لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

واکنش کشورهای عربی و غربی به رویدادهای تونس


در حالی که رژیم حاکم بر مصر از مردم تونس خواسته‌است تا «اتحاد را حفظ کنند» تا «به این وسیله از به آشوب کشیده شدن کشور» جلوگیری کنند، گزارش‌ها حاکی است که گروهی از تظاهرکنندگان مصری در برابر سفارت تونس در مرکز شهر قاهره گرد آمده و جشن گرفته‌اند.

بنا بر گزارش‌ها این تظاهرکنندگان که از همه سو توسط نیروهای امنیتی محاصره شده‌اند شعار «مصری‌ها صدای تونسی‌ها را بشنوید؛ این بار نوبت شماست» سر می‌دهند.

اعتراضات در تونس که آغاز آن با معضل بیکاری و افزایش قیمت‌ها ارتباط داشت در پی کشته شدن چندین تن از معترضان به‌دست پلیس شدت گرفت و این امر باعث گریختن زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور این کشور به خارج و رفتن او به عربستان سعودی شده‌است.

زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور فراری تونس، روز جمعه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از آن که به مردم کشور گفت صدای‌شان را شنیده است، از تونس گریخت و اداره کشور را به نخست وزیر ۱۱ ساله‌اش واگذاشت.
بنا بر گزارش‌های رسیده، اوضاع در تونس هم‌چنان ناآرام است و تیراندازی‌ها و منع رفت‌وآمد شبانه هم‌چنان ادامه دارد.

خبرگزاری‌های خارجی به نقل از تحلیل‌گران آشنا به مسائل کشورهای عربی، اتفاق کنونی در کشور تونس را «نخستین قیام مردمی در جهان عرب» و «انقلاب یاس» توصیف کرده‌اند.

وضعیت ناآرام تونس پیامدهایی را در دیگر کشورهای شمال آفریقا به دنبال داشته و بنا بر گزارش‌ها تظاهرات مشابهی در الجزایر طی هفته گذشته باعث کشته شدن چند تن و زخمی شدن صدها نفر دیگر از جمله ۷۰۰ مأمور پلیس شد. این اعتراضات که به افزایش قیمت‌ها صورت می‌گرفت هم‌اینک با کاهش ۴۱ درصدی قیمت مواد غذایی اولیه توسط دولت الجزایر، تا اندازه‌ای فروکش کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران، گریز زین‌العابدین بن علی پس از هفته‌ها خشونت در کشور تونس را به عنوان هشداری جدی برای رژیم‌های مشابه در سراسر جهان عرب ارزیابی می‌کنند.

بنا بر گزارش‌ها، درعمان، پایتخت اردن، ۵۰ تن از اعضای اصناف تجاری، در نزدیکی سفارت تونس بست نشسته و شعار «انقلاب تونس گسترش خواهد یافت» سر داده‌اند.

اتحادیه عرب، که تونس یکی از اعضای آن است خواستار همکاری همه تونسی‌ها «برای بازگشت به آرامش و امنیت و ثبات» شده‌است. «اجماع ملی در تونس برای برون‌رفت کشور از بحران با حفظ رعایت خواست مردم تونس» از دیگر درخواست‌های اتحادیه عرب است.

اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، معمر قذافی، رهبر لیبی، روز شنبه در سخنرانی خود در تلویزیون، سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن علی را «مایه تأسف» دانست.

هم‌چنین در حالی که بیانیه قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «شجاعت مردم تونس و فداکاری قهرمانانه آنان» را ستوده‌بود، مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین، روز شنبه اعلام کردند که خواستار ادامه روابط نزدیک با دولت هم‌پیمان خود در تونس هستند.

تشکیلات خودگردان فلسطین همواره روابط نزدیکی با زین‌العابدین بن علی داشته‌است و به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم‌اینک، بیانیه قبلی خود مبنی بر استقبال از اعتراض‌های مردم تونس را از بایگانی خود حذف کرده‌است.

دولت تونس از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ به سازمان آزادی‌بخش فلسطین امکان داد تا مقر و پایگاه‌های خود را در تونس برپا کند.

در همین حال، بیانیه‌ای که کاخ پادشاهی سعودی در عربستان در پیوند با تغییرات سیاسی در تونس صادر کرده می‌نویسد که پادشاهی سعودی «کاملاً از برادران خود در تونس پشتیبانی می‌کند و امیدوار است که با صفوفی منسجم این برهه دشوار از تاریخ خود را پشت سر بگذارند.»

از سوی دیگر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه به «گروه‌های سیاسی و فکری» تونس توصیه کرد که «با درایت» امنیت را در کشور برقرار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: «هر چه سریع‌تر امنیت در این کشور برقرار شود و آن چیزی که خواست ملت تونس است به بهترین شکل دنبال شود.»

واکنش‌ها در غرب

فرانسه که یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمان‌های زین‌العابدین بن علی به‌شمار می‌رفت در جریان گریز وی از تونس از دادن اجازه ورود بن علی به خاک فرانسه امتناع کرد. دفتر نیکولا سرکوزی، نیز در بیانیه‌ای نوشت: «مردم تونس خواست دموکراتیک خود را ابراز کرده‌اند.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه «شجاعت و شرافت» مردم تونس را ستود و از مقام‌های تونسی خواست تا به قول خود مبنی بر برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه عمل کنند.

بان‌ گی‌-مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه خواستار «برآیندی دموکراتیک» در بحران تونس شد که در آن «احترام کامل به آزادی بیان و آزادی تجمع» رعایت شود.

اتحادیه اروپا نیز در واکنش به رویدادهای تونس اعلام کرد که این اتحادیه از «مردم تونس و خواست‌های دموکراتیک‌شان که بایستی از راه‌های مسالمت‌آمیز به آن دست یابند» حمایت می‌کند و آن را به رسمیت می‌شناسد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا از تصمیم تونسی‌ها برای برگزاری انتخابات استقبال کرد و خواستار «بازگشت سریع به نظم و قانون» شد.

وزیران خارجه ایتالیا و آلمان نیز برای دستیابی مردم تونس به دموکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز ابراز امیدواری کردند.

وزیر خارجه روسیه گفت که «به نفع همه تونسی‌ها است تا هرچه سریع‌تر به وضعیت عادی و ثبات بازگردند و از رویارویی پرهیز کنند.»
XS
SM
MD
LG