لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

«کشته شدن یک نفر» در مقابل سفارت ایران در بیروت


مقام‌ها و شاهدان عینی در لبنان خبر می‌دهند که افراد مسلح حزب‌الله لبنان با شلیک به سوی تظاهرکنندگانی که در برابر سفارت ایران در بیروت گرد آمده بودند باعث کشته شدن یک تن از این تظاهرکنندگان و زخمی شدن دست‌کم سه تن دیگر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد خبر داد که معترضانی که در برابر سفارت ایران در بیروت تظاهرات می‌کردند شیعیان ضد حزب‌الله اهل لبنان بودند که به سیاست‌های حمایتی ایران و حزب‌الله از رژیم سوریه اعتراض دارند.

بنا بر این گزارش، ارتش لبنان پس از این اتفاق و برای جلوگیری از درگیری‌های فرقه‌ای، تانک‌هایی را به محل فرستاده و چند محل ایست‌بازرسی در راه‌های محل برپا کرده‌است.

یک خبرنگار رویترز که در محل حضور داشت می‌گوید که زمانی که اتوبوسی حامل افراد حزب «اِنتِما لبنانی» در برابر سفارت ایران متوقف شد هواداران حزب‌الله که با لباس سیاه و بازوبندهای زرد خود قابل شناسایی‌اند با باتوم به اتوبوس حمله کرده و شیشه‌های آن را شکستند.

بنا بر این گزارش افراد حزب‌الله که سلاح‌های کمری حمل می‌کردند سپس با معترضان که به گفته مقام‌های امنیتی لبنانی مسلح نبودند درگیر شده و با شلیک به سمت معترضان یک نفر را کشته و دست‌کم سه نفر را زخمی کردند.

به نوشته رویترز، فرد کشته شده «هاشم سلمان» نام دارد و از اعضای حزب انتما است.

رهبری حزب انتما (حزب گزینه) را «احمد الاسد» برعهده دارد و این حزب از زمانی که ایران و سوریه اقدام به حمایت از حزب‌الله کرده‌اند در صحنه سیاسی شیعیان لبنان به حاشیه رانده شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام ارشد نظامی لبنان که نخواسته نامش فاش شود با تأیید خبر این درگیری‌ها نوشت که فرد کشته شده ۲۸ سال سن داشته‌است.

شبکه تلویزیونی «الجدید» در لبنان از قول خبرنگار خود در بیمارستان خبر می‌دهد که «هاشم سلمان» در پی شلیک دو گلوله به پاها و یک گلوله به پشت و ضربه‌های باتوم به سرش جان باخته است.

با وجود این گزارش‌ها، خبرگزاری فارس روز یک‌شنبه از قول «یک منبع مطلع در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت» این اخبار را تکذیب کرد.

فارس در خبری با عنوان «هیچ درگیری مقابل سفارت ایران رخ نداده است» نوشت که «منبع» یادشده «برگزاری تجمع و وقوع درگیری مقابل این سفارتخانه را تکذیب کرده‌است.»

در همین روز در حالی که عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خبر حمله به سفارت ایران در لبنان را تکذیب کرد اما سفیر ایران در لبنان به همین خبرگزاری گفت که «عامل اصلی حمله امروز گروه‌های تکفیری حامی رژیم صهیونیستی بودند.»

غضنفر رکن‌آبادی، سفیر ایران در بیروت، گفت که «ساعت ۱۲:۳۰ به‌وقت محلی شنیده‌ها حاکی از آن بود که قرار است افراد اندکی در شعاع ۱کیلومتری سفارت ایران علیه حضور حزب‌الله در سوریه تجمع کنند.»

وی افزود: «با تجمع این افراد، مردم این منطقه و ارتش لبنان مقابل آنها ایستادگی کردند که این تجمع‌کنندگان اقدام به تیراندازی کرده سپس ارتش نیز با تیراندازی وارد میدان شد.»

آقای رکن‌آبادی در ادامه گفت که «قطعاً این موضوع به پیروزی‌های قصیر مربوط است و یکی از شعارهایی که این افراد مطرح می‌کردند، این بود که چرا حزب‌الله در قصیر حضور یافته است.»

حزب‌الله لبنان که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است طی سه هفته حملات نیروهای سوری به شهر قصیر با این نیروها همکاری کرد و ایران نیز بازپس گیری کنترل این شهر از دست مخالفان را به رژیم سوریه تبریک گفت.
XS
SM
MD
LG