

در این نظرسنجی، در حدود نیمی از سیاست‌گذاران آمریکا و اتحادیه اروپا در صورتی که ایران به بمب اتم دست یابد حاضر به پذیرفتن این امر هستند، اما ۴۲ درصد از سیاستمداران واشینگتن و ۳۲ درصد از همتایان اروپایی‌شان می‌گویند که در چنین وضعیتی گزینه حمله نظامی را ترجیح خواهند داد.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از مردم آمریکا و ۴۶ درصد از مردم اتحادیه اروپا طرفدار حمله نظامی به ایران مسلح به بمب اتم هستند.

نظرسنجی نام‌برده از طریق مصاحبه با ۲۸۶ مقام آمریکایی، و هم‌چنین اعضای کنگره آمریکا، تحلیلگران و رهبران اقتصادی آن کشور انجام شده و در اتحادیه اروپا نیز ۲۳۳ مقام این اتحادیه، اعضای پارلمان اروپا، و دیگر رهبران سیاسی در میان ماه‌های ژوئن تا اکتبر ۲۰۱۰ در این بررسی شرکت کرده‌اند.

نتایج منتشر شده این نظرسنجی هم‌چنین نشان می‌دهد در حالی که ۴۸ درصد از مقام‌های اروپایی، مشوق‌های اقتصادی را برای ترغیب ایران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش مفید می‌دانند، ۳۳ درصد از همتایان آمریکایی آنها برای رسیدن به این مقصود، تحریم‌های اقتصادی را ترجیح می‌دهند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون تحریم‌های گوناگونی را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسانده‌است و گفت‌وگوها میان قدرت‌های جهانی و ایران در زمینه حل مسئله هسته‌ای نیز تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌است.

غرب به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران به دیده تردید می‌نگرد ولی مقام‌های ایرانی به بی‌پایه خواندن این نگرانی‌ها بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه‌های خود تأکید می‌کنند.
XS
SM
MD
LG