لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

پلیس نیویورک فردی را به اتهام «توطئه بمب‌گذاری» دستگیر کرد


خوزه پیمِنتِل، فرد متهم به ساخت بمب‌های دست‌ساز به قصد اجرای عملیات تروریستی.
خوزه پیمِنتِل، فرد متهم به ساخت بمب‌های دست‌ساز به قصد اجرای عملیات تروریستی.
پلیس نیویورک روز یکشنبه مردی ۲۷ ساله را در نیویورک دستگیر کرد که به گفته مقام‌های آمریکایی قصد داشت با ساخت بمب‌های لوله‌ای سربازان آمریکایی که از عراق و افغانستان بازمی‌گردند را بکشد.

فرد دستگیرشده، خوزه پیمِنتِل نام دارد و از شهروندان آمریکا است که در جمهوری دومینیکن به دنیا آمده‌است. بنا بر گزارش‌ها، وی که به اسلام تغییر دین داده از پیروان انور العولَقی، از روحانیون سازمان القاعده است که به تازگی در یک حمله هوایی آمریکا در یمن کشته شد.

به گفته مقام‌های پلیس نیویورک خوزه پیمنتل هم‌چنین قصد داشته است که بمب‌های دست‌ساز خود را در چندین نقطه، از جمله در خودروهای پلیس، پاسگاه کلانتری نیوجرسی و در چند پستخانه منفجر کند.

ری کلی، کمیسر پلیس نیویورک یک بمب لوله‌ای را نشان می‌دهد که به گفته پلیس از خوزه پیمنتل به‌دست آمده‌است.
ری کلی، کمیسر پلیس نیویورک یک بمب لوله‌ای را نشان می‌دهد که به گفته پلیس از خوزه پیمنتل به‌دست آمده‌است.
ری کِلی، کمیسر پلیس نیویورک، در یک نشست خبری گفت یکی از افراد نفوذی پلیس طی چندین ماه با خوزه پیمنتل در تماس بوده و او را در جریان خرید مواد لازم برای ساخت بمب همراهی می‌کرده‌است.

کمیسر پلیس نیویورک هم‌چنین خبر داد که پلیس، فرد متهم را در آپارتمانش در منهتن در حالی دستگیر کرد که وی در حال ساخت بمب بود و «یک ساعت بیشتر با تکمیل بمب فاصله نداشت.»

مقام‌های پلیس نیویورک می‌گویند که فرد متهم به تنهایی عمل می‌کرده و از پیش طرح‌هایی برای عملیات تروریستی داشته اما این طرح‌های وی پس از کشته شدن انور العولقی در تاریخ ۳۰ سپتامبر امسال، «بسیار جدی‌تر شده‌است.»

مأموران پلیس از ماه مه ۲۰۰۹ خوزه پیمنتل را تحت نظر داشته‌اند و به گفته ری کلی، وی اسامه بن لادن و صدام حسین را به عنوان قهرمان و الگو برای خود در نظر گرفته و قصد داشته تا نام خود را به «اسامه حسین» تغییر دهد.

خوزه پیمنتل شامگاه یک‌شنبه به دادگاه احضار شد و در این جلسه جوزف زَبلاکی، وکیل مدافع او اظهار داشت که پرونده موکلش «به این شدتی که مقام‌ها می‌گویند قوی نیست.»

به گفته این وکیل مدافع، آقای پیمنتل در سطح اینترنت شناخته شده‌است و «اگر قصد عملیات تروریستی داشت تا این اندازه نام خود را در اینترنت در معرض دید قرار نمی‌داد.»

از زمان حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، مقام‌های شهر نیویورک این شهر را به عنوان یکی از اهداف اصلی حملات تروریستی به شمار می‌آورند و با استخدام هزار نیروی ضدتروریستی در اداره پلیس نیویورک اقدامات گسترده‌ای را برای حفظ امنیت این شهر به اجرا گذاشته‌اند.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک به رسانه‌ها گفت که پرونده پیمنتل، چهاردهمین توطئه علیه نیویورک از سال ۲۰۰۱ به این طرف است.

به گفته او، بیشتر این توطئه‌ها به مرحله اجرا نرسید اما در یک مورد یک تلاش ناموفق برای منفجر کردن بمبی در میدان تایمز این شهر در ماه مه ۲۰۱۰ به مرحله اجرا نزدیک شده‌بود.
XS
SM
MD
LG