لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

نخست‌وزیر اسرائیل: تروریسم حکومت ایران حد و مرزی نمی‌شناسد


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
پس از اعلام خبر دستگیری یک جوان لبنانی در قبرس به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف اسرائیلی در این کشور، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه ۲۴ تیر با انتقاد شدید از جمهوری اسلامی ایران گفت که «تروریسم ایرانی حد و مرزی نمی‌شناسد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای که از سوی دفتر او منتشر شد اظهار داشت: «بعد از آنکه ایران افرادش را در خاک آمریکا برای سوءقصد به سفیر عربستان سعودی فرستاد و افرادی را برای حملات تروریستی به آذربایجان، بانکوک، تفلیس، دهلی نو، و آفریقا روانه کرد، قصدش برای انجام حمله در قبرس نیز هم‌اینک افشا شده‌است.»

وی در این بیانیه با اشاره به جمهوری اسلامی ایران گفت که «جامعه بین‌الملل باید با بزرگ‌ترین صادرکننده تروریسم در جهان مبارزه کند.»

رسانه‌های قبرس روز شنبه خبر دادند که پلیس محلی این کشور یک جوان لبنانی را که دارای گذرنامه سوئدی است دستگیر کرده‌ و اتهام او این است که قصد حمله به اهداف اسرائیلی در این کشور را داشته‌است.

برپایه گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس قبرس، سیاسی بودن بازداشت جوان لبنانی را تایید یا رد نکرده و سخنگوی پلیس، تنها گفته‌است که «این موردی امنیتی و جدی است و توضیح بیش‌تری نیز در این‌باره نمی‌توانیم بدهیم».

یک سخنگوی پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت: به خاطر اینکه «این یک موضوع حساس سیاسی است» پلیس قبرس نمی‌تواند گزارش‌ها در این مورد را رد یا تأیید کند و افزود که «این یک موضوع امنیتی است و ما آن را بسیار جدی می‌گیریم و نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر بیشتری بکنیم.»

اما آندرئاس آنگلیداس، یک سخنگوی دیگر پلیس قبرس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این جوان ۲۴ ساله هفته گذشته در شهر ساحلی لیماسول بازداشت شد و دادگاه حکمی برای ادامه بازداشت او صادر کرده‌است.

پلیس و رسانه‌های قبرس توضیح بیشتری در مورد هویت فرد بازداشت‌شده ندادند اما رادیوی دولتی قبرس «سای‌بی‌سی» خبر داد که این فرد مظنون، مدارک و عکس‌هایی را همراه خود داشته که نشان می‌دهد وی جزئیات مربوط به رفت‌وآمد شهروندان اسرائیل در قبرس را دنبال کرده و زیر نظر داشته‌است.

روزنامه محلی «فیللفتروس» نیز نوشت که فرد بازداشت‌شده، یادداشت‌هایی در مورد جزئیات مربوط به هواپیماهای اسرائیلی را همراه خود داشته‌است.

وب‌سایت خبری «سیگمالایو» نیز در این مورد نوشت که این جوان لبنانی به صورت گردشگر وارد قبرس شده و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، پلیس قبرس را در جریان فعالیت‌های این جوان لبنانی قرار داده‌اند و پلیس سپس او را در اتاق هلتش دستگیر کرده‌است.

قبرس در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی شاهد حملاتی علیه اهداف اسرائیلی در خاک خود بوده‌است اما از آن تاریخ به بعد با آرام بودن اوضاع، قبرس به عنوان محلی بی‌طرف برای دیدارهای غیررسمی سیاستمداران خاورمیانه و گفت‌وگوهای صلح میان آنها به‌شمار آمده‌است.

مقام‌های اسرائیلی و برخی منابع غربی جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تروریستی که اخیراً در جمهوری آذربایجان، بانکوک تایلند، تفلیس گرجستان، دهلی نو در هند، و کنیا در آفریقا کشف شده متهم می‌کنند اما ایران تمامی این اتهام را رد می‌کند.

دولت ائتلافی راستگرای بنیامین نتانیاهو همواره با لفظی تند اعتراض‌های خود نسبت به جمهوری اسلامی را بیان کرده و اخیراً نیز نخست‌وزیر اسرائیل با اظهار اینکه «ایران به دنبال نابودی اسرائیل است»، خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.
XS
SM
MD
LG