لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

احتمال معرفی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان وزیر پیشنهادی نفت


رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران
رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران
در حالی که قرار بود روز یکشنبه وزیران پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای چهار وزارتخانه بی‌وزیر به مجلس معرفی شوند، آخرین گزارش‌ها حاکی است که احتمال معرفی رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران، به عنوان وزیر پیشنهادی نفت افزایش یافته است.

با این حال جلسه علنی روز یکشنبه مجلس پایان یافت و گزارشی نیز در مورد اعلام وصول یا قرائت نامه معرفی وزیران پیشنهادی برای چهار وزارتخانه بی‌وزیر منتشر نشد.

خبرآنلاین، رسانه نزدیک به علی لاریجانی، در گزارشی اختصاصی از معرفی قریب‌الوقوع فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا، به عنوان وزیر نفت خبر داده است.

این در حالی است که خبرگزاری مهر روز جمعه از نهایی شدن لیست وزرای پیشنهادی دولت و درج نام محمد علی‌آبادی، سرپرست کنونی وزارت نفت، به عنوان وزیر نفت پیشنهادی در این لیست خبر داده بود.

بر اساس گزارش مهر، همچنین قرار است محمد عباسی به عنوان وزیر ورزش و جوانان، عبدالرضا شیخ الاسلامی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه، و مهدی غضنفری به عنوان وزیر صنعت و تجارت به مجلس معرفی شوند.

با این حال تازه‌ترین گزارش خبرآنلاین، رسانه نزدیک به رئیس مجلس، نشانگر تغییر نظر محمود احمدی‌نژاد، در معرفی محمد علی‌آبادی است که انتصاب وی به سرپرستی وزارت نفت نیز مخالفت‌هایی را در مجلس برانگیخته بود.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران، که از بزرگترین پیمانکاران ایران است از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف گسترش داده و توانسته پروژه‌های بسیاری را در حوزه نفت و گاز و راه‌سازی با کمک دولت در دست بگیرد.

بنا بر گزارش‌ها، مذاکرات در مورد سپردن مسند وزارت نفت به این عضو ارشد سپاه پاسداران از حدود یک ماه پیش تاکنون آغاز شده‌است که تاکنون به دلیل مخالفت سپاه با از دست دادن این عضو خود، این امر با تاخیر مواجه شده‌بود.

با این حال خبرآنلاین در گزارش اختصاصی خود آورده است که رستم قاسمی طی یک هفته گذشته با اکثر اعضای دولت نشست‌های مختلف داشته‌است و گزارش‌ها هم‌اینک حاکی است که پنج‌شنبه شب طی نشستی میان سران سپاه و محمود احمدی‌نژاد توافق برای معرفی او به مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی نفت حاصل شده‌است.

محمود احمدی‌نژاد ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری در نامه‌ای و با استناد به ماده پنجم قانون برنامه پنجم توسعه در مورد کاهش تعداد وزارتخانه‌ها، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت را برکنار کرد و سپس خود سرپرستی وزارت نفت را برعهده گرفت.

این اقدام رئیس جمهور ایران واکنش تند نمایندگان مجلس را در پی داشت و آنان فعالیت محمود احمدی‌نژاد در این وزارتخانه را غیرقانونی اعلام کردند.

تنها یک روز پس از آنکه نمایندگان مجلس ایران مسئله «تخلف» و «غیرقانونی» بودن سرپرستی محمود احمدی‌نژاد در وزارت نفت را به قوه قضائیه ارجاع کردند، رئیس جمهوری ایران طی حکمی محمد علی‌آبادی، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی، را به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب کرد.

در روزی که محمد علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب شد، سردار رستم قاسمی، نیز گفت که یک ماه پیش از آن محمود احمدی‌نژاد تصدی وزارت نفت را به وی پیشنهاد کرده‌است و وی در حال بررسی پیشنهاد محمود احمدی‌نژاد برای پذیرش وزارت نفت است.

گزارش رسانه‌های داخلی ایران حاکی است که مسئله پیشنهاد محمد علی‌آبادی به عنوان وزیر نفت «به دلیل عدم شناخت وی نسبت به بدنه نفت با مخالفت‌های زیادی» در مجلس همراه شده‌است و از سوی دیگر «برآوردها حکایت از رضایت نمایندگان مجلس با حضور رستم قاسمی برمسند مدیریت وزارت نفت دارد.»
XS
SM
MD
LG