لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۲

نیویورک‌تایمز: تأسیس سرویس جدید اطلاعاتی پنتاگون با محور ایران


ساختمان پنتاگون
ساختمان پنتاگون
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، قصد دارد یک سازمان جدید اطلاعاتی تأسیس کند که تمرکز آن بر ایران و چین خواهد بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز دوشنبه با درج این خبر نوشت که مرکز توجه اطلاعاتی ایالات متحده تاکنون بر مناطق جنگی در عراق و افغانستان بوده‌، اما این امر هم‌اینک در حال تغییر است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، سازمان جدید اطلاعاتی پنتاگون حالتی مخفیانه دارد و برای ردیابی تهدیدهای نوظهور، از مأموران، مقامات و امکانات موجود استفاده خواهد کرد و در این رابطه با سازمان سیا نیز همکاری تنگاتنگ خواهد داشت.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا که نام او ذکر نشده در زمینه ایجاد این نهاد تازه به نیویورک‌تایمز گفت: «این، حوزه پوششی ما را فراگیرتر می‌کند.»

به گفته این مقام ارشد، سرویس جدید اطلاعاتی قرار است با پرسنل «چند صد نفر» آغاز به کار کرده و طی سال‌های آینده «چند صد نفر دیگر» هم به آن اضافه شود و این کار از طریق جابه‌جایی پرسنل و بودجه از مأموریت‌های فعلی به سرویس جدید انجام خواهد شد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، افسران بخش اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا که مأموریت‌های ویژه دریافت کرده‌اند هم‌اکنون نیز به طور مخفیانه در بیرون از محدوده‌های مرسوم جنگی به گردآوری اطلاعات مشغولند و ایجاد این سرویس جدید همکاری میان نظامیان با سازمان سیا را تحکیم خواهد کرد.

اعلام ایجاد سازمان جدید اطلاعاتی در پنتاگون یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت دفاع آمریکا ژنرال مایکل فلین را به ریاست بخش اطلاعات نظامی خود منصوب کرد؛ ژنرال فلین پیش از این در ستاد «فرماندهی مشترک عملیات ویژه» که ستادی محرمانه‌ است مشغول به کار بود.

مایکل فلین از زمانی که در سال ۲۰۱۰ به عنوان افسر ارشد اطلاعاتی در افغانستان خدمت می‌کرد از منتقدان اصلی سازمان‌دهی اطلاعات نظامی پنتاگون بوده‌ و انتخاب وی به ریاست بخش اطلاعات نظامی نشان‌دهنده قدرت گرفتن نیروهای ویژه در پنتاگون طی سال‌های اخیر است.

ستاد «فرماندهی مشترک عملیات ویژه» در سال‌های اخیر در کشتن شمار زیادی از افراد مهم مظنون در صفوف شورشیان در عراق و افغانستان دست داشته ‌است و حمله‌ای نیز که حدود یک سال پیش انجام شد و به کشته شدن اسامه بن‌لادن انجامید ازجمله عملیات‌های این ستاد بوده‌ است.

در همین زمینه جمهوری اسلامی آذرماه سال گذشته از شناسایی و دستگیری «یک جاسوس سازمان سیا» در خاک ایران خبر داد. در بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این زمینه، فرد دستگیر شده «یک تحلیل‌گر اطلاعاتی ایرانی‌تبار» معرفی شده که از طریق خاک افغانستان به ایران وارد شده ‌است.

اعلام دستگیری «یک جاسوس سازمان سیا» در ایران، نزدیک به یک ماه پس از آن صورت گرفت که دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» خبر داده بود.

این موضوع چند هفته پس از آن بود که چندین مقام کنونی و پیشین امنیتی در آمریکا از دستگیری بیش از ۱۰ جاسوس آمریکایی در ایران و لبنان خبر داده بودند، مأمورانی که به گفته این مقام‌های امنیتی از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

وزارت اطلاعات ایران اواخر اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرده بود که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا» این شبکه را متلاشی و «۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG