لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

وضع جسمانی محمدصدیق کبودوند در زندان «وخیم‌تر شده‌» است


محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر.
محمدصدیق کبودوند، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر.
محمدصدیق کبودوند، دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، که در اعتراض به شرایط زندان اوین در اعتصاب غذای خشک به‌سر می‌بُرد هم‌اینک اعتصاب غذای تر را آغاز کرده ولی به گفته همسر او وضع جسمانی آقای کبودوند وخیم‌تر شده است.

پریناز باغبان حسنی، همسر محمدصدیق کبودوند، روز دوشنبه ۲۶ تیر به رادیوفردا گفت که وی به اصرار اعضای خانواده، اعتصاب غذای خشک خود را متوقف کرده، اما با این وجود هم‌اکنون «عفونت‌های کلیه‌ای او شدیدتر شده و ناراحتی‌های گوارشی او نیز عود کرده‌ است».

همسر آقای کبودوند در ادامه تأیید کرد که اعتصاب غذای او «در اعتراض به نوع برخوردی است که با زندانیان اقلیت می‌شود».

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:35 0:00
لینک مستقیم


به گفته پریناز باغبان حسنی، محمدصدیق کبودوند گفته‌ است که مقامات زندان اوین در مورد «اقلیت‌های مذهبی و دیگر اقلیت‌ها تبعیض قائل می‌شوند و زندانیانی که از این اقلیت‌ها باشند از حق مرخصی و دیگر حقوقی که دیگر زندانیان دارند برخوردار نیستند».

وی توضیح بیشتری در مورد جزئیات این «رفتار تبعیض‌آمیز» نداد.

به گفته همسر آقای کبودوند، قاضی خدابخش، نماینده دادستانی، قول اعطای مرخصی به او داده‌ بود اما به این قول عمل نکرده‌ است.

وی افزود که «پنج سال است که او درخواست مرخصی کرده اما در این پنج سال نتوانسته‌ایم حتی یک‌ بار ملاقات کنیم».

محمدصدیق کبودوند از دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت شده و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ۱۰ سال حبس و از بابت تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر و ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد و گفت‌وگو با رسانه‌های عمومی به یک سال حبس و در کل به ۱۱ سال حبس محکوم شده که در شعبه ۵۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ۱۰ سال حبس از بابت تاسیس سازمان، مورد تایید قرار گرفته و قطعی شده‌ است.

خانواده آقای کبودوند گفته‌اند وی که تا پیش از بازداشت هیچ گونه سابقه بیماری نداشته، در جریان نگهداری هفت ماهه وی در شرایط سخت سلول انفرادی، به بیماری‌های ریوی، ‏کلیوی و پوستی دچار شده و حتی سکته خفیف مغزی نیز داشته‌ است.

پریناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند، به رادیوفردا گفت که دادستان اعتصاب غذای او را «باج‌خواهی» قلمداد می‌کند. همسر آقای کبودوند در این مورد افزود که «این کار باج‌خواهی نیست و وقتی که به درخواست‌ها رسیدگی نمی‌شود تنها راهی که باقی می‌ماند اعتصاب است.»

بر پایه اصلاحیه آیین‌نامه سازمان زندان‌ها که در سال ۸۹ به تصویب رئیس قوه قضائیه نیز رسیده‌ است محمدصدیق کبودوند در شرایطی قرار دارد که مدت‌ها پیش باید به او مرخصی اعطا می‌شد.

همچنین مقررات مربوط به سازمان زندان‌‏های کشور مقامات زندان‏‌ها را موظف می‌دارد که در موارد ضروری محکوم بیمار را به بیمارستانی خارج از زندان انتقال دهند.

محمدصدیق کبودوند پیش از این در نامه‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، به عملکرد او انتقاد کرده و گفته‌ است «با توجه به رفتارهای خلاف قانون، افزایش خشونت‌ها و شکنجه‌ها به عنوان یک شهروند این کشور، شما را به کناره‌گیری و استعفا دعوت می‌کنم.»
XS
SM
MD
LG