لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

اوباما: برای کاهش نرخ بیکاری در آمریکا طرح‌های بسیاری داریم


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز پنج‌شنبه از طرح‌ها و ایده‌های جدید دولتش برای اشتغال‌زایی خبر داد و گفت که در این خصوص «هفته به هفته» پیشنهادهای تازه‌ای ارائه خواهد داد. وی همچنین از جناح‌های کنگره آمریکا خواست تا منافع ملی را به خاطر منافع حزبی زیر پا نگذارند.

رئیس‌جمهور آمریکا که در میان کارگران خودروسازی در ایالت میشیگان سخن می‌گفت اعضای کنگره را سرزنش کرد که «با جر و بحث‌های خود مانعی برای رونق دوباره اقتصادی شده‌اند.»

وی در این سخنرانی افزود: «کسانی در کنگره هستند که باختن مخالفشان را به بردن آمریکا ترجیح می‌دهند و این امر باید متوقف شود.»

اقتصاد ایالات متحده در ماه‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شده ولی اعلام کاهش نرخ بیکاری در این کشور که هم‌اینک بالای ۹ درصد برآورد شده، روز پنج‌شنبه به آرامش بازارهای جهانی کمک کرد.

باراک اوباما در این روز در سخنرانی خود در مورد اشتغال گفت: «من هفته به هفته پیشنهادهای تازه‌ای ارائه خواهم داد که به استخدام بیشتر و برگشتن مردم به سر کار، کمک خواهد کرد.»

وی در این سخنرانی توضیح بیشتری در مورد طرح‌های اشتغال‌زایی خود نداد اما بار دیگر درخواست خود از کنگره برای کاستن از مالیات دستمزدها، توسعه قراردادهای بازرگانی با کره جنوبی، پاناما و کلمبیا، و اصلاح قانون امتیازنامه نوآوری‌ها را تکرار کرد.

تلاطم به‌وجود آمده طی هفته جاری در بازارهای آمریکا انتقادهایی از عملکرد اقتصادی باراک اوباما را دربر داشته اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او هم‌چنان بالاتر از محبوبیت کنگره نزد مردم این کشور است.

میزان محبوبیت کنگره در اثر مناقشات دنباله‌دار اعضای آن برای تعیین سقف مجاز بدهی‌های دولت که در هفته‌های اخیر بالا گرفته‌بود با تنزل زیادی روبه‌رو شده‌است.

امید اوباما برای دست‌یابی دوباره به منصب ریاست‌جمهوری در انتخابات ۲۰۱۲ بستگی زیادی به موفقیت او در کاهش بیکاری، رونق بخشیدن به رشد اقتصادی و بازگرداندن اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد آمریکا دارد.

هفته گذشته مؤسسه اعتبارسنجی مالی «استاندارد اند پورز» برای نخستین بار در تاریخ، اعتبار مالی ایالات متحده را یک رتبه تنزل داد، که این اقدام واکنش منفی کاخ سفید را دربر داشت.

باراک اوباما روز پنج‌شنبه در میشیگان با اشاره به این تنزل رتبه گفت که اگر اعضای کنگره در رسیدن به توافق تا این اندازه از خود «سرسختی» نشان نمی‌دادند می‌شد از این «شرمندگی» جلوگیری کرد.

«استاندارد اند پورز» گفته ‌است که اگر دولت ایالات متحده موفق به پر کردن بخشی از شکاف عظیم بودجه‌اش نشود ممکن است رتبه اعتباری آن طی دو سال آینده بار دیگر تنزل پیدا کند.
XS
SM
MD
LG