لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۵

يک آزمايش خون ساده ممکن است درمان سرطان را متحول کند


یک سلول سرطانی
یک سلول سرطانی
روز سه شنبه گروهی از دانشمندان در آمريکا اعلام کردند که يک روش جديد آزمايش خون می تواند در آينده نحوه درمان بيماری سرطان را از طريق بررسی و تعقيب نحوه گسترش اين بيماری در بدن کاملا دگرگون سازد.

به گفته این دانشمندان اين روش آزمايش خون آنچنان دقيق است که قادر است حتی يک سلول سرگردان و جدا افتاده سرطانی را از ميان ميلياردها سلول خونی در بدن انسان تشخيص دهد. از اين طريق کار تشخيص وجود تومور يا بافت های سرطانی و احتمال گسترش آن در نقاط مختلف بدن ساده تر خواهد شد.

اين آزمايش در عين حال ميزان کاهش سلولهای سرطانی در واکنش به درمان های به کار گرفته شده را مشخص کرده و به پزشکان امکان می دهد ميزان موفقيت روش هاس درمانی در مورد هر بيمار را تشخيص داده و چگونگی رشد و يا بروز مجدد اين بافت ها را تا حدی پيش بينی کنند.

به نوشته روزنامه « ديلی تلگراف» اين روش جديد آزمايش خون جايگزين روش دردناک نمونه برداری از بافت های بدن خواهد شد که در حال حاضر پزشکان از آن طريق فعاليت غده های سرطانی را بررسی می کنند و در نهايت جايگزين روش های فعلی کنترل سرطان مثل «ماموگرافی » و «کلونسکوپی» خواهد شد.

قرار است چهار بيمارستان بزرگ در نقاط مختلف آمريکا در سال جاری اين روش جديد را به کار بگيرند. روز دوشنبه موسسه تحقيقات پزشکی « جانسون اند جانسون» اعلام کرد که در همکاری با بيمارستان ايالتی ماساچوست کار تکميل اين تحقيقات و عرضه اين روش جديد از آزمايش خون به بازار را پيش خواهد برد.

يکی ديگر از عرصه هايی که دراين روش جديد آزمايش خون به کار گرفته خواهد شد تشخيص ميزان کارآمدی داروهايی است که در حال حاضر برای مداوای انواع مختلف سرطان به کار می رود. هر چند روند تکميل و توسعه اين روش جديد ممکن است ده سال به طول بيانجامد ولی پژوهشگران علوم پزشکی از هم اکنون به تاثير مثبت آن بسيار اميدوار هستند.

روزنامه ديلی تلگراف از قول دکتر دانيل هابر يکی از پژوهشگران اين تحقيقات جديد می نويسد:« اگر در روند درمان سرطان پزشکی بتوانند نحوه تاثير گذاری هر دارو برای درمان بيماران را تشخيص دهند اين خود يک گام بزرگ خواهد بود.»

روش های موجود نمونه برداری از خون و بافت های بدن بيماران سرطانی در حال حاضر اطلاعات کاملی در مورد نحوه و احتمال رشد غده های سرطانی به دست نمی دهد. برای سنجش ابعاد گسترش بافت يا غده های سرطانی معمولا يک يا چند ماه پس از شروع مداوا از بدن بيماران سيتی اسکن می گيرند. ولی همين فاصله زمانی می تواند در بسياری از موارد خطرناک باشد و بيمار در اين فاصله بر اثر گسترش سرطان جان خود را از دست بدهد.

به گزارش روزنامه ديلی تلگراف با استفاده از روش جديد آزمايش خون پزشکان می توانند به فاصله يک روز پس از تجويز دارو با گرفتن يک نمونه تازه از خون بيمار ميزان تاثير گذاری آن دارو را به دقت مشاهده کنند.
XS
SM
MD
LG