لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

پانه‌تا: ایران هم‌چنان تهدیدی برای منافع آمریکاست


 لئون پانه‌تا، وزير دفاع ايالات متحده
لئون پانه‌تا، وزير دفاع ايالات متحده

لئون پانه‌تا، وزير دفاع ايالات متحده، روز جمعه، ۱۱ فروردین، در ديدار با تفنگداران دريايی آمريکا در جنوب کاليفرنيا گفت که افغانستان در مقابل طالبان «به پيشرفت‌هايی دست يافته»، ولی ايران هم‌چنان تهديدی بالقوه برای منافع ايالات متحده محسوب می‌شود.

لئون پانه‌تا درباره وضعیت افغانستان گفت: «خشونت در افغانستان در سال گذشته برای نخستين بار در پنج سال گذشته کاهش يافته و طالبان تضعيف شده است.»

به گزارش فاکس نيوز، وزير دفاع آمريکا در گفت‌وگو با تفنگداران آمريکايی افزود: «ايران، همسايه افغانستان، هم‌چنان خطری برای منافع آمريکا محسوب می‌شود.»

وزير دفاع آمريکا گفت: «اگر اسرائيل تصميم بگيرد به ايران حمله کند، ما بايد از خودمان دفاع کنيم. امکان دارد زودتر از آن چه هر یک از ما می‌خواهيم درگير شويم.»

به گزارش فاکس نيوز، آقای پانه‌تا به صراحت بیان نکرد که آیا آمريکا هم در صورت حمله اسرائيل به ايران با ايران درگير خواهد شد یا خیر. اين امر نيز که دولت اوباما نقشه‌ای برای درگير شدن با ايران دارد روشن نيست.

کارل وونگ، سخنگوی آقای پانه‌تا، پس از سخنان وزير دفاع آمريکا افزود: «ما در مورد ايران بر روی فشار های بين‌المللی و ديپلماسی متمرکز هستیم. من در مورد سنايورهای مختلف و این که چه اتفاقاتی خواهد افتاد گمانه‌زنی نمی‌کنم و فقط می‌گويم که ما آماده خواهيم بود.»

لئون پانه‌تا پيشتر در اواسط ماه مارس به شبکه «الحره» درباره چشم‌انداز تهاجم نظامی اسرائيل عليه ايران گفته بود: «همان طور که می‌دانيد، تاکنون چندين ديدار با نخست وزير [بنیامين] نتانياهو داشته‌ايم و برای ايشان به روشنی موضع خود را تبيين کرده و گفته‌ايم که ما هم مانند اسرائيل نگران دستيابی ايران به تسليحات هسته‌ای هستيم، اما در عين حال يادآوری کرده‌ايم که جامعه جهانی امروز درباره اين مسئله به توافق رسيده و اسرائيل بايد با همکاری جامعه جهانی برای افزايش فشار بر ايران تلاش کند، اين رويکرد در حال حاضر گزينه مناسب‌تری است و به باور ما هنوز هم فضا برای استفاده از ديپلماسی وجود دارد، اقدام نظامی هميشه بايد راه حل آخر باشد، نه اول.»

غرب و اسرائيل ايران را متهم می‌کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آميز می‌خواند.

وزير دفاع آمريکا همچنين ابراز اميدواری کرد که کنگره آمريکا از کاهش شديد بودجه پنتاگون جلوگيری کند.

وزير دفاع آمريکا افزود: «اين بی‌مسئوليتی کنگره خواهد بود، اگر قانون‌گذاران از کاهش شديد بودجه نظامی آمريکا جلوگيری نکنند.»

شماری از مقام‌های وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، پيشتر از کاهش ۴۸۷ ميليارد دلاری بودجه اين وزارتخانه در ده سال آينده خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG