لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

نظرسنجی جدید: ۴۴ درصد از آمریکایی‌ها از توافق‌نامه ژنو حمایت می‌کنند


نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط «رویترز/ایپسوس» انجام شده نشان می‌دهد که در آمریکا تعداد شهروندانی که از توافق اولیه به‌دست آمده با ایران در ژنو حمایت می‌کنند دو برابر تعداد مخالفان با این توافق است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ششم آذر، در گزارشی نوشت که بر پایه این نظرسنجی ۴۴ درصد از آمریکاییان گفته‌اند که از توافق اولیه‌ای که هفته گذشته در ژنو با ایران امضا شد حمایت می‌کنند و ۲۲ درصد نیز با این توافق ابراز مخالفت کردند.

بنا بر نتایج این نظرسنجی، شهروندان آمریکا اعتماد کمی به «نیات ایران» دارند، اما با این همه به خاطر تجربه‌های جنگ عراق و افغانستان، بر خودداری آمریکا از درگیری نظامی با ایران تأکید می‌کنند.

۴۹ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که در صورت شکست مذاکرات با ایران، ایالات متحده باید تحریم‌های بیشتری را علیه تهران اعمال کند؛ ۳۱ درصد نیز گفته‌اند که در صورت شکست مذاکرات نیاز به دیپلماسی بیشتر خواهد بود؛ اما ۲۰ درصد نیز گفته‌اند که خواستار اقدام نظامی علیه ایران هستند.

به نوشته رویترز، نتایج به‌دست‌آمده از این نظرسنجی حاکی از «خستگی» افکار عمومی در آمریکا از جنگ است و نتایج منتشرشده این نظرسنجی همچنین می‌تواند کمکی باشد برای درخواست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، از کنگره این کشور درخصوص خودداری از اِعمال تحریم‌های جدید علیه ایران.

دولت باراک اوباما مکرراً از کنگره این کشور خواسته‌ است تا به خاطر پرهیز از پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای با ایران، وضع تحریم‌های مضاعف علیه تهران را به تأخیر بیندازد.

به نوشته رویترز، انتشار این نظرسنجی جدید می‌تواند از «ترس» سیاستمداران دموکرات طرفدار اسرائیل در دولت اوباما نسبت به این‌ که در انتخابات ۲۰۱۴ کنگره «به آنها انگ طرفداری ناکافی از اسرائیل بخورد» بکاهد.

رویترز می‌نویسد حال که نظرسنجی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از افکار عمومی از مذاکرات ژنو حمایت می‌کند، نتایج این نظرسنجی می‌تواند «پوششی سیاسی» برای سیاستمداران یادشده جهت همراهی با طرح‌های اوباما درخصوص ایران فراهم کند.

نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» به صورت آن‌لاین و از روز یک‌شنبه تا سه‌شنبه انجام شده و تعداد پرسش‌شوندگان این نظرسنجی ۵۹۱ نفر بوده است.

ادامه حمایت بالای شهروندان آمریکا از اسرائیل

در همین حال در بخش دیگری از خبر رویترز در مورد این نظرسنجی آمده‌ است که ۶۳ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که به باور آنها هدف از برنامه هسته‌ای ایران ساخت بمب اتم است.

در همین حال ۶۵ درصد نیز گفته‌اند که «ایالات متحده نباید در هیچ درگیری نظامی در خاورمیانه درگیر شود مگر آن‌ که مستقیماً مورد تهدید قرار بگیرد» و ۲۱ درصد نیز با این گزاره مخالفت کرده‌اند.

با این وجود در بخش دیگری از خبر رویترز آمده‌ است که ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که «ایالات متحده باید برای دفاع از امنیت اسرائیل علیه هرگونه تهدیدی از قدرت نظامی استفاده کند»؛ ۳۱ درصد با این نظر مخالفت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG