لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۷

تشدید فضای امنیتی در نیویورک در آستانه یازده سپتامبر


پلیس نیویورک.
پلیس نیویورک.
در آستانه دهمین سالگرد رویداد تروریستی یازده سپتامبر و احتمال تهدیدهای جدید برای شهر نیویورک، شهردار این شهر از افزایش حضور نیروهای امنیتی در نقاط حساس نیویورک خبر داد.

مایکل بلومبرگ، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت گرچه تهدیدی که از آن یاد می‌شود اثبات‌شده نیست اما منبع آن موثق است و نیروی پلیس این مسئله را جدی می‌گیرد و شهروندان نیز باید هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش کنند.

به گفته شهردار نیویورک، پلیس این شهر شمار مأموران خود را در اطراف تونل‌ها و پل‌ها افزایش داده و نیروی انتظامی تدابیری را اتخاذ کرده که به گفته آقای بلومبرگ «شهروندان برخی از آنها را می‌بینند و برخی دیگر را متوجه نمی‌شوند.»

گزارش‌ها حاکی است افزایش حضور پلیس در خیابان‌های واشینگتن نیز در روزهای اخیر حس می‌شود.

با این وجود شهردار نیویورک از شهروندان خواست که احساس ناامنی نکرده و تغییری در روال عادی زندگی خود ندهند و افزود که خود نیز قصد دارد روز یازده سپتامبر با مترو در شهر رفت‌وآمد کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز شنبه خبر داد که یک شبکه جاسوسی آمریکایی مکالماتی از یک عامل القاعده در پاکستان شنود کرده که نشانگر وجود طرحی برای حمله‌های تروریستی در نیویورک و واشینگتن است.

مقام‌های سازمان اطلاعات آمریکایی گفتند که اطلاعات به‌دست آمده حاکی است که این طرح شامل کارگذاری مواد منفجره در خودروها می‌شود و قرار است با دهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر مقارن باشد.

به گفته این مقامات، شنود مکالمات نشان می‌دهد که در این طرح دست‌کم سه نفر دست دارند که دو تن از آنها شهروند آمریکا هستند و ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده نیز به طریقی در این طرح دست دارد.

این مقام‌ها گفتند منبعی که این اطلاعات از آن دریافت شده پیش از این اطلاعات درست و دقیقی ارائه کرده‌است اما هم‌اینک این تنها منبعِ در دسترس است و شواهد معتبر دیگری برای وجود خطر حمله تروریستی در روز یک‌شنبه به‌دست نیامده‌است.

در همین حال «جان کارنی» سخنگوی دولت آمریکا نیز گفته‌است که بلندپایه‌ترین مسئولان امنیتی آمریکا، باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور را در جریان خبرهایی گذاشته‌اند که بر پایه آنها، القاعده برای حملاتی تروریستی به امریکا، در دهمین سالگرد رویداد تاریخی ۱۱ سپتامبر برنامه‌ریزی کرده‌است.

باراک اوباما به این مسئولان فرمان داده که تلاش‌های‌شان را برای مقابله با چنین خطری دو چندان کنند.

آقای اوباما قرار است روز یک‌شنبه در برنامه گرامی‌داشت یاد قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ از نیویورک، شنکزویل در پنسیلوانیا، و پنتاگون بازدید کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده نیز در مورد تهدید احتمالی به خبرنگاران گفت: «این خطر را جدی گرفته‌ایم و مسئولان محلی، ایالتی و سراسری برای مقابله با آن، کلیه گام‌های لازم را برداشته اند».

خانم کلینتون اضافه کرد «دلیل علنی کردن این خطر این است که میلیون‌ها نیویورکی و آمریکایی، هشیار و در حال آماده‌باش به عنوان چشم و گوش به خدمت گرفته شوند.» وی نیز تأکید کرد که این خبرها هر چند موثق هستند اما تایید نشده‌اند.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، عده‌ای وابسته به سازمان القاعده چهار هواپیمای مسافربری را ربودند، دو هواپیما را به مرکز تجارت جهانی در نیویورک و یکی را به ساختمان پنتاگون، در حومه واشنگتن، کوبیدند. چهارمین هواپیما در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

در اثر این حملات حدود سه هزار تن کشته و شش هزار تن نیز زخمی شدند. اسامه بن لادن، که از او به عنوان طراح حملات یازدهم سپتامبر یاد می‌شود، چندی پیش توسط نیروهای آمریکایی در محل زندگی‌اش در پاکستان کشته شد.
XS
SM
MD
LG