لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۶

تایید تلویحی حضور مقام‌های امنیتی در جلسه ردصلاحیت هاشمی


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه ۲۲ خرداد به طور تلویحی حضور مقامات امنیتی در شورای نگهبان به هنگام تصمیم‌گیری این شورا برای بررسی صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را تأیید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود در هتل لاله تهران، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این که «گفته شده برخی مقامات امنیتی در شورای نگهبان حضور پیدا کرده و در مورد هاشمی رفسنجانی صحبت کرده‌اند، آیا شما چنین مطلبی را تایید می‌کنید؟» گفت: «طبق قانون شورای نگهبان مجاز است از دستگاه‌های مختلف کسب نظر کند و این امری عادی است. برای اعضای شورای نگهبان این امر عادی است که در همه انتخابات از طریق قانونی اقدام کند.»

وی ادامه داد: «این موضوع در مورد برخی کاندیداها اتفاق افتاد و مطلب جدیدی نیست، اما ملاک ما نظر شورای نگهبان است که طبق رای اعضا اعلام می‌شود؛ نظری که کارشناسان دستگاه‌های مختلف اعلام می‌کنند فقط در حد نظر کارشناسی است.»

برپایه این گزارش، خبرنگار دیگری نیز پرسش خود را این گونه مطرح کرد که «یکی از مقامات امنیتی در مورد تایید آقای هاشمی خواسته است که نظر شما را عوض کند، آیا چنین چیزی صحت دارد؟» که وی گفت: «رای‌گیری در خصوص آقای هاشمی یک بار انجام شد نه دو بار و همان رای به وزارت کشور اعلام شد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه به چگونگی رد صلاحیت خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان پرداخته و به نقش یک مقام ارشد امنیتی در رد صلاحیت‌اش اشاره کرده بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت گفت که «یک مقام ارشد امنیتی، برخلاف عرف و قانون، شخصا در جلسه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان حضور یافت که ابتدا مورد اعتراض برخی از اعضای شورای نگهبان نیز قرار گرفت و نهایتا به اعضای شورای نگهبان گفت که حضور هاشمی در انتخابات می‌تواند موجب پیروزی قاطع و با رای بالای مردم شود که با راه و رسم آن‌ها سازگار نیست و لذا این شورا را متقاعد کرد که به بهانه شرایط جسمی رای به عدم احراز صلاحیت بنده دهند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی نام این مقام ارشد امنیتی را ذکر نکرد اما پیشتر «سحام نیوز»، نزدیک به مهدی کروبی، نوشته بود که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات همراه با چهار تن از معاونانش وارد جلسه شورای نگهبان شده‌ است.

به نوشته «سحام نیوز»، حیدر مصلحی و همراهان بعد از مخالفت شدید با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات، اعلام می‌کنند که «با شروع تبلیغات، موجی برای آقای هاشمی به راه خواهد افتاد و ایشان بیش از هفتاد درصد رای خواهد آورد.»

حسن روحانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نیز روز چهارشنبه گفت که شورای نگهبان با وی تماس گرفته تا به هاشمی رفسنجانی اعلام کند که تایید صلاحیت نشده است.

وی اظهار داشت: «شورای نگهبان بعد از اینکه در بررسی‌هایش به این نظر رسیده بود که به یک نحوی اعلام کند صلاحیت آیت‌الله هاشمی را احراز نکرده است از طریق دو نفر می‌خواست این خبر به آقای هاشمی منتقل شود. یکی از آن دو نفر من بودم».

در همین زمینه، فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی پیشتر گفته بود، پیش از رد صلاحیت پدرش، «افرادی» تلاش کردند تا وی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف دهد تا از این طریق «هزینه» این اقدام متوجه خود او شود.

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۶۸۶ داوطلب ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحیت هشت نفر از آنها توسط شورای نگهبان تایید شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه هشدار داد که در ایران یک جریان «افراطی و بی مسئولیت درصدد ادامه مسیر و تکرار مجدد اشتباهات هشت سال گذشته است.»
XS
SM
MD
LG