لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

پلیس نروژ: فرد مظنون به کشتار روز جمعه بنیادگرای مسیحی است


پلیس نروژ می‌گوید فرد مظنون به انجام تیراندازی و بمب‌گذاری روز جمعه در نروژ که باعث کشته شدن دست‌کم ۹۱ نفر شد، یک مرد ۳۲ ساله نروژی است که در وب‌سایت‌های مختلف مطالبی با مضمون «بنیادگرایی مسیحی» منتشر می‌کرده‌ است.

روز جمعه در جریان تیراندازی یک فرد مسلح به سوی حاضران در اردوی جوانان حزب کارگر در جزیره‌ای در حومه اسلو، پایتخت نروژ، دست‌کم ۸۴ نفر کشته شدند.

شاهدان عینی تیراندازی روز جمعه نروژ می‌گویند «مردی قدبلند و موطلایی که یونیفرم پلیس بر تن داشت» در حالی که فریاد می‌زد «همه‌تان را می‌کشم» به روی جمعیت حاضر آتش گشود و برخی از جوانان با پریدن در آب و شنا از صحنه گریختند ولی برخی نیز در آب هدف گلوله‌های این فرد قرار گرفتند.

کمی پیش از این حادثه نیز به دنبال انفجار یک بمب در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری این کشور در اسلو دست‌کم ۷ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده بودند.

به گفته مقام‌های پلیس نروژ، فردی که مظنون به اجرای هر دو حمله ‌است هم‌اینک در بازداشت پلیس این کشور به‌سر می‌برد و گفته که قصد همکاری با پلیس و توضیح انگیزه‌های خود برای انجام این حملات را دارد.

پليس هويت فرد بازداشت شده را اعلام نکرده‌است، اما شبکه خبری دولتی نروژ نام فرد بازداشت شده را آندرس بهرينگ بريويک، ۳۲ ساله، اعلام کرده است و برخی از رسانه نروژی عکسی از اين فرد منتشر کرده‌اند.

ساعتی قبل از نیمه‌شب گذشته نخست‌وزیر و وزیر دادگستری نروژ در یک نشست خبری شرکت کردند.

ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر نروژ، که دفترش به سختی آسیب دیده، در این نشست خبری اوضاع را «بسیار جدی» توصیف کرد.

نخست‌وزیر نروژ خود قرار بود به گردهمایی جوانان حزب کارگر در جزیره اوتویا برود، همان گردهمایی که با حمله و تیراندازی فرد نام‌برده تبدیل به صحنه‌ای خونین شد.

نخست‌وزیر نروژ این حمله را «حمله به دموکراسی» این کشور دانست و قول داد همه امکانات کشور را برای پیدا کردن عاملان این حملات بسیج کند. وی از مردم خواست خطوط تلفن همراه را اشغال نکنند تا بار شبکه سنگین نشود.

گزارش‌ها حاکی است که فرد مظنون، نخست در منطقه‌ای که ساختمان‌های دولتی و از جمله دفتر نخست‌وزیری قرار دارد بمب‌گذاری کرده و سپس به جزیره اوتویا رفته‌است.

برپایه تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، در محل انفجار بیشتر شیشه‌ها تا طبقه بیستم شکسته شده‌است.

نخست‌وزیر نروژ که محل اقامتش در ساعات اولیه اعلام نشده بود، در مصاحبه با تلویزیون این کشور اعلام کرد که همه وزیران کابینه در سلامت هستند.

ایالات متحده ضمن ابراز همدری با قربانیان، برای کمک به دولت نروژ اعلام آمادگی کرده‌است؛ اتحادیه اروپا و ناتو نیز این حملات را به شدت محکوم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG