لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

بررسی کتاب: مأموران ویژه «موساد» در ایران، اسرائیلی هستند


نشان موساد.
نشان موساد.
وب‌سایت شبکه خبری «سی‌بی‌اس» طی گزارشی مفصل به بررسی کتابی پرداخته که، بر خلاف رسم دیرینه سازمان‌های اطلاعاتی، جزئیات جدیدی را درباره روش‌های معمول عملیاتی «موساد»، سازمان اطلاعاتی اسرائیل، ارائه می‌کند. آنچه از نظرتان خواهد گذشت برگردان مطلب «سی‌بی‌اس» است که از کتاب فوق با نام «جاسوسان ضد آرماگدون: پشت پرده جنگ‌های سری اسرائیل» به قلم «دن راویو» گزارشگر شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا و «یوسی مِلمان»، خبرنگار اسرائیلی، برگرفته شده‌است:

تا کنون بسیاری در گزارش‌های مختلف ادعا کرده‌اند که آژانس اطلاعاتی خارجی اسرائیل، «موساد»، برای انجام خرابکاری و ترور در خاک ایران، مخالفان ایرانی جمهوری اسلامی را استخدام می‌کند.

با این همه بررسی بیش از پنجاه سال ترورهای موساد، به علاوه صحبت‌های عوامل سابق و کنونی این سازمان در کشورهای دوست اسرائیل به این جمع‌بندی منجر می‌شود که مأموران اجرای پروژه‌های ترور در ایران ملیت اسرائیلی داشته‌اند.

یگانی در سازمان موساد وجود دارد به نام «کیدون» - به معنای «سرنیزه» در زبان عبری— که در طول سالیان شیوه‌های منحصر به فردی را برای عملیات نفوذ به کشورهای متخاصم و کشتن دشمنان اسرائیل بدون برجا گذاشتن هیچ گونه ردی طرح‌ریزی و اجرا کرده‌است.

باید توجه داشت که توانایی‌های زبانی سازمان موساد قابل مقایسه با هیچ سازمان دیگری در جهان نیست؛ موساد بخشی از این برتری خود را مدیون آن دسته از شهروندان اسرائیلی است که خانواده‌هایشان از کشورهای عرب‌زبان، یا فارسی‌زبان به اسرائیل آمده‌اند. مأموران اسرائیل تاکنون توانسته‌اند با استفاده از گذرنامه کشورهای دیگر به ایران مسافرت کنند، گذرنامه‌هایی که گاه توسط جعل‌کنندگان توانمند موساد تهیه شده‌اند و گاه نیز با دستکاری جزئی در عکس گذرنامه‌های اصلی برای استفاده توسط عوامل موساد آماده شده‌اند.

مطالعه این کتاب و دیگر منابع مشابه نشان می‌دهد که واحد «کیدون» به حدی تخصصی است که حتی اداره مربوط به این واحد نیز برخلاف دیگر بخش‌های موساد در مقر مرکزی سازمان قرار ندارد. جنگجویان «کیدون» که نام «تیم» را برای خود برگزیده‌اند، به ندرت به ساختمان مرکزی موساد مراجعه می‌کنند. کارکنان یگان «کیدون» در صورت نیاز به برقراری تماس با یگان‌های دیگر از نام‌های مستعار استفاده می‌کنند و در طول عملیات نیز از نام سوم و گاه چهارم و حتی پنجم.

آموزش این مأموران ویژه موساد تقریباً شامل تمام دوره‌هایی می‌شود که برای انجام یک عملیات اطلاعاتی لازم است: رصد، فرار از رصد، زیر نظر گرفتن سوژه و سپردن کل اطلاعات به حافظه. این اشخاص در حفظ کردن رمز و ایجاد ارتباط امن بدون برانگیختن هیچ گونه شکی مهارت بالایی پیدا می‌کنند.

