لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

اظهار تمایل آمریکا به مشارکت در نیروهای واکنش سریع ناتو


از شامگاه جمعه تا روز یک‌شنبه، شهر مونیخ در جنوب آلمان، شاهد یک همایش بزرگ سیاسی، اقتصادی و نظامی است که به کنفرانس امنیتی مونیخ معروفست.

دراین همایش، حدود ۳۵۰ چهره سرشناس دنیا، از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیران خارجه و دفاع گرفته تا کارشناسان سیاسی و نظامی و همچنین نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و حقوق بشری شرکت دارند. از طرف دولت آمریکا، وزیران خارجه و دفاع به این گردهمایی جهانی دعوت شده‌اند. برخلاف سال‌های پیش، نماینده‌ای از ایران در این همایش حضور ندارد. بحث محوری همایش مونیخ روی پنج موضوع، دور می‌زند که از آن‌جمله می‌توان به آینده بهار عربی و برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

نگاهی اجمالی به این گردهمایی، دستور کار و حواشی آن:

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00
لینک مستقیم

وزیر امور خارجه آلمان در این گردهمایی بدون این که از کشوری نام ببرد خواهان بیرون راندن جنگ‌افزارهای اتمی مستقر در خاک اروپا شد و گفت شمار این گونه سلاح‌ها باید ابتدا رو به کاهش بگذارد و بعد رفته رفته برای همیشه این سلاح‌ها از خاک اروپا برچیده شود.

وزیر خارجه آلمان معتقد است اکنون که قرار است سامانه پدافند موشکی در اروپا راه‌اندازی شود دیگر ضرورتی ندارد جنگ‌افزارهای هسته‌ای همچنان در خاک اروپا باقی بماند.

پیمان نظامی ناتو در نظر دارد هشت سال دیگر یک سامانه دفاع ضد موشکی در اروپا برپا کند و قرار است پایگاه هوایی آمریکا در شهر رامشتاین آلمان هدایت این سامانه سپر موشکی را در دست بگیرد، ولی روسیه این سپر پدافندی را تهدیدی علیه خود می‌داند.

سامانه موشکی در اروپا موضوع بحث دو ابرقدرت آمریکا و روسیه است. در این خصوص لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در مقابل نگرانی‌های روسیه به این کشور اطمینان داد سامانه پدافند موشکی برای تامین امنیت اروپا و دیگر کشورها در نظر گرفته شده و ابراز امیدواری کرد که روسیه تردیدهای خود را دراین زمینه برطرف کند.

وزیر دفاع آمریکا در همایش امنیتی مونیخ به طور غیر منتظره موضوع دیگری را هم مطرح کرد و گفت آمریکا مایل است در نیروهای واکنش سریع پیمان نظامی ناتو شرکت کند.

در بخش دیگری از همایش سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مورد مناسبات اروپا و آمریکا صحبت کرد.

وزیر خارجه روسیه در گردهمایی مونیخ گفت کشورش از هیچ سامانه‌ای که به چالش و رویارویی منجر شود حمایت نمی‌کند که مقصود همین سامانه دفاع موشکی است. او بدون این که از کشوری نام ببرد افزود دور هم جمع شدن کشورهایی که دیگران را نشانه بگیرند مدلی است که تنها به گذشته تعلق دارد. به گفته آقای لاوروف راه‌اندازی سامانه پدافند موشکی در اروپا می‌تواند به یک فاجعه جهانی ختم شود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، هم در سخنانی در همایش مونیخ در روز شنبه بر ضرورت همکاری میان آمریکا و اروپا تاکید کرد و گفت اروپا همچنان مهم‌ترین شریک و هم‌پیمان آمریکا است و آمریکا هیچگاه اروپا را تنها نخواهد گذاشت.
XS
SM
MD
LG