لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

مراسم سالگرد کهریزک به دلیل اعتراض حاضران ناتمام ماند


مراسم سومین سالگرد کشته شدن سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک.
مراسم سومین سالگرد کشته شدن سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک.
مراسم سومین سالگرد مرگ سه تن از قربانیان بازداشتگاه کهریزک که روز پنج‌شنبه ۲۹ تیر در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران برگزار شد درپی اعتراض حاضران به سخنرانی خطیب مراسم که برای توصیف رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از لفظ «فتنه» استفاده کرد ناتمام ماند.

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در گزارشی از این مراسم نوشت که پس از استفاده «حجت‌الاسلام یاری»، سخنران این مراسم، از لفظ «فتنه»، «این سخن وی با واکنش زنان حاضر در مسجد مواجه شد و آنان با سر دادن شعارهای الله‌اکبر و یاحسین میرحسین از ادامه سخنان او جلوگیری کردند».

کلمه می‌افزاید که «با همراهی مردان حاضر در مراسم، سخنران مجبور شد مراسم را نیمه‌کاره رها کند. در بیرون از مسجد نیز نیروهای امنیتی سعی در پراکنده کردن مردم داشتند اما برخی از شرکت‌کنندگان در مراسم، همچنان به اعتراض در خیابان ادامه دادند».

به نوشته این سایت، «جوانانی که در این مراسم با نماد سبز حضور یافته بودند نیز با این اعتراض همراهی کردند» و «در بیرون از مسجد نیز نیروهای امنیتی سعی در پراکنده کردن مردم داشتند اما برخی از شرکت‌کنندگان در مراسم، همچنان به اعتراض در خیابان ادامه دادند».

این گزارش می‌افزاید که برخی از نیروهای امنیتی برای جلوگیری از بازتاب این خبر با «برخی از خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های مستقل و اصلاح‌طلب» نیز برخورد می‌کردند و به گفته شاهدان عینی، «حداقل یک عکاس و خبرنگار نیز برای ساعتی بازداشت شدند».

این مراسم برای بزرگداشت سه تن از قربانیان کهریزک یعنی محمد کامرانی، محسن روح‌الامینی و امیر جوادی‌فر برگزار شده‌بود و به نوشته روزنامه شرق مأمورانی نیز تحت عنوان «حافظان نظم» در جریان برگزاری این مراسم حضور داشتند.

بازداشتگاه کهریزک که محل نگهداری شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده پس از انتخابات دهم ریاست‌ جمهوری بود به دنبال افشای بدرفتاری، مرگ فجیع برخی از بازداشت‌شدگان و شکنجه شمار زیادی از آنها و نیز اتهام تجاوز جنسی به برخی از دستگیرشدگان، از سوی رهبر جمهوری اسلامی به دلیل «غیراستاندارد» بودن تعطیل شد.

به دنبال انتشار خبر کشته شدن محسن روح‌الامینی، فرزند عبدالحسین روح‌الامینی، از مشاوران انتخاباتی محسن رضایی، در بازداشتگاه کهریزک آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۸۸ دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرد.

ادامه پی‌گیری رسیدگی به پرونده روح‌الامینی

وب‌سایت کلمه و همزمان روزنامه ابتکار خبر دادند که عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن روح‌الامینی عصر پنج‌شنبه شب در حاشیه مراسم سومین سالگرد قربانیان بازداشتگاه کهریزک در جمع خبرنگاران گفت که «روزشماری می‌کنیم تا زمان رسیدگی به پرونده این قربانیان آغاز شود».

به گزارش این روزنامه، عبدالحسین روح‌الامینی همچنین خبر داد که در تیرماه سال جاری و «در هفته قوه قضائیه که در مشهد برگزار شد، گلایه هر سه خانواده را درباره این پرونده به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و مسئولان بلندپایه قوه قضائیه اعلام کردم».

عبدالحسین روح‌الامینی در عین حال گفت که «مسئولان بلندپایه قوه قضائیه بشارت دادند که این پرونده را رسیدگی می‌کنند و ما امیدواریم که هر چه زودتر دادگاه برگزار شود».

سعید مرتضوی دادستان وقت تهران و حسن زارع دهنوی (مشهور به قاضی حداد)، و علی‌اکبر حیدری‌فر، قضات امنیتی دادستانی تهران، از متهمان رخدادهای کهریزک هستند.

سعید مرتضوی به‌رغم تعلیق از قوه قضائیه هم اکنون در دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی ریاست ثروتمند‌ترین سازمان دولتی را بر عهده دارد.

تغییر ترکیب حاضران در مراسم

به نوشته وب‌سایت کلمه، امسال بر خلاف سال‌های گذشته «بسیاری از چهره‌های شناخته شده نظام» در مراسم سالگرد مرگ سه جوان یادشده شرکت نداشتند.

به نوشته «کلمه»، حسین محمدی، نماینده دفتر رهبری، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه، داود دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد و دارایی، حجت‌الاسلام علوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و جواد منصوری، سفیر سابق ایران در چین که سال گذشته در مراسم حضور داشتند امسال از غایبین این مراسم بودند.

بنا بر این گزارش، در مراسم امسال افرادی چون سردار حسین علایی، علی شکوری راد، محمد کیانوش راد، رضا طلایی‌نیک، و امیرعلی امیری مدیر سایت تابناک حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG