لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۶

سازمان بهداشت جهانی: احتمال ارتباط سرطان و موبایل منتفی نیست


گزارش تازه «سازمان بهداشت جهانی» بر پایه پژوهش‌های ۳۱ متخصص از چهارده کشور جهان می‌گوید که احتمال افزایش ابتلا به سرطان مغز در اثر استفاده از تلفن همراه، منتفی نیست.

این دانشمندان می‌گویند که برای رسیدن به قاطعیت در این مورد، نیاز به تحقیقات بیشتری است اما هم‌اینک توصیه می‌کنند که برای اطمینان، کاربران از پیامک‌ها استفاده بیشتری کنند و دستگاه موبایل را کمی با گوش فاصله دهند.

موضع تازه «سازمان بهداشت جهانی» در زمینه استفاده از تلفن‌های همراه که روز سه‌شنبه اعلام شد با نظر سال گذشته این سازمان مغایرت دارد. این سازمان، سال گذشته به وضوح گفته‌بود که استفاده از موبایل «هیچ‌گونه اثر منفی بر تندرستی ندارد.»

گزارش تازه می‌نویسد که از نظر تئوری، درجه هشدار «سازمان بهداشت جهانی» در مورد تلفن همراه اکنون هم‌درجه با میزان هشدار نسبت به احتمال سرطان‌زایی دود اگزوز خودروها است. این گزارش می‌افزاید که در هر صورت اگر افراد، موبایل خود را کمی با سر و گوش فاصله دهند یا از پیامک‌نویسی استفاده کنند درجه احتمال این خطر به صفر می‌رسد.

پرتوهای ساطع از تلفن همراه از نوع غیر یونساز هستند بدین معنی که از انرژی کافی برای شکستن پیوندهای شیمیایی بدن برخوردار نیستند و قدرت کافی برای بیرون راندن الکترون‌ها از مدار اتم‌های خود را هم ندارند.

به این دلیل، دانشمندان تاکنون به گزارش‌های مربوط به «اثرات منفی» موبایل به دیده تردید می‌نگریستند اما پژوهش تازه «سازمان بهداشت جهانی» می‌گوید که مواردی از نوعی سرطان بدخیم مغز به نام «گلیوما» ممکن است با استفاده شدید از موبایل در ارتباط باشد.

۲۱ متخصص نام‌برده، گزارش‌های پزشکی تعداد زیادی از کاربران تلفن همراه را بررسی کرده‌اند که برخی از آنها به مدت ۱۰ سال به طور میانگین نیم ساعت در روز با موبایل صحبت کرده‌اند اما این متخصصان می‌گویند که برای رسیدن به نتایجی واضح، باید مواردی را یافت که مدت‌های مدید، مثلاً طی تمام عمر، استفاده زیادی از موبایل کرده‌باشند.

این نخستین پژوهش علمی در این زمینه است که تمامی تحقیقات موجود درخصوص رابطه احتمالی موبایل و سرطان در آن مرور و بررسی شده‌است.

هم‌اینک در جهان پنج میلیارد دستگاه، تلفن همراه ثبت شده وجود دارد که تعداد آنها و زمان استفاده از آنها هم‌چنان رو به افزایش دارد.
XS
SM
MD
LG