لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۲

نتانیاهو: برای جلوگیری از تحویل سلاح از سوریه به حزب‌الله اقدام می‌کنیم


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل.
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید کشورش برای جلوگیری از انتقال جنگ‌افزارهای پیشرفته از سوریه به حزب‌الله لبنان «برای هر سناریویی آماده است» و در این زمینه «اقدام» خواهد کرد.

آقای نتانیاهو روز یک‌شنبه بیست و نهم اردیبهشت، نوزدهم مه، در نشست هفتگی دولت خود در بیت‌المقدس، به گزارش انتشار یافته در همین روز در روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز، واکنش نشان می‌داد.

ساندی تایمز نوشته بود سوریه صدها فروند موشک زمین به زمین، از جمله از نوع «تشرین» را آماده نشانه‌گیری به سوی اسرائیل کرده تا در صورت تکرار حملات هوایی اسرائیل علیه سوریه از آنها استفاده کند.

به نوشته ساندی تایمز، این موشک‌های سوری می‌تواند موجب فلج شدن تمامی حریم هوایی اسرائیل شود و ضرباتی جدی به پروازهای داخلی و بین‌المللی اسرائیل و پروازهای نظامی این کشور وارد کند در حالی که توان برتر هوایی اسرائیل در منطقه تا کنون بی‌رقیب بوده است.

گزارش ساندی تایمز با استناد به اطلاعاتی که عوزی رابین یک مهره اطلاعاتی اسرائیل به این روزنامه داده بود، انتشار یافت.

اما نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این گزارش گفت «دولت اسرائیل به شیوه‌ای مسئولانه، مصمم، و هوشمندانه تلاش می‌کند تا منافع برتر کشور اسرائیل را تأمین کرده و از تحویل سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله و دیگر عوامل تروریستی جلوگیری کند.»

اسرائیل اوایل ماه مه و نیز در ماه ژانویه با حمله به هدف‌های نظامی در سوریه، محموله‌های حامل جنگ‌افزار را که در راه انتقال برای حزب‌الله در لبنان بود، منهدم کرد.

اما اگر اسرائیل بخواهد حملات علیه سوریه را تکرار کند، این حملات این بار در شرایط تازه‌ای انجام خواهد شد، چرا که حکومت بشار اسد سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی و نیز موشک‌های ضد ناو و ضد کشتی پیشرفته «یاخونت» را به تازگی از روسیه دریافت کرده است.

بنیامین نتانیاهو سه‌شنبه گذشته با سفر به روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری آن کشور دیدار کرد اما دولت مسکو همچنان بر منطبق بودن فروش اسلحه به سوریه با «قوانین بین‌المللی» تاکید دارد.

به گزارش رویترز، تسیپی لیونی وزیر دادگستری اسرائیل نیز در دیدار با گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان که به اسرائیل رفته بود، گفت اسرائیل انتقال جنگ‌افزار پیشرفته از سوریه یا هر عامل دیگری برای حزب‌الله را تحمل نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، ژنرال عاموس گیلعاد رئیس اداره سیاسی- امنیتی در وزارت دفاع اسرائیل جمعه گذشته در مصاحبه با رادیوی اسرائیل گفت که «سامانه‌های اس‌۳۰۰ و موشک‌های یاخونت» در دست سوریه، خطر بسیار جدی برای نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس نیز هست.

آمریکا نیز از تحویل جنگ‌افزار پیشرفته روسی به سوریه به‌شدت انتقاد کرده است؛ چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارتین دمپسی رئیس نیروهای مسلح این کشور جمعه گذشته در یک نشست خبری مشترک گفتند تحویل جنگ‌افزار پیشرفته به سوریه، خطرات در منطقه را افزایش داده است.

درپی احتمال افزایش احتمال حملات جدید اسرائیل به سوریه، جان برنان، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا، سیا، در روزهای گذشته با سفر به اسرائیل با نخست‌وزیر، وزیر دفاع اسرائیل و رئیس موساد دیدار کرد.

با وجود این، حسن نصرالله دبیرکل حزب الله دو هفته پیش با «اطمینان» گفت، سوریه بزودی جنگ‌افزارهای پیشرفته‌تر از گذشته، به حزب‌الله خواهد داد.

مقامات اسرائیلی به‌ویژه از انتقال جنگ‌افزار شیمیایی سوریه بدست حزب‌الله ابراز نگرانی کرده‌اند.

ترجیحات اسرائیل در سوریه

بنیامین نتانیاهو در سخنان روز یکشنبه در نشست دولت خود این را نیز گفت که کشورش هیچ مهره‌ای در سوریه را بر دیگری ترجیح نمی‌دهد.

این در حالی است که روزنامه تایمز بریتانیا شنبه به نقل از مقامات اطلاعاتی اسرائیل نوشته بود، این کشور بقای اسد را بر افراطیون اسلامی همسو با القاعده ترجیح می‌دهد؛ به گفته این مقامات، «کنار آمدن با یک اهریمن آشنا بهتر از روبرو شدن با شیطان‌های ناشناخته است».

اما بشار اسد یکشنبه در مصاحبه با روزنامه آرژانتینی کلارین، اسرائیل را به همکاری با مخالفین خود متهم کرد و گفت «اسرائیل این گروه‌ها را هدایت می‌کند؛ به آنها می‌گوید چه بکنند و همچنین حامی تدارکاتی آنهاست».

آقای اسد در این مصاحبه تاکید کرد تا سال ۲۰۱۴ در مسند قدرت باقی می‌ماند و در انتخابات ریاست جمهوری بعدی سوریه نیز نامزد می‌شود، و همچنین از انتخابات ایران تقدیر کرد و گفت «بزودی با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه بالاتر می‌رود».
XS
SM
MD
LG