لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

پانه‌تا: حضور قوی نظامی خود را در خاورمیانه حفظ می‌کنیم


لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده.
لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۱ آذرماه گفت که ارتش آمریکا، با وجود جابجایی تمرکز نظامی خود به سوی بخش‌های دیگر آسیا، «حضور قوی» خود در خاورمیانه را حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی این مطلب را در جمع خبرنگاران و در حالی که برای بحث در مورد اوضاع منطقه‌ای در سفری دو روزه عازم کویت بود ابراز کرد.

لئون پانه‌تا درباره حضور نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان گفت: «مطمئن باشید که ایالات متحده به اندازه کافی قدرت دارد که بتواند حضوری قوی، هم در خاورمیانه و هم در منطقه اقیانوس آرام داشته باشد.»

وزیر دفاع آمریکا پیش از این در ۱۳ خردادماه امسال خبر داده‌ بود که ایالات متحده قصد دارد بخش عمده ناوهای جنگی خود را تا سال ۲۰۲۰ به منطقه آسیا و اقیانوس آرام منتقل کند و شش ناو هواپیمابر را نیز در این منطقه مستقر سازد.

آقای پانه‌تا روز سه‌شنبه در ادامه سخنان خود این موضوع را پذیرفت که ایالات متحده به خاطر وضعیت اقتصادی حاضر، بایستی «انعطاف» بیشتری در مدیریت نیروهای نظامی خود داشته باشد.

وی در این باره از جمله به این موضوع اشاره کرد که طی دو ماهی که ناو هواپیمابر «نیمیتز» برای تعمیرات غیر فعال شده، آمریکا تنها یک ناو هواپیمابر را در منطقه خاورمیانه فعال نگه می‌دارد.

وزیر دفاع آمریکا با این حال افزود: «اما با تمام تفاصیل کاملاً مطمئنم که قادریم برای پاسخ به هرگونه رخداد احتمالی، به تعداد کافی ناو و نیرو در منطقه حفظ کنیم.»

ارتش ایالات متحده در حال حاضر حدود ۵۰ هزار پرسنل نظامی و ناوهای متعدد جنگی در آب‌های خاورمیانه مستقر کرده‌است.

ایالات متحده طی یک سال اخیر و پس از تهدید ایران به بستن تنگه هرمز بر تعداد ناوها و هواپیماهای خود در خاورمیانه افزوده‌ است.

راهبرد جدید آمریکا برای جابهجایی حوزه تمرکز نظامی خود از دیگر نقاط به سوی حوزه آسیا-اقیانوس آرام حدود شش ماه پیش توسط آقای پانه‌تا در سفری به چندین کشور آسیایی تشریح شد.

حوزه استراتژیک آسیا-اقیانوس آرام شامل آب‌های وسیعی در خاور دور و همچنین بخش‌هایی از اقیانوس هند و آب‌های خاورمیانه می‌شود و حرکت کانون توجه نظامی و اطلاعاتی آمریکا به‌سوی این منطقه نیز پیش از این چندین بار در خبرها عنوان شده‌ است.
XS
SM
MD
LG