لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

نظرسنجی: بدتر شدن وجهه ایران در نظر مردم جهان


روزنامه «واشنگتن پست» براساس نظرسنجی که موسسه بین المللی «پیو» (Pew) انجام داده می‌نویسد که در سال گذشته نیز روند کاهش محبوبیت ایران در افکار عمومی خاورمیانه و کشورهای مسلمان ادامه داشته و در سایر نقاط جهان نیز بدبینی به این کشور افزایش پیدا کرده‌است.

این نظرسنجی در سال ۲۰۱۲ و از میان شهروندان بیست و یک کشور در نقاط مختلف جهان انجام شده‌است. نتایج آن برای حکومت ایران خبر بسیار بدی است چون نشان می‌دهد که روند بی‌اعتمادی نسبت به ایران کماکان رو به افزایش است.

تنها کشوری که بیش از پنجاه درصد از افکار عمومی آن، براساس نظرسنجی‌های موسسه «پیو» نظر مثبتی نسبت به ایران دارند کشور پاکستان است که حدود ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان ایران را می‌پسندند. نکته تعجب‌آور این است که با وجود این میزان از تأیید حکومت شیعی ایران از سوی پاکستان‌ها، در خود پاکستان اقلیت شیعه به شدت تحت فشار بوده و حملات خشونت‌آمیز علیه آنها در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند حکومت پاکستان برای جلوگیری از حملات گروه‌های تروریستی سنی‌مذهب به اقلیت شیعه هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. شاید دلیل علاقه افکار عمومی پاکستان به ایران سیاست‌های ضد آمریکایی و بلندپروازی‌های هسته‌ای رژیم حاکم بر تهران است.

روزنامه «واشنگتن پست» یادآوری می‌کند که طبق نتایج نظرسنجی که توسط موسسه «پیو» انجام شده ایران بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی مردم منطقه و جهان منزوی است. حتی در لبنان که حکومت ایران طی سه دهه گذشته همواره از شیعیان آن کشور حمایت کرده‌است فقط ۳۹ درصد از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی نظر مثبتی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند.

پس از پاکستان، افکار عمومی در لبنان و تونس با ۳۹ درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. باید در نظر داشت که بخش عمده‌ای از حمایت افکار عمومی لبنان از رژیم حاکم بر ایران مدیون مناسبات نزدیک آن کشور با شیعیان و اختلافات عمیق سیاسی و فرقه‌ای در این کشور است.

در میان سایر کشورهای مسلمان فقط ۲۶ درصد از افکار عمومی ترکیه و ۲۲ درصد از افکار عمومی مصر و ۱۸ درصد از افکار عمومی اردن نسبت به ایران نظر مثبتی دارند.

قاعدتا مردم آمریکا می‌بایست بیش از همه از ایران بیزار می‌بودند ولی نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم جمهوری چک فقط با ۹ درصد، مردم اسپانیا با ۹ درصد، مردم آلمان با ۶ درصد و مردم ایتالیا با ۵ درصد نظر مثبت نسبت به ایران حتی از افکار عمومی آمریکا نیز دیدگاه منفی‌تری نسبت به ایران دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که در آمریکا هنوز هم ۱۳ درصد از پاسخ‌دهندگان نظر مثبتی نسبت به ایران دارند.

روزنامه «واشنگتن پست» خاطر نشان می‌کند که در سال‌های اخیر در دیدگاه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نسبت به ایران تحول چشمگیری روی داده‌است. چند سال پیش معمولا افکار عمومی کشورهای اروپایی نسبت به ایران تساهل یا بی‌تفاوتی بیشتری نشان می‌دادند. اما امروزه در بخش عمده‌ای از کشورهای اروپایی نظر منفی نسبت به ایران شدیدتر از افکار عمومی آمریکاست.

در میان کشورهای اروپایی می‌توان به نمونه آلمان اشاره کرد که فقط ۶ درصد از پاسخ‌دهندگان نظر مثبتی نسبت به ایران ابراز کرده‌اند. شاید بتوان گفت که افکار عمومی آلمان از این نظر بیش از هر کشور دیگری به افکار عمومی مردم اسرائیل نزدیک است. نکته‌ای که قاعدتا موجب تعجب سیاستمداران و محافل طرفدار دولت اسرائیل خواهد بود. سیاستمداران و محافل طرفدار اسرائیل همواره نگران هستند که نکند افکار عمومی آلمان موضع غیردوستانه‌ای در قبال اسرائیل اتخاذ کرده و به آن خاطر از خطر برنامه‌های هسته‌ای ایران چشم‌پوشی کنند.

نتایج نظرسنجی موسسه بین‌المللی «پیو» را می‌توان در فهرست زیر مشاهده کرد. درصدها بر مبنای میزان اظهار نظر مثبت نسبت به ایران تعیین شده‌است.

پاکستان ۷۶ درصد، لبنان ۳۹ درصد، تونس ۳۹ درصد، روسیه ۳۶ درصد، یونان ۲۷ درصد، ترکیه ۲۶ درصد، مصر ۲۲ درصد، چین ۲۱ درصد، لهستان ۲۰ درصد، هند ۱۹ درصد، اردن ۱۸ درصد، بریتانیا ۱۶ درصد، مکزیک ۱۶ درصد، ژاپن ۱۵ درصد، فرانسه ۱۴ درصد، برزیل ۱۳ درصد، آمریکا ۱۳ درصد، جمهوری چک ۹ درصد، اسپانیا ۹ درصد، آلمان ۶ درصد، ایتالیا ۵ درصد.
XS
SM
MD
LG