از آنجایی که اعضای واحد «کیدون» نور چشم موساد هستند، مردان و زنان این یگان کسانی هستند که رئیس موساد برای انجام مأموریت‌های خطرناک انتخاب می‌کند، – مأموریت‌هایی که شامل عملیات پیچیده جمع‌آوری اطلاعات نیز می‌شوند که برای انجام‌شان سطح بالایی از تخصص و مهارت‌های مختلف مورد نیاز است.

به رغم موفقیت‌های تاکتیکی در ایران در سال‌های اخیر، موساد و رأس هرم سلسله مراتب آن، یعنی شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به خوبی می‌دانند که ترور دانشمندان هسته‌ای و افسران نظامی ایران کلیت برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای این کشور را متوقف نخواهد کرد. اما هر گونه تأخیر در کار هسته‌ای ایران یک دستاورد برای اسرائیل محسوب می‌شود. تفکر راهبردی اسرائیل – که در مصر، سوریه، عراق و دیگر نقاط اجرایی شده، – مبتنی بر این اصل است که اخلال‌های موقت در پروژه‌های خطرناک دشمن ارزش کافی ریسک عملیاتی کردن چنین مأموریت‌هایی را دارد.

مئیر داگان، رئیس پیشین سازمان موساد بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ میلادی، می‌گوید از «تمیزی» اجرای مأموریت‌های عملیاتی شده در ایران رضایت کامل دارد: بدون هیچ سرنخی، هیچ رد انگشتی، حتی یک موتورسیکلت هم از این مأموریت‌ها بر جا نمانده‌است. با چنین اوصافی مقام‌های ایران تنها می‌توانستند برای یافتن عامل یا عاملان این حملات که در روز روشن در قلب پایتختشان اتفاق افتاد، به حدس و گمان بسنده کنند.

داگان که هم اکنون دوران بازنشستگی خود را سپری می‌کند به تازگی سکوت خود را شکسته و در ماه مارس سال جاری در مخالفت با گزینه تهاجم نظامی اسرائیل علیه ایران با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» سخن گفت. به باور رئیس پیشین موساد، عملیات تلافی‌جویانه احتمالی توسط ایران و عوامل منطقه‌ای آن کشور می‌تواند باعث توقف روند عادی زندگی در اسرائیل شود.

مئیر داگان همچنین می‌گوید به باور او یک چنین حمله‌ای منجر به اتحاد اکثریت ایرانیان حول رژیم کنونی خواهد شد و به دانشمندان و مهندسان ایرانی دلیل کافی برای سرعت بخشیدن به عملیات زیرمینی هسته‌ای‌شان خواهد داد. جان کلام رئیس بازنشسته سازمان موساد در این توصیه به مقام‌های اسرائیلی خلاصه می‌شود که گزینه‌های بدیل بسیاری وجود دارند که به کمک آنها می‌توان در برنامه هسته‌ای ایران اخلال ایجاد کرد: خرابکاری، سوء قصد و البته سلاحی نوین با نام «جنگ‌افزارهای سایبری». کرم رایانه‌های «استاکس‌نت» که رایانه‌های آزمایشگاه‌های هسته‌ای ایران را از کار انداخت محصول مشترک آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل بود.

در حالی که نخست‌وزیر نتانیاهو و اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، به تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران با دیده تردید نگاه می‌کنند، داگان و دیگر مقام‌های رسمی اطلاعاتی فعلی و پیشین اسرائیل باور دارند که تحریم‌ها تاکنون مؤثر بوده و عامل مهمی در تأثیر بر تفکر روحانیون حاکم در ایران بوده‌اند.

همین هفته گذشته بود که بیشتر کشورهای اروپایی نفت ایران را تحریم کردند. بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه بسیار محتمل است و پیش‌بینی اینکه چه زمان –یا چگونه– بحران ایران حل خواهد شد به راستی غیر ممکن است، اگرچه آنچه بسیار محتمل است این گمانه است که موساد یا واحد فوق سری‌اش یعنی «کیدون» به نوعی در رسیدن به این راه حل نهایی نقش خواهند داشت.
XS
SM
MD
LG